Συνολικές προβολές σελίδας

Translate

27 Μαρτίου, 2016

Τσε Γκεβάρα: Ο άνθρωπος πίσω απ’ το Μύθο

,,Πάω να οικοδομήσω τις ανοίξεις του αίματος και του γουδιού κι αφήνω, στο κενό της απουσίας μου, ετούτο το φιλί το δίχως γνωστή διεύθυνση.,,
Ήταν 5 Μαρτίου 1960 όταν ο φωτογραφικός φακός του Αλμπέρτο Κόρντα αποτύπωνε τη μορφή του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα που έμελλε να μείνει στην αιωνιότητα. Έκτοτε, εκείνη η φωτογραφία αποτέλεσε για ολόκληρες γενιές το «εικόνισμα» του ασυμβίβαστου επαναστάτη.
Πέρα όμως από το βλοσυρό και αποφασιστικό βλέμμα του γενειοφόρου αργεντίνου υπήρχε και ένας άλλος Ερνέστο. 
Αυτός της ευρυμάθειας και της ευαισθησίας.
Πέρα απ’ τον commandante υπήρχαν και άλλες, περισσότερο ανθρώπινες, όψεις του Τσε: αυτή του πολιτικού στοχαστή, αλλά και του ποιητή, του φωτογράφου, του συζύγου και πατέρα.

Μέσα από την ενδελεχή μελέτη των λόγων και των γραπτών του Γκεβάρα προκύπτει μια αξιοσημείωτη ευρεία πολιτική και κοινωνική μόρφωση εξίσου σημαντική με τις στρατηγικές του ικανότητες στον ανταρτοπόλεμο.
Αφοσιωμένος μαρξιστής και ταυτόχρονα λάτρης μιας πλειάδας πνευματικών έργων που εκτείνονται από τους αρχαίους έλληνες φιλοσόφους μέχρι την πολιτική κληρονομιά του Χοσέ Μαρτί και από την ποίηση του Πάμπλο Νερούδα μέχρι τις υπαρξιακές αναζητήσεις του Ζαν Πωλ Σαρτρ.

O ασπασμός της μαρξιστικής ιδεολογίας από τον Γκεβάρα δεν ήταν αποτέλεσμα αποκλειστικά και μόνο της συνεχούς διεύρυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων και του ιμπεριαλισμού που ο ίδιος, ως φοιτητής ιατρικής, είχε αντιληφθεί ταξιδεύοντας σε χώρες της λατινικής Αμερικής. Υπήρξε και απότοκος βαθύτερης σκέψης και προσωπικών αναζητήσεων, με στόχο την κατανόηση της επανάστασης ως μέσου για την κατάκτηση της σοσιαλιστικής κοινωνίας.

Χαρακτηριστικά τα όσα γράφει στο βιβλίο της «Αναπόληση: η ζωή μου με τον Che» η σύζυγος του αργεντίνου επαναστάτη Αλέϊδα Μαρτς:
«Όλοι τον γνώριζαν για τα στρατηγικά του χαρίσματα, αλλά σχεδόν τίποτα δεν ήταν γνωστό για την ευρεία θεωρητική του κατάρτιση, για την καλλιέργεια του ήδη απ’ τα χρόνια της εφηβείας του».
Εκτός λοιπόν από δεινός μαχητής στα βουνά της Σιέρρα Μαέστρα, στη ζούγκλα του Κονγκό και στη βολιβιανή ύπαιθρο, ο Τσε ήταν ένας ακούραστος αναγνώστης. Ακόμη και υπό τις πλέον δύσκολες συνθήκες.
Θυμάται η Αλέϊδα Μάρτς:
«Διάβαζε πολύ, όπως πάντα, αλλά τώρα (σ.σ. κατά τη διάρκεια του πολέμου στο Κονγκό) το ενδιαφέρον του στρεφόταν σε ακόμη περισσότερα αντικείμενα και η μελέτη του ήταν πιο βαθιά. Είναι απίστευτο πως εν μέσω τόσων δυσκολιών, σ’έναν αφιλόξενο τόπο και έχοντας πλήρη συνείδηση για το τι τον περίμενε, εξακολουθούσε να διαβάζει φιλοσοφία και διάφορα άλλα αναγνώσματα, που θα τον βοηθούσαν να αναπτύξει θεωρίες, ικανές να ενισχύσουν το μέλλον του σοσιαλισμού στον Τρίτο Κόσμο».
Ανάμεσα στα βιβλία που ζητούσε να έχει μαζί του ήταν μεταξύ άλλων: οι Τραγωδίες του Αισχύλου, Δράματα και Τραγωδίες του Σοφοκλή, Ιστορία του Ηροδότου, τα Ελληνικά του Ξενοφώντα, οι Διάλογοι και η Πολιτεία του Πλάτωνα, τα Πολιτικά του Αριστοτέλη, ο Δον Κιχώτης, ο Φάουστ του Γκαίτε, τα Άπαντα του Σαίξπηρ.

