Συνολικές προβολές σελίδας

Translate

01 Φεβρουαρίου, 2025

Ποστάρω...Άρα Υπάρχω;



 Ποστάρω, άρα υπάρχω;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η συζήτηση για τα social media (μέσα κοινωνικής δικτύωσης) είναι στο επίκεντρο με διάφορες αφορμές και τρόπους. Από τα υπαρκτά προβλήματα που εντοπίζονται σε νεότερες - και όχι μόνο - ηλικίες, δηλαδή «την κοινωνική αποστασιοποίηση, τον ανεπαρκή ύπνο, τον κατακερματισμό της προσοχής και τον εθισμό», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, μέχρι τις απαγορεύσεις του TikTok, τον ανταγωνισμό για τον έλεγχο της «πληροφορίας» από τα μεγάλα τεχνολογικά μονοπώλια των ΗΠΑ, που προσωποποιούνται στον Elon Musk, στον Mark Zuckerberg κ.ά.

Στο παρόν άρθρο δεν θα ασχοληθούμε με τον σχολιασμό αυτών των εξελίξεων, αν και έχουν συνολικότερο ενδιαφέρον στο πλαίσιο της περιόδου όξυνσης των αντιθέσεων και των πολέμων που διανύουμε.

Το βασικό, που έχει αξία να σημειώσουμε, είναι η αντίληψη, η οποία τα τελευταία χρόνια διεκδικεί να εδραιωθεί στις συνειδήσεις - κυρίως των νέων ανθρώπων - που θέλει τα social media αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας. Κι αυτό γιατί, πέρα από το γνωστό φακέλωμα και την κατάργηση κάθε είδους ιδιωτικότητας που επιβάλλουν και απαιτούν, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε ότι καλλιεργούν μία συγκεκριμένη στάση και ένα μοτίβο συμπεριφοράς, μία προκαθορισμένη και αποδεκτή επανάληψη ενός στερεότυπου αναρτήσεων, που καθορίζεται από το εκάστοτε μέσο και απαιτεί έναν μιμητισμό από τους χρήστες του, πράγμα το οποίο αντικειμενικά πολλαπλασιάζει τα προβληματικά χαρακτηριστικά που εξαρχής προωθεί...

Ο ναρκισσισμός και η αυτοπροβολή ως «τρόπος ζωής»


Η αποθέωση του «εγώ», η έκθεση της προσωπικής ζωής, η αυτοπροβολή, ο ναρκισσισμός και η εξύψωση του ατομισμού είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που κατακλύζουν τις οθόνες πίσω από τις στιλιζαρισμένες αναρτήσεις, τα viral βίντεο, τις δημοσιεύσεις των influencers και των άλλων χρηστών, που προσπαθούν να αντιγράψουν σε περιεχόμενο ό,τι γίνεται αρεστό και δημοφιλές.

Ξεχωρίζει η λεπτομερής και αναλυτική περιγραφή και παρουσίαση του «πού πήγα και πώς πέρασα», «με ποιον ήμουν και τι είπαμε»... Πριμοδοτείται η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκθεση της προσωπικής ζωής, ενθαρρύνεται - ειδικά μέσα από έναν ακήρυχτο ανταγωνισμό μεταξύ των αναρτήσεων των άλλων χρηστών - το ποιος θα δημοσιεύσει περισσότερα στοιχεία των προσωπικών του στιγμών.

Συσκοτίζεται σε μεγάλο βαθμό ο ρόλος του ακροατηρίου, των παρατηρητών όλων των στιγμών που παρουσιάζονται σε κοινή θέα, οι οποίοι εμφανίζονται με χαρακτήρα διαδικτυακού «φίλου». Καταντάει ο χρήστης να νιώθει υποχρέωση απέναντί τους, ότι πρέπει να δημοσιεύει όλο και περισσότερες στιγμές.

Η επιβράβευση για την ανεπανόρθωτη έκθεση των προσωπικών στιγμών δεν είναι τίποτε άλλο από «likes» και «followers», εκτός από τη γιγάντωση μίας δυσλειτουργικής πεποίθησης που γίνεται όρος για την «ύπαρξή» σου στα social media. Ετσι λειτουργεί ο αλγόριθμος και αν «η ύπαρξή σου στα social media» γίνει όρος για την κοινωνική σου υπόσταση, τότε το πρόβλημα γίνεται πολύ μεγαλύτερο, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις να υψωθεί ένα ναρκισσιστικό αδιέξοδο που παγιδεύει τις συνειδήσεις και τις οδηγεί να συνεχίζουν να αναπαράγουν το μοτίβο που τις γέννησε.

