Απέκρουσαν μαζικά και οργανωμένα την επιχείρηση απεργοσπαστικού μηχανισμού που έστησαν η εργοδοσία και οι άνθρωποί της από την πρώτη στιγμή. Συνέχισαν τον αγώνα τους, σηκώνοντας ανάστημα απέναντι στη «βιομηχανία» δικαστικών αποφάσεων, που έκριναν τη μία μετά την άλλη τις απεργίες των εργαζομένων «παράνομες», αξιοποιώντας το τεράστιο αντιαπεργιακό νομικό οπλοστάσιο που διαμόρφωσαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις του κεφαλαίου και ενίσχυσε ακόμα παραπέρα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, για την προστασία του «φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος».
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΕΜΠΟ - ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Με αποφασιστικό απεργιακό αγώνα απέσπασαν δεσμεύσεις για τα δίκαια αιτήματά τους
Παραμένουν σε ετοιμότητα και επαγρύπνηση για τη συνέχιση της πάλης τους
Με τη μαζική και συγκροτημένη τους συμμετοχή σε αυτόν τον απεργιακό αγώνα, τη συσπείρωσή τους στο Σωματείο τους (ΕΝΕΔΕΠ), την αποφασιστικότητά τους απέναντι στη «βιομηχανία» διώξεων και τρομοκρατίας, και με ασπίδα την αλληλεγγύη που εκδηλώθηκε από πλήθος συνδικαλιστικών οργανώσεων σε όλη τη χώρα, αλλά και από συνδικαλιστικές οργανώσεις άλλων χωρών, οι εργαζόμενοι ανάγκασαν χτες την εργοδοσία και την κυβέρνηση να συμφωνήσουν στην ένταξη των λιμενεργατών του ΣΕΜΠΟ στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ), καθώς και στην έναρξη διαπραγματεύσεων για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Χτες, Τετάρτη, μέρα κατά την οποία οι εργαζόμενοι πραγματοποιούσαν με επιτυχία από τα ξημερώματα μία ακόμα απεργία, πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων της εταιρείας «Dport» (θυγατρική της «Cosco»), της διοίκησης του Σωματείου των Εργαζομένων, του υπουργού Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή και του γενικού γραμματέα του υπουργείου Εργασίας, Ανδ. Νεφελούδη. Η εργοδοσία αποδέχτηκε να ξεκινήσουν οι συζητήσεις για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης, ενώ εργοδοσία και συναρμόδια υπουργεία δεσμεύτηκαν επίσης για την αναγνώριση και ένταξη των λιμενεργατών στα ΒΑΕ.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, η πρώτη διαπραγματευτική συνάντηση θα γίνει την ερχόμενη Τρίτη, στις 12.30 μ.μ. στο υπουργείο Εργασίας, με τη συμμετοχή της εργοδοσίας, των δύο συναρμόδιων υπουργείων και του Σωματείου των Εργαζομένων.
Μετά από αυτήν τη θετική εξέλιξη, οι εργαζόμενοι ενημερώθηκαν από το Σωματείο τους και αποφάσισαν να επιστρέψουν συντεταγμένα στα πόστα τους, αναστέλλοντας την απεργιακή κινητοποίηση που ήταν σε εξέλιξη, υπογραμμίζοντας ότι βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα για την υλοποίηση των δεσμεύσεων. Αντίστοιχα, αποφασίστηκε η αναβολή της συγκέντρωσης αλληλεγγύης που είχε προγραμματιστεί για χτες το απόγευμα στην πύλη της «Cosco».
Ορθωσαν ανάστημα κόντρα στην επίμονη επιχείρηση χτυπήματος της απεργίας
Οι εργαζόμενοι στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ, από τις 30 Μάη που ξεκίνησαν τον απεργιακό τους αγώνα, συμμετέχοντας στην πανεργατική απεργία και στη συγκέντρωση του ΠΑΜΕ στον Πειραιά, η οποία μεταφέρθηκε μπροστά στις πύλες της «Coscο», έκαναν δική τους υπόθεση την οργάνωση και την περιφρούρησή του. Συσπειρωμένοι στο σωματείο τους, παρέτειναν την απεργιακή μάχη για άλλα τρία 24ωρα (31/5, 1/6 και 6/6).
Απέκρουσαν μαζικά και οργανωμένα την επιχείρηση απεργοσπαστικού μηχανισμού που έστησαν η εργοδοσία και οι άνθρωποί της από την πρώτη στιγμή. Συνέχισαν τον αγώνα τους, σηκώνοντας ανάστημα απέναντι στη «βιομηχανία» δικαστικών αποφάσεων, που έκριναν τη μία μετά την άλλη τις απεργίες των εργαζομένων «παράνομες», αξιοποιώντας το τεράστιο αντιαπεργιακό νομικό οπλοστάσιο που διαμόρφωσαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις του κεφαλαίου και ενίσχυσε ακόμα παραπέρα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, για την προστασία του «φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος».