Για τον Γκεβάρα, στον κόσμο του ανταρτοπόλεμου και της πάλης ενάντια στον ιμπεριαλισμό, υπήρχε χώρος και χρόνος για την ανάγνωση αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, πολιτικών δοκιμίων και ποίησης. Άλλωστε, χωρίς τη γνώση, η δημιουργία του «νέου ανθρώπου» που οραματίστηκε ο Τσε – ενός ανθρώπου απαλλαγμένου από τον εγωκεντρισμό της καπιταλιστικής κοινωνίας – θα ήταν αδύνατο να γίνει πραγματικότητα.


Στο περιθώριο του πεδίου της μάχης και της πολιτικής, ο Ερνέστο έβρισκε το χρόνο για τις αγαπημένες του συνήθειες: την ανάγνωση και συγγραφή ποίησης, το ψάρεμα αλλά και τη φωτογραφία.
Λίγοι γνώριζαν την αγάπη του να αποτυπώνει στιγμές της καθημερινότητας μέσα απ’ τον φωτογραφικό φακό.
Πριν από τέσσερα χρόνια, το Κέντρο Μελετών Τσε Γκεβάρα (Centro de Estudios Che Guevara) υπό τη διεύθυνση της κόρης του Αλέϊδα Γκεβάρα, παρουσίασε μια κινητή έκθεση υπό τον τίτλο «Τσε, ο φωτογράφος» επιθυμώντας να καταστήσει γνωστή άλλη μια όψη του αργεντίνου επαναστάτη.

Η Αλέϊδα Μαρτς γράφει γι’ αυτήν την πλευρά του Τσε:«Το ενδιαφέρον του για τη φωτογραφία, απ’ την εποχή που ήταν ακόμη έφηβος, ήταν τέτοιο που η τέχνη αυτή έγινε μόνιμη κι αχώριστη σύντροφος και βοηθός του στην προσπάθεια του να αιχμαλωτίσει εικόνες που σχετίζονται με τα ανθρωπιστικά του ενδιαφέροντα, κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του στη λατινική Αμερική και σε άλλα μέρη του κόσμου».

Αχώριστη σύντροφος του όμως ήταν και η ποίηση. 

Η σύντροφος του διατηρεί ως πολύτιμο θησαυρό γράμματα που ο Ερνέστο της είχε στείλει από το εξωτερικό σε πολλά από τα οποία επέλεγε να εκφραστεί ποιητικά, συνδυάζοντας το χιούμορ με το ρεαλισμό της πραγματικότητας, την προσήλωση στο καθήκον της επανάστασης με τη νοσταλγία της οικογένειας που είχε αφήσει πίσω.
Αξίζει να παρατεθούν αποσπάσματα των δύο τελευταίων γραμμάτων που ο Τσε είχε στείλει στη σύζυγο του όντας στο δρόμο για τη Βολιβία, όπου λίγο καιρό αργότερα θα συναντούσε το θάνατο.