Αυτό που «πουλάει» είναι αυτό που παίρνει τη μεγαλύτερη αποδοχή. Αυτό που δημοσιεύεται, οφείλει να ακολουθήσει αυτό που «πουλάει», για να είναι αυτό που παίρνει τη μεγαλύτερη αποδοχή...

Το μέσο σε ρουφάει μέχρι η σύγχυση για το τι είναι σημαντικό να κάνει το ασήμαντο, το επιφανειακό, το ευτελές να επικρατήσει, να το κάνει κυρίαρχο συστατικό των δημοσιεύσεων. Αυτόματα δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος για το τι είναι σημαντικό και τι αξίζει να αναδειχθεί και να προβληθεί. Αυτός ο κύκλος εκπορεύεται από τα χαρακτηριστικά που θέλει να δώσει το μέσο στους χρήστες του. Οι χρήστες εναρμονίζονται και αναπαράγουν την «κυρίαρχη γραμμή», που το ίδιο το μέσο επιβάλλει.

Αυτή η κατάσταση περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα τάσεων και συμπεριφορών:

Περιλαμβάνει όσους «αθώα» ποστάρουν πραγματικές, αληθινές στιγμές από τη ζωή τους, αναζητώντας μέσω αυτής της διαδικασίας την ατομική επιβράβευση και κοινωνική καταξίωση, επιβεβαίωση του κοινωνικού τους ρόλου, τη δημοσιοποίηση των χαρακτηριστικών τους, των απόψεων, των συναισθημάτων τους. Θύματα της διαρκούς έκθεσης, ταΐζοντας διαρκώς και τους αλγόριθμους.

Περιλαμβάνει όσους επιλέγουν τη «φυγή» από την πραγματικότητα, κατασκευάζοντας έναν εαυτό, μια «περσόνα» που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική τους ζωή. Η αντίφαση αυτή μεταξύ πραγματικότητας και εικονικής πραγματικότητας, οι διαφορές μεταξύ του ποιος είσαι στα αλήθεια και του ποιος θέλεις να φανείς όταν είσαι στα social, πολλές φορές καταντούν επικίνδυνα χαώδεις.

Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι η «περσόνα» που δημιουργεί κάποιος στο διαδίκτυο είναι ένα μέσο επίπλαστης φυγής από τον άνθρωπο που είναι, από τις καταστάσεις που βιώνει και από τις συνθήκες και το κοινωνικό υπόβαθρο που επιδρούν πάνω του. Φυσικά και ο ίδιος, μόλις βγει από την εφαρμογή, θα πρέπει να αναμετρηθεί με τη γείωση της αλήθειας του πραγματικού κόσμου, έστω κι αν προσπαθεί να τον αποφύγει ή να αναμετρηθεί μαζί του και με τα προβλήματα που φέρνει.

Περιλαμβάνει το διαρκές κυνήγι της «ευτυχίας», μιας επίπλαστης καλοπέρασης, της συγκάλυψης της πραγματικότητας και της απόκρυψης της σκληρής κοινωνικής αλήθειας, μια υπερβολική προσπάθεια για το τέλειο, το αψεγάδιαστο αποτέλεσμα. Η εναρμόνιση με την επικρατούσα ευδαιμονία είναι επιτακτική. Σε καλεί να ευθυγραμμιστείς με την κυριαρχία της ψευδαίσθησης, να την αποδεχτείς ως τη μοναδική πρέπουσα και να την υπηρετείς με ευλάβεια. Να τροφοδοτείς τους αλγόριθμους με ακόμη περισσότερη ψευδαίσθηση, μέχρι ο χρήστης να βυθιστεί και να θαφτεί κάτω από τον βούρκο του επίδικου ζητούμενου, που δεν είναι άλλο από τη διαιώνιση της αληθοφάνειας της επίπλαστης πραγματικότητας. Και συνήθως ο χρήστης δεν καταλαβαίνει καν ότι έχει θαφτεί...

Σε κάθε όμως εκδοχή, η βάση είναι κοινή: Ο ατομισμός, ο ανταγωνισμός και η αποξένωση που αναπαράγει η σύγχρονη καπιταλιστική κοινωνία, την ίδια στιγμή που η παραγωγή γίνεται όλο και πιο κοινωνική, απαιτεί τη «συνεργασία» της δουλειάς εκατομμυρίων. Ομως, τα προϊόντα, τα πλούτη αυτής της εργασίας τα καρπώνονται οι μέτοχοι καπιταλιστικών μονοπωλίων, που γίνονται τα μαζικά «είδωλα», τα «πρότυπα» του ναρκισσισμού. Αυτοί που «δεν ξέρουν τι έχουν», «δεν τους νοιάζει τι παράγουν» οι επιχειρήσεις τους, απλώς καρπώνονται με τη μορφή του κέρδους τον κοινωνικό πλούτο.