Χτες, Τετάρτη, από τις 6 το πρωί, οι απεργιακές φρουρές των εργαζομένων ήταν στα πόστα τους. Η απεργία τους είχε ήδη κριθεί «παράνομη» με νέα απόφαση που εξέδωσε το δικαστήριο την Τρίτη, ωστόσο το Εργατικό Κέντρο Πειραιά έσπευσε να στηρίξει τους εργαζόμενους, απαντώντας το ίδιο με κήρυξη απεργίας στις προβλήτες.
Η εργοδοσία από την πλευρά της έσπευσε για μια ακόμα φορά, την ώρα μάλιστα που ήταν σε εξέλιξη η συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας, να καταθέσει αγωγή (μέσω της «DΡort») με την οποία ζήτησε να κριθεί «παράνομη» και η απεργία του ΕΚΠ.
Παράλληλα, όλη την προηγούμενη νύχτα, μετά την έκδοση της προχτεσινής δικαστικής απόφασης, χρυσαυγίτες και άλλα τσιράκια της εργοδοσίας τρομοκρατούσαν εργαζόμενους στους χώρους δουλειάς, έστελναν απειλητικά μηνύματα στα κινητά εργαζομένων ότι «ετοιμάζονται απολύσεις» και άλλα παρόμοια, που τελικά έπεσαν στο κενό.
Αργά το βράδυ της Τρίτης, από το υπουργείο Ναυτιλίας και τους εργοδότες απευθύνθηκε πρόσκληση στη διοίκηση της ΕΝΕΔΕΠ για συνάντηση στο υπουργείο το πρωί της Τετάρτης.
Ωστόσο, λιγότερο από μία ώρα πριν την προγραμματισμένη συνάντηση, η εργοδοσία, συνεχίζοντας να προκαλεί, δήλωσε ότι δεν θα συμμετείχε σε αυτήν. Οι εργαζόμενοι διαμήνυσαν ότι χωρίς την παρουσία της εργοδοσίας «δεν υπάρχει λόγος να πάμε στο υπουργείο». Πέντε λεπτά πριν την ώρα της συνάντησης, η εταιρεία ανακοίνωσε τελικά τη συμμετοχή της...
Με όπλο τη συσπείρωση στο Σωματείο
Επιστρέφοντας από τη συνάντηση και μετά τη θετική έκβασή της, ο πρόεδρος της ΕΝΕΔΕΠ, Μάρκος Μπεκρής, ανέφερε προς τους απεργούς: «Δώσαμε μία μεγάλη μάχη με αποφασιστικότητα και αυταπάρνηση. Είναι ένα τεράστιο βήμα αυτό που καταφέραμε, τους στριμώξαμε (...) Το καθήκον που μπαίνει εδώ είναι να είμαστε σε επαγρύπνηση. Η μαζικότητα του Σωματείου και η δική σας συσπείρωση έφερε αυτό το αποτέλεσμα. Για να υλοποιηθούν όμως οι δεσμεύσεις θα πρέπει να είμαστε σε αγωνιστική ετοιμότητα ώστε όταν χρειαστεί να δώσουμε συνέχιση στον αγώνα για την ικανοποίηση των αιτημάτων μας, και θα πρέπει να είμαστε όλοι παρόντες».
Οπως τόνισε, αμέσως μετά τη συνάντηση στις 12 Ιούνη θα συνεδριάσει το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου και θα γίνει αμέσως ενημέρωση των εργαζομένων.
«Είναι υποχρέωση όλων μας, τους συναδέλφους που ταλαντεύονται, που έχουν υποστεί τρομοκρατία, να τους υποστηρίξουμε και να τους φέρουμε κοντά μας», πρόσθεσε ο Μ. Μπεκρής.
«Ξέρουμε ότι πέσανε όλοι οι λύκοι πάνω να μας χτυπήσουν», συνέχισε, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο προς κάθε κατεύθυνση ότι το Σωματείο και οι εργαζόμενοι δεν πρόκειται να ανεχθούν καμία απειλή σε οποιονδήποτε συνάδελφό τους: «Δεν αφήνουμε συνάδελφο μόνο του. Ολοι για έναν και ένας για όλους!».