«Μοναδική μου,
Θα μπορούσα να σου πω ότι μου λείπεις τόσο που έχω χάσει τον ύπνο μου, αλλά ξέρω ότι δε θα με πίστευες, οπότε συγκρατούμαι. Είναι όμως κάποιες μέρες που η νοσταλγία ορμάει ασυγκράτητη και με κυριεύει.
Τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, κυρίως, δεν ξέρεις πόσο μου έλειψαν τα τελετουργικά σου δάκρυα, κάτω από τούτον τον ουρανό με τα καινούργια άστρα, που μου θύμιζε πόσο λίγο έχω χαρεί τη ζωή στον προσωπικό τομέα.
[…] Για τη ζωή μου εδώ δεν έχω να σου πω πολλά ενδιαφέροντα, η δουλειά μου αρέσει αλλά απαιτεί απομόνωση και μερικές φορές γίνεται κουραστική. Μελετάω, όποτε μου μένει χρόνος, και πότε πότε ονειρεύομαι. Παίζω σκάκι, δίχως αξιόλογους αντιπάλους, και περπατάω αρκετά. Αδυνατίζω, λίγο απ’ τη νοσταλγία και λίγο απ’ τη δουλειά.
Δώσε ένα φιλί στα κεφτεδάκια, και σ’όλους τους άλλους. Για σένα ένα φιλί έμπλεο αναστεναγμών και λοιπών θλιβερών, απ’ τον φτωχό και φαλακρό σου σύζυγο
».


Πίσω απ’ τον ατρόμητο αντάρτη που πολεμούσε για την ελευθερία των λαών υπήρχε ένας ευαίσθητος σύζυγος και πατέρας τεσσάρων παιδιών.
Η επιλογή του να αφήσει τη σιγουριά της Κούβας προκειμένου να στηρίξει έμπρακτα τους επαναστατικούς αγώνες άλλων εθνών ήταν μια απόφαση που σφράγισε το πεπρωμένο του.
Απόφαση επώδυνη, καθώς η προσωπική και οικογενειακή ζωή θυσιάζονταν γιά τα ιδανικά της επανάστασης.

Λίγες μέρες πριν αναχωρήσει για τη Βολιβία, ο Τσε – έχοντας μεταμορφωθεί για λόγους ασφαλείας σε ηλικιωμένο άνδρα – συνάντησε για τελευταία φορά τα παιδιά του. Μια συγκινητική στιγμή που περιγράφει στο βιβλίο της η Αλέϊδα Μαρτς:
«Λίγες μέρες πριν από την αναχώρηση του, τον μετέφεραν σε ένα ασφαλές σπίτι που βρισκόταν στην Αβάνα, μεταμορφωμένο ήδη σε γερό-Ραμόν, κι’ εκεί ζήτησε να δει τα παιδιά. […] Όταν έφτασαν τα παιδιά, τους τον σύστησα ως ένα στενό φίλο του μπαμπά τους που ήθελε να τους γνωρίσει. Φυσικά δε φαντάστηκαν ότι εκείνος ο άνδρας, που έδειχνε εξηντάρης, μπορούσε να είναι ο πατέρας τους. Ήταν μια στιγμή πολύ δύσκολη για τον Τσε αλλά και για μένα. Για εκείνον βέβαια ήταν εξαιρετικά επώδυνο το να βρίσκεται τόσο κοντά τους και να μην μπορεί να τους το πει, ούτε να τους φερθεί όπως ήθελε. Ήταν μία απ’ τις πιο σκληρές δοκιμασίες που χρειάστηκε να περάσει ποτέ του».
Ήταν τέλη του 1966.
Λίγους μήνες αργότερα ο Ερνέστο Γκεβάρα θα έπεφτε αιχμάλωτος του βολιβιανού στρατού και των πρακτόρων της CIA. Το τι ακολούθησε είναι γνωστό σε όλους. 
Πριν την σύλληψη του είχε προλάβει να στείλει το τελευταίο ποίημα στην Αλέϊδα, με λέξεις που υποδηλώνουν μια προαίσθηση του τέλους που πλησίαζε:
«Πάω να οικοδομήσω τις ανοίξεις του αίματος και του γουδιού κι αφήνω, στο κενό της απουσίας μου, ετούτο το φιλί το δίχως γνωστή διεύθυνση.
Δε μου έχουν ανακοινώσει, όμως, την κρατημένη θέση στη θριαμβευτική παρέλαση της νίκης και το μονοπάτι που βγάζει στο δρόμο μου είναι φωτοστεφανωμένο από δυσοίωνες σκιές.
Αν προορίζουν για μένα τον σκοτεινό θώκο των τσιμέντων, φύλαξε τον στο ομιχλώδες αρχείο των αναμνήσεων, κατέφυγε σ’αυτόν τις νύχτες των δακρύων και των ονείρων…
Αντίο μοναδική μου, μην τρέμεις μπροστά στην πείνα των λύκων ούτε στις παγωμένες στέπες της απουσίας.
Σ’έχω στο μέρος της καρδιάς και θα πορευτούμε μαζί ώσπου ο δρόμος να σβηστεί».