Η αιτία αυτού του φαινομένου βρίσκεται στο βαθύ σάπισμα της καπιταλιστικής κοινωνίας, κατά την οποία τεχνολογικές δυνατότητες και σύγχρονα μέσα αξιοποιούνται για τη χειραγώγηση, τον εκμαυλισμό εκατομμυρίων ανθρώπων.

Είναι πολιτική πράξη το share από «rosa»;

Στην ανασκόπηση του «luben», της ιστοσελίδας που σχολιάζει καυστικά την επικαιρότητα, γράφτηκε κάτι που μας έκανε τουλάχιστον να μειδιάσουμε: «Κράζεις ότι η κοινωνία κοιμάται και δεν αλλάζει τίποτα, αλλά το μόνο που κάνεις είναι share από "rosa"», δηλαδή κοινοποιείς απλώς δημοσιεύσεις που επιλέγει μία αυτοαποκαλούμενη «προοδευτική κοινότητα ενημέρωσης», ο όμιλος της οποίας («Ομιλος Πολίτη») προχώρησε σε κάμποσες εκδικητικές απολύσεις αυτών που απεργούν και κατακεραυνώθηκε από εργαζόμενους του κλάδου των ΜΜΕ για εντατικοποίηση και τρομοκρατία.

Γιατί το αναφέρουμε αυτό το παράδειγμα; Δεν είναι λίγες οι φορές που ανάμεσα στις αναρτήσεις των χρηστών των social media, ανάμεσα σε προσωπικές στιγμές, υπάρχει ένα είδος πολιτικού σχολιασμού της επικαιρότητας για θέματα που ιεραρχούνται ως σημαντικά. Επίσης, δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι απέναντι στην κυρίαρχη κουλτούρα που αναπαράγεται στα social media μπορεί να διαμορφωθεί και το «αντίπαλο δέος», μια εναλλακτική «προοδευτική» ή και «αντισυστημική» επιλογή.

Βεβαίως, στις περισσότερες των περιπτώσεων ο «εναλλακτικός αλγόριθμος» λειτουργεί και σπρώχνει (σε) θέματα της ατζέντας του «ατομικού δικαιωματισμού». Για να μπορείς να μιλήσεις για την Παλαιστίνη, πρώτα θα πρέπει να μιλήσεις, να αποθεώσεις όλη τη «δικαιωματίστικη ατζέντα», αλλιώς η ανάρτησή σου πάει στα αζήτητα. Αλλά και τα πιο δύσκολα θέματα, όπως ο πόλεμος, οι ιμπεριαλιστικές συγκρούσεις και η εμπλοκή της χώρας, περιορίζονται στο επίπεδο ενός ρηχού ανθρωπισμού...

Για όσους, λοιπόν, προβληματίζονται και δεν πείθονται από τη ...«mainstream» κουλτούρα, που αναπαράγεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπάρχει και η «προοδευτική εναλλακτική», η οποία πατάει πάνω στη διαμόρφωση της «ευαίσθητης» και «προοδευτικής περσόνας», με ατζέντα βέβαια δεδομένη και διαμορφωμένη, έτσι ώστε να αναπαράγεται πολύμορφα το κάλπικο αστικό δίπολο «πρόοδος - συντήρηση».

Στην παγίδα της «φούσκας»...

Η παγίδα που μπορεί να πέσει ο χρήστης μέσω της δημιουργίας μίας δικής του «φούσκας», δηλαδή ενός διαδικτυακού περίγυρου με παρόμοιες ιδέες και πολιτικές κατευθύνσεις, έχει εξίσου επικίνδυνα χαρακτηριστικά.

Σχηματίζει μία στρεβλή εικόνα για το τι σκέφτεται ο κόσμος, τι είναι αυτό που τον απασχολεί, αλλά από την ανάποδη. Δημιουργείται η εσφαλμένη εντύπωση ότι τα θέματα που ιεραρχεί ο ίδιος είναι εξίσου σημαντικά για άλλους, οι θέσεις του έχουν απήχηση και προβληματίζουν συνολικά. Διαστρεβλώνεται η γενικότερη αντίληψη για θέματα της επικαιρότητας και αγνοείται η παρέμβαση του αντιπάλου στις συνειδήσεις και στις σκέψεις της λαϊκής πλειοψηφίας.