Παίρνοντας το λόγο ο πρόεδρος του ΕΚΠ, Νίκος Ξουράφης, σημείωσε: «Ούτε τα δικαστήρια μας σταματήσανε, ούτε η τρομοκρατία, ούτε τίποτα, γιατί ακριβώς όλοι μαζί μπορούμε να πετύχουμε τα πάντα». Αναφέρθηκε στη σημασία της μεγάλης συσπείρωσης των εργαζομένων στο σωματείο τους, αλλά και στη σημασία που έχει «να ανοίξουμε κουβέντα με τους συναδέλφους που ήταν ταλαντευόμενοι (...) ώστε αυτή η επιτυχία που έχει μέχρι στιγμής το Σωματείο να γίνει υπόθεση όλων των εργαζομένων. Να τη μεταφέρουμε στους υπόλοιπους για να ξέρουν ότι αν και αυτοί είναι μαζί μας, θα είναι πολύ πιο εύκολος ο δρόμος μετά». Τόνισε, τέλος, ότι «λέμε για αναστολή της απεργίας γιατί δεν έχουμε φτάσει στο τέλος της λύσης των αιτημάτων μας. Είμαστε σε ετοιμότητα, σε επιφυλακή ανά πάσα στιγμή. Στο τέλος θα τα καταφέρουμε».
Πρωτοβουλία αλληλεγγύης από την Ομοσπονδία Μεταφορών Τουρκίας
- Στο μεταξύ, στη χώρα μας, συνδικάτα από διάφορες πόλεις και κλάδους συνεχίζουν να εκφράζουν τη συμπαράστασή τους στον αγώνα των εργαζομένων. Τα νέα μηνύματα αλληλεγγύης προέρχονται από τα Εργατικά Κέντρα Ζακύνθου και Νάουσας, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Λογιστών, το Συνδικάτο Τύπου και Χάρτου και τα Σωματεία Εργαζομένων «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας», δήμου Πετρούπολης και δήμου Ζωγράφου.
********
Οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ στο πλευρό των λιμενεργατών
Την αλληλεγγύη στον αγώνα των εργαζομένων της «Cosco» στο λιμάνι του Πειραιά εκφράζουν συνδικαλιστές εκλεγμένοι στα Διοικητικά Συμβούλια Ενώσεων Εργαζομένων στα ΜΜΕ.
Με ανακοίνωσή τους καταγγέλλουν τη στάση ορισμένων ΜΜΕ και ιδιαίτερα του τηλεοπτικού σταθμού «ΣΚΑΪ», που «έχοντας επιλέξει τη γνωστή τακτική της συκοφαντίας και της προβοκάτσιας ενάντια στους αγώνες των λιμενεργατών, της εργατικής τάξης γενικά, "έστησε καρτέρι" στο λιμάνι, περιμένοντας "επεισόδια", ώστε να έχει την ευκαιρία να χύσει για άλλη μια φορά το δηλητήριό του ενάντια στους εργαζόμενους και στους αγώνες τους».
Οι εργαζόμενοι που συνυπογράφουν την ανακοίνωση καλούν τους συναδέλφους τους «να δείξουν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους, υπερασπιζόμενοι και με την εργασία τους το δίκιο των εργαζομένων στο λιμάνι».
Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι συνδικαλιστές: Γιώργος Μηλιώνης,δημοσιογράφος, μέλος του ΔΣ της ΕΣΗΕΑ. Στράτος Κουτσοβίλης,διοικητικός υπάλληλος, μέλος του ΔΣ της ΕΠΗΕΑ. Φάνης Καψάλης, διοικητικός υπάλληλος, μέλος του ΔΣ της ΕΠΗΕΑ. Κώστας Πολύζος,τεχνικός τηλεόρασης, μέλος του ΔΣ της ΕΤΙΤΑ. Κατερίνα Καδδά, τεχνικός τηλεόρασης, μέλος του ΔΣ της ΕΤΙΤΑ. Πάνος Ζάχαρης,σκιτσογράφος, μέλος του ΔΣ της ΠΟΕΣΥ. Γιώργος Κώτης,διοικητικός υπάλληλος, μέλος του ΔΣ της ΠΟΣΠΕΡΤ. Γιώργος Βώβος, τεχνικός τηλεόρασης, μέλος του ΔΣ της ΠΟΣΠΕΡΤ. Κική Βαλσαμάκη, διοικητική υπάλληλος, μέλος του ΔΣ της ΠΟΕΠΤΥΜ. Γιώργος Διαμαντόπουλος,διοικητικός υπάλληλος, μέλος του ΔΣ της ΠΟΕΠΤΥΜ.
Η «δίκαιη ανάπτυξη» προϋποθέτει λιμάνια - εργασιακά γκέτο
Μέσα από τον αγώνα των λιμενεργατών του ΣΕΜΠΟ αναδεικνύεται η συνολική επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά, συνολικά σε κλάδους και χώρους κομβικής σημασίας για τους στρατηγικούς στόχους του κεφαλαίου, μια επίθεση την οποία «τρέχει» με ιδιαίτερο ζήλο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.