Στις 8 Οκτωβρίου 1967, η βολιβιανή κυβέρνηση και η Ουάσινγκτον θα αποφάσιζαν τη δολοφονία του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα. Εκείνη τη μέρα, στην επαρχία Βαλεγκράντε της βολιβιανής υπαίθρου, οι σφαίρες έδωσαν τέλος στη ζωή ενός ανθρώπου. Του θνητού Ερνέστο Γκεβάρα ντε λα Σέρνα, ενός ανθρώπου με κοινές αδυναμίες και συναισθήματα. Δεν κατάφεραν όμως να σταματήσουν την ανάδειξη του θρύλου του Τσε, του συμβόλου της νεανικής επαναστατικότητας για ολόκληρες γενιές.

*Τα αποσπάσματα είναι από το βιβλίο «Αναπόληση: η ζωή μου με τον Che» της Αλέϊδα Μαρτς, εκδόσεις Ψυχογιός, 2007 (“Evocacion: mi vida al lado del Che”, Aleida March).

Αλίευση-Παρουσίαση Τίτλου Κειμένου: Viva La Revolucion

26 Μαρτίου, 2016

Για τους ραδιοτηλεοπτικούς γυμνοσάλιαγκες

Τόση βλακεία… Τόση ανοησία… Τόση φαιή προπαγάνδα…Δεν υπάρχει δυτικό διεθνές ειδησιογραφικό πρακτορείο, δεν υπάρχει εγχώριος ραδιοτηλεοπτικός γυμνοσάλιαγκας που να μην αναμασάει την φοβερή είδηση:
Οι Rolling Stones πήγαν για συναυλία στην Κούβα κι αυτή είναι η πρώτη φορά μετά την επανάσταση του 1959, που το στυγνό, δογματικό, αυταρχικό κομμουνιστικό καθεστώς του νησιού επέτρεψε να ακουστεί η ροκ μουσική στη χώρα…
Αλλά αν η συναυλία των Rolling Stones είναι αυτή που σπάει την «απαγόρευση» του ροκ στην Κούβα, τότε θα πρέπει να υποθέσουμε ότι στις εμφανίσεις που έκαναν στην Αβάνα τις προηγούμενες δεκαετίες οι Rick Wakeman, Sepultura και Audioslave θα έπαιζαν την… «Παπαλάμπραινα».
Τώρα στην ερώτηση πως γίνεται η ροκ να είναι ή να ήταν απαγορευμένη σε μια χώρα που στην πρωτεύουσα της, στην Αβάνα, λειτουργεί το (κρατικής ιδιοκτησίας) «YellowSubmarine», δηλαδή ένα νυκτερινό κέντρο αφιερωμένο αποκλειστικά στη ροκ, η απάντηση θα πρέπει να αναζητηθεί στα «κομμουνιστικά μυστήρια»…
Α ναι: Το νυκτερινό κέντρο βρίσκεται σε ένα από τα γνωστότερα πάρκα της Αβάνας που φέρει το όνομα του… Τζον Λένον.
Στη σφαίρα των «κομμουνιστικών μυστηρίων» ανάγεται προφανώς και το γεγονός ότι ήδη από τη δεκαετία του ’70 ο σταθμός «Radio Mariano» μεταδίδει προγράμματα αφιερωμένα στους Rolling Stones, στους Led Zeppelin και Τζίμι Χέντριξ.
Εντούτοις οι γυμνοσάλιαγκες επιμένουν: Αρκούσε, γράφουν, να αγόραζε και να κρατούσε κάποιος ένα δίσκο των Μπιτλς στην Κούβα για να γραφτεί στα μαύρα κατάστιχα. Μάλιστα. Αλλά: Πώς γίνεται να κρατούσε και να αγόραζε κανείς δίσκο των Μπιτλς στη Κούβα, αν στην Κούβα οι Μπιτλς και το ροκ γενικότερα ήταν «απαγορευμένα»;…