Ορισμένα παραδείγματα, που αφορούν κυρίως στις δυνάμεις της σοσιαλδημοκρατίας και του οπορτουνισμού, έχουν μία σημασία να καταγραφούν. Το 2023, λίγο μετά τα αρνητικά αποτελέσματα του ΣΥΡΙΖΑ τον Μάη και τον Ιούνη, ένας αστός αναλυτής σημείωνε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ έζησε τα τελευταία 4 χρόνια (σ.σ. δηλαδή από το 2019 έως το 2023) σε ένα δικό του οικοσύστημα που ήταν αυτό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπου είχε μία ηγεμονία και μία υπεροχή, αλλά μπέρδεψε την κοινωνία με αυτό. Δηλαδή μπορεί στο twitter να έχεις την πλειοψηφία, να κράζεις όποιον θες και να γίνεται αυτό κατά τρόπο απόλυτο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αυτή είναι η κοινωνία».

Θα μπορούσε κανείς να πει - και σωστά - ότι η ανάλυση έρχεται ...μετά Χριστόν, δηλαδή ύστερα από ένα κακό εκλογικό αποτέλεσμα, αλλά δεν είναι αυτή η ουσία. Η ουσία είναι ότι όντως ο ΣΥΡΙΖΑ, ήδη πριν από τα χρόνια της διακυβέρνησής του, έστησε έναν «στρατό» σε όλα τα social media με επαγγελματίες, επώνυμους και ανώνυμους λογαριασμούς, κατάφερνε να διαμορφώνει «ατζέντα» και να τη βάζει στα δημοφιλή θέματα των social media.

Τα πρώτα χρόνια που τον ανέδειξαν σε κυβερνητική δύναμη (2012 - 2015), αλλά και αργότερα, το «μήνυμά» του ήταν πολύ δυνατό και αναπαραγόταν μαζικά στα social media με τη βοήθεια αυτού του «στρατού». Ομως, αυτό ήταν το αποτέλεσμα της επιλογής στήριξης του ΣΥΡΙΖΑ από επιχειρηματικούς ομίλους, ΜΜΕ και άλλους αστικούς μηχανισμούς και όχι το αντίστροφο. Η δύναμη του ΣΥΡΙΖΑ στα social media προερχόταν από τη δύναμη που διαμορφωνόταν σε κοινωνικό - πολιτικό επίπεδο.

Οταν αυτό άλλαξε, όταν έχασε τη στήριξη και όταν απογοήτευσε μαζικά η κυβερνητική του θητεία, όταν μεγάλες μάζες εργαζομένων και λαού άρχισαν να του γυρίζουν την πλάτη, η υπεροχή του μηχανισμού του στα social media δεν αντανακλούσε την πραγματικότητα.

Φυσικά εδώ το πρόβλημα ήταν η φύση του ΣΥΡΙΖΑ, ως ενός κόμματος αστικής διαχείρισης, με ό,τι αυτό σημαίνει για την πολιτική του, πολιτική χειραγώγησης του λαού στους στόχους του κεφαλαίου και των διεθνών του συμμάχων, καθώς και για την οργανωτική του φυσιογνωμία.

Ως προς το τελευταίο, η ακραία εκφυλιστική κατάσταση που επικρατεί σε αυτό το - εδώ και χρόνια - αρχηγικό κόμμα είναι ενδεικτική. Τα εκατομμύρια views του Κασσελάκη και του Πολάκη στο TikTok και στο facebook δεν εμπόδισαν τον ΣΥΡΙΖΑ να χάσει σε έναν χρόνο περίπου 330.000 ψήφους...

Το ίδιο φαινόμενο επαναλήφθηκε για τον ΣΥΡΙΖΑ και άλλους σοσιαλδημοκρατικούς πολιτικούς σχηματισμούς, που διακρίνονται για την αποθέωση των social media, όπως η Νέα Αριστερά και το ΜέΡΑ25. Διέθεταν τεχνογνωσία και χρήμα (είναι ενδεικτικά τα ποσά που δαπανήθηκαν από αυτά τα κόμματα για τη διαφήμιση στο διαδίκτυο και πιο ειδικά στα social media), τα views και τα interactions πήγαιναν καλά, αλλά μόνο στην ψηφιακή σφαίρα, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος.

Ομως, ο κίνδυνος της διαδικτυακής «φούσκας» υπάρχει και για δικές μας δυνάμεις. Π.χ. όσους καλοπροαίρετα βγάζουν συμπεράσματα για την ιδεολογικοπολιτική διαπάλη και τις ανάγκες της μέσα από τα social media. Ας σκεφτούμε επίσης πόσο εύκολα μπορούν να αξιοποιηθούν προβοκατόρικα και ...«περσόνες» που εμφανίζονται ως «μέλη και στελέχη του ΚΚΕ» ή «φίλοι του Κόμματος» - επώνυμα και ανώνυμα - διατυπώνοντας τη δική τους, προσωπική άποψη για μια σειρά από θέματα.