Την ίδια ώρα που με διάφορα δελτία Τύπου, όπως αυτό που κυκλοφόρησε χτες το υπουργείο Ναυτιλίας, η κυβέρνηση επιχειρεί να πείσει ότι «υποστηρίζει πλήρως τα βασικά αιτήματα των εργαζομένων», στην πραγματικότητα έχει ήδη κάνει μια σειρά από βήματα στην κατεύθυνση της μετατροπής των λιμανιών, όπως και των διαμετακομιστικών κέντρων και των ναυπηγοεπισκευαστικών ζωνών, σε «Ειδικές Οικονομικές Ζώνες».
Χαρακτηριστικά, το Φλεβάρη του 2017, η κυβέρνηση έφερε νόμο για τη σύσταση Εθνικού Μητρώου Φορτοεκφορτωτών Λιμένων και Ξηράς, από το οποίο εξαιρέθηκαν οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ και στα άλλα λιμάνια που είναι ΑΕ (λιμενεργάτες, χειριστές μηχανημάτων κ.ο.κ.), καθώς και στα διαμετακομιστικά κέντρα (π.χ. Θριάσιο)!
Η εξαίρεση αυτή ισοδυναμεί με πλήγμα σε μια σειρά από εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Συγκεκριμένα: Δίνει τη δυνατότητα στην εργοδοσία να μην καθορίζει με ΣΣΕ τους κανονισμούς διεξαγωγής φορτοεκφορτωτικών εργασιών. Εξαιρεί τους εργαζόμενους σε ΟΛΠ και ΟΛΘ από την ένταξη στα ΒΑΕ, αφού η νομοθεσία προβλέπει την ένταξη μόνο των πιστοποιημένων φορτοεκφορτωτών. Δεν θα ισχύουν τα μέτρα πρόληψης, ασφάλειας και προστασίας της υγείας για τους φορτοεκφορτωτές που προβλέπεται από το ΣΕΠΕ, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στην εργοδοσία με ένα μονομερή κανονισμό εργασίας να καθορίσει όλα τα παραπάνω.
Ο νόμος υπερψηφίστηκε από ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ (Δημοκρατική Συμπαράταξη τότε, Κίνημα Αλλαγής τώρα), ΑΝΕΛ, Ενωση Κεντρώων, Ποτάμι, με τη ναζιστική Χρυσή Αυγή να καταψηφίζει μεν επί της αρχής, σπεύδοντας ωστόσο να δηλώσει ότι οι ρυθμίσεις που αφορούν το Μητρώο «έρχονται να διορθώσουν αγκυλώσεις»...
Με αυτήν την ευρύτατη συναίνεση της κυβέρνησης και των άλλων αστικών κομμάτων, «νομιμοποιήθηκε» η εργασιακή ζούγκλα που έχει επιβάλει η «Cosco» στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά, δηλαδή οι ατομικές συμβάσεις εργασίας, ο χαρακτηρισμός των λιμενεργατών ως ανειδίκευτων εργατών, η πλήρης έλλειψη μέτρων για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία.
Στρώθηκε παράλληλα το έδαφος για μονοπώλια που θα αναλάβουν τα άλλα μεγάλα, στρατηγικής σημασίας για το κεφάλαιο, λιμάνια (π.χ. της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, για τα οποία υπάρχει έντονο ενδιαφέρον αμερικανικών ομίλων).
Στο νόμο αυτόν ήρθε να «κουμπώσει» ο νέος κανονισμός προσωπικού που συμφώνησαν το Γενάρη η ΟΛΠ ΑΕ (ιδιοκτησίας «Cosco») με τις δυνάμεις του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού που πλειοψηφούν στη διοίκηση της ΟΜΥΛΕ και την Ενωση Λιμενεργατών ΟΛΠ, αλλά και η ΣΣΕ που υπέγραψαν ΟΛΠ - ΟΜΥΛΕ. Ο κανονισμός για τους «μόνιμους» υπαλλήλους και λιμενεργάτες προβλέπει, μεταξύ άλλων, επιμήκυνση του εργάσιμου χρόνου (το 7,5ωρο - 37,5ωρο που ίσχυε έγινε 8ωρο - 40ωρο) δουλειά 7 μέρες τη βδομάδα χωρίς υπερωριακή αμοιβή, ελαστικές μορφές απασχόλησης, «αξιολόγηση», απολύσεις με μια απλή καταγγελία, ακόμα και εισαγωγή του ενεργού και ανενεργού χρόνου εργασίας. Επιπρόσθετα, με την εν λόγω σύμβαση άνοιξε ο δρόμος για το «μοντέλο» των υπεργολαβικών εργαζομένων, ό,τι δηλαδή ισχύει στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.