Επειδή αποκλείεται οι γυμνοσάλιαγκες να λένε ψέματα τότε μάλλον θα ήταν σχέδιο των Κουβανών «μακάρθι»: Είχαν μεν απαγορεύσει το ροκ, αλλά το άφηναν να κυκλοφοράεισε δίσκους, για να την πατάνε τα χαϊβάνια οι «αντιφρονούντες», να κουβαλάνε τους «απαγορευμένους» δίσκους και να τους «τσιμπάει» ο Κάστρο. Πώς δεν το είχαν σκεφτεί εδώ οι δικοί μας συνταγματάρχες με τους δίσκους του Θεοδωράκη;…
Πάμε παρακάτω:
Πασίγνωστα είναι στην Κούβα τα ροκ συγκροτήματα του χτες και του σήμερα: LosKentDimensión VerticalPartes PrivadasLos TacksonMagnumLos GafasOsamuand Doble A όπως και οι ροκ καλλιτέχνες της  nueva cancion/nueva trova όπως οι SilvioRodríguezCarlos Varela κ.α.  
Ήδη από την δεκαετία του ’70 στην Κούβα του «απαγορευμένου» ροκ υπήρχε τοheavy metal συγκρότημα RED με τον κιθαρίστα Jorge Martinez και τον φημισμένο τραγουδιστή Dionisio που οι μεγάλες επιτυχίες του παίζονταν στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση όπως τα τραγούδια MurcielagosMakoLa nueva historiaBurocracia κ.α. Ανάλογη επιτυχία γνώρισε τη δεκαετία του ‘80 το επίσης heavy metal συγκρότημαVenus.
Προσθέστε ότι στην Κούβα του «απαγορευμένου» ροκ, το Punk Rock εισήχθη ήδη από τα τέλη του ’80 που – επειδή προφανώς το καθεστώς είναι και ήταν «δεσποτικό» – τα διεθνή μουσικά σάιτ αναφέρουν ότι «λατρεύτηκε από τους θαυμαστές του»...
Στην Κούβα, λοιπόν, του «απαγορευμένου» ροκ, το 1979 το τριήμερο μουσικό φεστιβάλ στην Αβάνα με μουσική τζαζ και ροκ, στο οποίο ανάμεσα στους άλλους συμμετείχαν και οι καλλιτέχνες Billy Joel και Stephen Stills, διοργανώθηκε στο θέατρο «Καρλ Μαρξ»…
Όσο, δε, περνούσαν τα χρόνια τόσο οι «απαγορεύσεις» μεγάλωναν. Έτσι από τη δεκαετία του ’90 ροκ συγκροτήματα όπως οι BurblesMoneda Dura και Los Kentγνώρισαν μεγάλη επιτυχία, με εμφανίσεις στην κουβανική τηλεόραση, διοργανώσεις συναυλιών και φεστιβάλ.
Τη δεκαετία του ’90, μάλιστα, πολλά προγράμματα του ραδιοφωνικού σταθμού «Ciudadde la Habana» ήταν αφιερωμένα στις νέες τάσεις του ροκ ανά τον κόσμο. Μάλιστα ο πρώην μουσικός και ραδιοφωνικός παραγωγός Χουάν Καμάτσο είχε την πιο δημοφιλή πρωινή εκπομπή του σταθμού με τίτλο «Disco Ciudad». Αντίστοιχης επιτυχίας ήταν επίσης το ροκ ραδιοφωνικό σόου με τίτλο «El programa de Ramon».
Πριν κλείσουμε αξίζει να αναφέρουμε δυο ακόμα αποδείξεις στυγνής «απαγόρευσης» του ροκ στην Κούβα:
  • Το 2001 το ουαλικό ροκ συγκρότημα  Manic Street Preachers έδωσε συναυλία στην Κούβα. Στη συναυλία παρέστη ο Φιντέλ Κάστρο…
  • Το 2004 ο Φιντέλ έκανε μια ακόμα πολύωρη ομιλία. Η ομιλία του ήταν αφιερωμένη στον Τζον Λένον και δόθηκε ανήμερα των γενεθλίων του ροκ θρύλου.
Α, ναι: Στο κέντρο της Αβάνας, στην Κούβα του «απαγορευμένου» ροκ, δεσπόζει ένα μπρούτζινο άγαλμα. Είναι του Τζον Λένον.