Αυτή η προσωπική άποψη μπορεί εύκολα να χαρακτηριστεί - είτε από αυτόν που τη διατυπώνει είτε από άλλους - «άποψη του ΚΚΕ». Υπάρχουν πρόθυμοι και για να το κάνουν και για να το χάψουν και να το διαδώσουν.

Πού βρίσκονται οι κομμουνιστές;

Με βάση όλα αυτά προκύπτει αβίαστα το ερώτημα: Ποια είναι η στάση των κομμουνιστών απέναντι σε αυτήν την κατάσταση και ιδιαίτερα των νεότερων που είναι πιο εξοικειωμένοι με τη χρήση αυτών των μέσων;

Καταρχάς στους κομμουνιστές δεν ταιριάζουν ο ναρκισσισμός και η επιδειξιομανία. Οι κομμουνιστές παλεύουν στον πραγματικό κόσμο και όχι στη σφαίρα των social media, στον κόσμο που σήμερα χαρακτηρίζεται από την εκμετάλλευση και την αδικία, στον αγώνα για την ανατροπή του, πρωταγωνιστώντας με το ήθος και τις αξίες της ιδεολογίας τους. Χτίζοντας δεσμούς που δεν μετριούνται με likes, αλλά με την εμπιστοσύνη, την αλληλεγγύη και το κοινό όραμα για την οικοδόμηση του κόσμου που μας αξίζει. Αποκτώντας κύρος μέσα από τις ανθρώπινες σχέσεις στον αγώνα που δεν χρειάζονται κανένα ποστάρισμα για να επιβεβαιώσουν τον σημαντικό κοινωνικό τους ρόλο.

Σήμερα, ακόμα και όταν δεν δημοσιεύεις, οι αλγόριθμοι των συγκεκριμένων πλατφορμών έχουν εξελιχθεί τόσο πολύ που ο χρήστης δεν χρειάζεται να αποκαλύπτει καν τις προτιμήσεις αυτών που παρακολουθεί μέσω follow ή like.

Είναι χαρακτηριστικό, για παράδειγμα, ότι στο TikTok η αρχική σελίδα του χρήστη διαμορφώνεται σύμφωνα με το πόσα δευτερόλεπτα παρακολουθεί ένα βίντεο. Ο αλγόριθμος καταλαβαίνει τι αρέσει και τι δεν αρέσει στον χρήστη από το αν παρακολουθεί ένα βίντεο ολόκληρο ή πηγαίνει κατευθείαν στο επόμενο και έτσι σχηματίζει ολόπλευρη εικόνα για το προφίλ και τα ενδιαφέροντα του χρήστη χωρίς αυτός να έχει πατήσει like ή follow σε κανέναν λογαριασμό.

Οι υπεύθυνοι ανάπτυξης των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης θα έλεγαν ότι έχουν βρει ακόμα έναν τρόπο για να βελτιώσουν την εμπειρία του χρήστη και να μπορέσουν να του δώσουν το περιεχόμενο που ζητά ή του αρέσει να βλέπει. Φυσικά, η αποθήκευση των προσωπικών προτιμήσεων και η δημιουργία εξατομικευμένων προφίλ θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ποικιλοτρόπως από τους επιχειρηματικούς κολοσσούς.

Υπάρχουν άλλωστε πολλά πρόσφατα παραδείγματα, ειδικά σε συνθήκες όξυνσης των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και πολεμικών αναμετρήσεων. Η προστασία λοιπόν των προσωπικών δεδομένων, ειδικά ανθρώπων που επιθυμούν να παίξουν ρόλο πρωταγωνιστή στον μετασχηματισμό της κοινωνίας, είναι κρίσιμο ζήτημα.

Πού θα πρέπει να βρίσκεσαι ως κομμουνιστής, ως πρωτοπόρος αγωνιστής; Εκεί που η πραγματικότητα θάβεται και η προσωπική επαφή αντικαθίσταται μέσω ενός διπλού «ταπ» στην οθόνη, ή εκεί που ο χρήστης με το τάδε ψευδώνυμο μετατρέπεται σε άνθρωπο με σκέψεις, πραγματικές αγωνίες και ανάγκη να τις εξωτερικεύσει και να τις μοιραστεί;

Είναι αυτονόητο ότι δεσμοί της άμεσης κοινωνικής επαφής δεν μπορούν σε καμία περίπτωση όχι να φτάσουν αλλά ούτε να συγκριθούν με τον τρόπο επαφής που προτάσσουν οι διαδικτυακές νόρμες.

Εύλογα αναρωτιέται κανείς: Αυτή η καταφανέστατη διαστρέβλωση και παραμόρφωση της πραγματικότητας τι το αξιομνημόνευτο παρουσιάζει ώστε να το παρακολουθείς έστω και παθητικά; Τι το ελκυστικό αναδίνει, εκτός από μία αποκρουστική ματιά στην κλειδαρότρυπα της κίβδηλης πραγματικότητας, εκτός από τη διαρκή αποχαύνωση και τον αποπροσανατολισμό από όσα έχουν πραγματική σημασία, από όσα αξίζει ειλικρινά να αφιερώνεις χρόνο και φαιά ουσία; Στην τελική ανάλυση, από εκείνο που θα σου προσφέρει μία ουσιαστική σχέση και επαφή και θα χτίσει ισχυρούς δεσμούς κοινωνικών σχέσεων.

Είναι δεδομένο ότι τα social media αποτελούν έναν χώρο εχθρικό για όσα είναι συνολικά οι κομμουνιστές, για όσα πρεσβεύουν, για όλα όσα αγωνίζονται, για όσα θα ήθελαν να δουν για τη νέα γενιά και τον μελλοντικό κόσμο της απελευθέρωσης από τα δεσμά της εκμετάλλευσης. Οι τεχνολογικές δυνατότητες των social media στα πλαίσια μιας κοινωνίας που δεν θα αναπαράγει τον ατομισμό, τον ναρκισσισμό και «ψεύτικους κόσμους» θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν πολύ διαφορετικά.

Αλλωστε, ακόμα και αν κάποια φορά, για λίγο, πέφτουν τα τείχη της υποκρισίας και της λογοκρισίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αυτό προήλθε από τη δράση στον πραγματικό κόσμο, την παρέμβαση του ΚΚΕ, της ΚΝΕ, του εργατικού - λαϊκού κινήματος, πάνω στην οποία στηρίζεται και η οργανωμένη και συλλογική παρέμβαση του ΚΚΕ στα social media.



Η Σικελιανική Μαφία είναι Παιδική Χαρά Μπροστά Τους...




Από Simos Giannakitsidis
μας βλεπουν οι κολομβιανοι, οι ιταλοι μαφιοζοι και τρομαζουν .....


Ιάσονας Θηλυκός:

"Και το είχα απορία πως έγινε ΠτΔ μία... Μαφάλντα που δεν την ήξερε ούτε η μάνα της...
Η σικελιανική μαφία είναι παιδική χαρά μπροστά τους... το έχω ξαναπεί..
Στην Ελλάδα η μαφία έχει πείσει τους πάντες ότι είναι το επίσημο κράτος...
Το 2012 η Κατερίνα Σακελλαροπούλου ήταν μια απλή σύμβουλος στο Συμβούλιο Επικρατείας.
Τοποθετημένη, όμως, στο πέμπτο τμήμα του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου.
Στο τμήμα δηλαδή που είναι αρμόδιο για να ελέγχει αν η διοίκηση τηρεί τις διακηρύξεις του Συντάγματος και των Νόμων για την προστασία του περιβάλλοντος.
Και ειδικότερα για την προστασία των δασών από τους κάθε είδους οικοπεδοφάγους που βρίσκουν νομοθετικά «παράθυρα» για να κτίζουν στα καμένα.
Η δικαστής Σακελλαροπούλου δεν αποδείχθηκε κέρβερος.
Το αντίθετο.
Διαβάζουμε στις 12 Απριλίου 2013 στην «Ναυτεμπορική» με «πηγή» το ΑΠΕ ( Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων )»:
« Τον δρόμο για την εγκατάσταση ΑΠΕ ( Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ) ακόμη και στις δασικές περιοχές άνοιξε το Συμβούλιο της Επικρατείας».
Εισηγήτρια της απόφασης του ΣτΕ (1421/2013) ήταν η Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Την ίδια ημέρα (12 Απριλίου 2013) η «Καθημερινή» δημοσίευσε απόσπασμα της εισήγησης της Κατερίνας Σακελλαροπούλου
( με βάση την οποία ελήφθη η επίμαχη απόφαση του ΣτΕ ) σύμφωνα με την οποία:
«υπό την συνδρομή επιτακτικών λόγων δημοσίου συμφέροντος επιτρέπονται, κατ’ εξαίρεση του Συντάγματος ,επεμβάσεις που μεταβάλλουν ή αλλοιώνουν τον δασικό χαρακτήρα μιας περιοχής».
Κατά την Κατερίνα Σακελλαροπούλου, «Η εγκατάσταση αιολικών μονάδων μέσα σε δάση και δασικές περιοχές δεν αντίκειται στις συνταγματικές επιταγές και βρίσκεται εντός των νομοθετικών πλαισίων».
Το καλύτερο:
Κατά την Κατερίνα Σακελλαροπούλου, «Ακόμη και στα μικρά νησιά που προστατεύονται περιβαλλοντικά από το Σύνταγμα είναι δυνατή η εγκατάσταση ανεμογεννητριών».
Είχε προηγηθεί πριν ένα χρόνο μια άλλη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας ( η 2499/2012 ) που επέτρεπε την ανάπτυξη αιολικών πάρκων σε αναδασωτέες περιοχές.
Εισηγήτρια ήταν και πάλι η Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Πάμε στα πιο σύγχρονα.
Στις 24 Ιουνίου 2021 η ΡΑΕ ( Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ) εξέδωσε την 504/2021 απόφαση με βάση την οποία η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έλαβε άδεια να εγκαταστήσει 16 ανεμογεννήτριες ( με διάμετρο πτερωτής 90 μέτρα ) στο Μαντούδι Ευβοίας.
Η τοπική κοινωνία ξεσηκώθηκε
Από τις 6 Αυγούστου η περιοχή καίγεται.
Αλλά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν κατασκευάζει μόνον ανεμογεννήτριες.
Το κατασκευαστικό φιλέτο του ομίλου είναι το συγκρότημα κατοικιών και καταστημάτων στο Μεταξουργείο.
Σύμφωνα με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρόκειται για κτίριο υψηλής αισθητικής και σύγχρονου design που προέκυψε από διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και περιλαμβάνει 40 πολυτελή διαμερίσματα.
Κάτι σαν το «Ελληνικό του Μεταξουργείου».
Ένα από τα 40 διαμερίσματα ανήκει στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Αντιπρόεδρος και εκτελεστικό μέλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο Μιχάλης Γουρζής, πεθερός του Γιώργου Γεραπετρίτη.
Η κόρη του Μιχάλη Γουρζή και σύζυγος του Γιώργου Γεραπετρίτη η Αλεξάνδρα Γουρζή είναι δικηγόρος με εξειδίκευση σε θέματα ΑΠΕ και προϊσταμένη στο τμήμα δικαστικής εκπροσώπησης και νομικής υποστήριξης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).
Η επιλογή της Κατερίνας Σακελλαροπούλου για την θέση της Πρόεδρου της Δημοκρατίας είναι κοινό πολιτικό μυστικό ότι προέκυψε από πρόταση του Γιώργου Γεραπετρίτη την οποία αποδέχθηκε ο νεκροθάφτης.
Σε απλά ελληνικά τι σημαίνουν όλα αυτά;
Ότι η σύζυγος του Νο 2 της κυβέρνησης είναι δικηγόρος στην ΡΑΕ που έδωσε άδεια για 16 ανεμογεννήτριες στο Μαντούδι Ευβοίας οι οποίες θα εγκατασταθούν από κατασκευαστικό όμιλο στον οποίο ο πεθερός του Νο 2 της κυβέρνησης ( και πατέρας της δικηγόρου της ΡΑΕ ) είναι αντιπρόεδρος και για να παρακαμφθεί το Σύνταγμα είχε εκδοθεί απόφαση του ΣτΕ με εισηγήτρια δικαστίνα η οποία αγόρασε πολυτελές διαμέρισμα από τον ίδιο κατασκευαστικό όμιλο και στην συνέχεια αυτή η ίδια δικαστίνα έγινε Πρόεδρος της Δημοκρατίας ύστερα από πρόταση του Νο 2 της κυβέρνησης στον Νο1 της κυβέρνησης".
(Via Γιάννης Τσιανάκας)

Είναι Δυνατόν στον Καπιταλισμό να Υπάρξει ''Ανάπτυξη για Όλους" ?