του ΝΙΚΟΥ ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΥ 


για το απαγορευμένο ροκ στην Κούβα δες τα Βίντεο:  

ο Καημός των ΝεοΝαζί για τους επενδυτές:

«Πρέπει να υπάρχει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο, ώστε επιτέλους να έρθουν οι επενδυτές, έτσι ώστε να μπορέσουν κάποιοι να δημιουργήσουν εδώ και να ξέρουν ότι ανά 2 ή 3 χρόνια δεν θα αλλάζει η κατάσταση και να εγκαταλείπουν τη χώρα, όπως έχει γίνει πολλάκις στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά και παλαιότερα».
Όχι, δεν τα είπε αυτά κάποιος εκπρόσωπος του ΣΕΒ, ούτε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Πρόκειται για τον βουλευτή της ναζιστικής Χρυσής Αυγής Ηλ. Παναγιώταρο και τα όσα ανέφερε την περασμένη Τετάρτη στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, με αφορμή τη συζήτηση επί νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση Οδηγιών της ΕΕ για φορολογικά θέματα.
Καημός για τους επενδυτές σημαίνει όμως εχθρότητα για την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα.
Άλλωστε, οι παλικαράδες της Χρυσής Αυγής προσφέρουν όχι μόνο τις απόψεις τους, αλλά και τα μπράτσα τους σε αυτήν την υπόθεση...
από: http://www.rizospastis.gr/page.do?publDate=26/3/2016&id=16152&pageNo=2
η φωτό απ το συγκρότημα των κουρήδων που ανελλιπώς τους προωθεί,,,

24 Μαρτίου, 2016

Μείωση του αφορολόγητου ορίου, αύξηση της φορολογίας σε μισθωτούς και συνταξιούχους και υποταγή των δικαιωμάτων των εργαζομένων στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων ζητά ο ΣΕΒ με το «Εβδομαδιαίο δελτίο για την ελληνική οικονομία».
Για το αφορολόγητο ζητά να συνδεθεί με εισοδηματικά κριτήρια και να μην ισχύει για όλους, επισημαίνοντας ότι χρειάζεται «μια συζήτηση για το πότε το αφορολόγητο πράγματι δικαιολογείται από την οικογενειακή κατάσταση, πότε η υπερβολική αύξηση των συντελεστών δεν αποδίδει πλέον στα κρατικά έσοδα και πως η συνολική επιβάρυνση από φόρους και εισφορές στη μισθωτή εργασία στον ιδιωτικό τομέα μπορεί να μειωθεί σε όλα τα εισοδηματικά κλιμάκια».
Επιπλέον, ζητά μείωση των κρατικών δαπανών και στοχοποιεί μισθωτούς και συνταξιούχους για την απώλεια φορολογικών εσόδων, υποστηρίζοντας ότι «η εφαρμογή της “έκπτωσης φόρου” όπως ισχύει σε μισθούς και συντάξεις άνω των 5.000 ευρώ απαλλάσσει μισθωτούς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και συνταξιούχους από την καταβολή φόρων αξίας 6,4 δισ. ευρώ», συνεπώς ζητά την επιβάρυνσή τους με ...κριτήρια.
Κι ενώ εμμέσως πλην σαφώς τάσσεται υπέρ της αύξησης της φοροεπιδρομής προς μισθωτούς και συνταξιούχους, ζητά από τους εργαζόμενους να υπηρετήσουν το στόχο των βιομηχάνων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, επισημαίνοντας πως «εργαζόμενοι και εργοδότες καλούνται να διαμορφώνουν κοινό σχέδιο στήριξης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, που είναι και ο μόνος δρόμος για την ανάπτυξη και την ευημερία στη χώρα».http://www.902.gr/eidisi/oikonomia/92360/meiosi-toy-aforologitoy-kai-ayxisi-tis-forolisteias-se-misthotoys-kai

Χίλαρι Κλίντον: Εμείς δημιουργήσαμε την Αλ Κάιντα