Έτσι από περιέργεια υπέβαλα την εξής ερώτηση και στο ChatGTP και στο καινούργιο κινέζικο DeepSeek, που τόσος ντόρος γίνεται τις 2 τελευταίες ημέρες...
(πάντως ... μεταξύ μας, πιο ευκρινή και λιγάκι πιο ... μαρξιστική βρίσκω την απάντηση του ChatGTP, από την απάντηση του DeepSeek )
ΕΡΩΤΗΣΗ
Είναι δυνατόν στον καπιταλισμό να υπάρξει ''Ανάπτυξη για όλους'' όπως υπόσχονται τα αστικά κόμματα;
---------
ΑΠΑΝΤΗΣΗ από ChatGTP:
Το ChatGPT είπε:
ChatGPT
Η έννοια της «Ανάπτυξης για όλους» αποτελεί κεντρικό σύνθημα πολλών αστικών κομμάτων, η οποία συχνά αναφέρεται ότι η οικονομική ανάπτυξη θα βελτιώσει τη ζωή όλων των κοινωνικών τάξεων. Ωστόσο, αν αναλύσουμε το ζήτημα από τη σκοπιά της λειτουργίας του καπιταλιστικού συστήματος, διαπιστώνεται ότι μια τέτοια υπόθεση είναι δύσκολη να σχεδιαστεί, και αυτό για διάφορους λόγους:
Η φύση του καπιταλισμού : Ο καπιταλισμός βασίζεται στην επίδοση του κέρδους και στη συγκέντρωση του πλούτου. Αυτό σημαίνει ότι η οικονομική δραστηριότητα δεν στοχεύει εξ ορισμού στη δίκαιη κατανομή των πόρων ή στην κάλυψη των κοινωνικών αναγκών, αλλά στην αύξηση του κέρδους για τους κατόχους του κεφαλαίου. Αυτή η διαδικασία οδηγεί αναπόφευκτα σε ανισότητες.
Η ταξική ανισότητα : Ο πλούτος που παράγεται σε καπιταλιστικά συστήματα κατανέμεται άνισα. Η μεγαλύτερη μερίδα των κερδών πηγαίνει στις ανώτερες τάξεις, ενώ οι εργαζόμενοι (που παράγουν τον πλούτο) λαμβάνουν ένα μικρό ποσοστό υπό μορφή μισθών. Ακόμη και όταν παρατηρείται γενική ανάπτυξη, δεν σημαίνει ότι τα της μοιράζονται ισότιμα.
Κυκλικές κρίσεις : Ο καπιταλισμός χαρακτηρίζεται από περιόδους οικονομικής άνθησης και ύφεσης. Αυτές οι κρίσεις πλήττουν κυρίως τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ενώ οι πλουσιότεροι βρίσκουν τρόπους να προστατεύουν ή να αυξάνουν την περιουσία τους κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων.
Περιβαλλοντικές ανισότητες : Η οικονομική ανάπτυξη στον καπιταλισμό επιτυγχάνεται συχνά σε βάρος του περιβάλλοντος. Οι φτωχότερες κοινότητες είναι αυτές που επηρεάζονται περισσότερο από τις περιβαλλοντικές καταστροφές, ενώ οι πλούσιοι έχουν τη δυνατότητα να προστατευθούν από τις συνέπειες.
Ανισότητες ευκαιριών : Ακόμα και αν αυξηθούν οι συνολικές επιχειρήσεις, η πρόσβαση σε αυτές εξαρτάται από την κοινωνική θέση. Οι ανώτερες τάξεις διαθέτουν περισσότερα μέσα (εκπαίδευση, δίκτυα, κεφάλαιο) για να επεκταθούν από την ανάπτυξη, αφήνοντας τους πιο αδύναμους στο περιθώριο.
Συμπέρασμα:
Η «Ανάπτυξη για όλους» είναι περισσότερο ένα πολιτικό σύνθημα παρά μια ρεαλιστική δυνατότητα στον καπιταλισμό. Μπορεί να υπάρξουν κάποιες βελτιώσεις στις συνθήκες ζωής για ορισμένες κοινωνικές ομάδες, αυτές οι σπάνια καταλήγουν σε όλα τα ισότιμα. Για να υπάρξει πραγματικά ανάπτυξη που θα ωφελήσει όλους, θα χρειαστεί μια ριζική αναδιοργάνωση της κοινωνίας και της οικονομίας, μακριά από τη λογική της εκμετάλλευσης και της ανισότητας που είναι εγγενής στον καπιταλισμό.
Τι πιστεύεις εσύ; Συμφωνείς ή έχεις κάποια διαφορετική οπτική;
============
... και η απάντηση στην ίδια ερώτηση από το DeepSeek:
Είναι δυνατόν στον καπιταλισμό να υπάρξει ''Ανάπτυξη για όλους'' όπως υπόσχονται τα αστικά κόμματα;
Η ερώτηση σχετικά με το αν είναι δυνατή η "ανάπτυξη για όλους" στον καπιταλισμό είναι πολύπλοκη και ανοιχτή σε διαφορετικές ερμηνείες και προσεγγίσεις. Ας εξετάσουμε κάποιες από τις πτυχές αυτής της συζήτησης:
1. Ορισμός της "Ανάπτυξης για Όλους"
Η έννοια της "ανάπτυξης για όλους" συνήθως αναφέρεται σε μια οικονομική ανάπτυξη που δεν επωφελεί μόνο μια μικρή ελίτ, αλλά διανέμεται δίκαια σε όλα τα στρώματα της κοινωνίας. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και εκπαίδευσης, και μείωση των ανισοτήτων.
2. Ο Καπιταλισμός και οι Ανισότητες
Ο καπιταλισμός, ως οικονομικό σύστημα, βασίζεται στην ιδιωτική ιδιοκτησία και στην αγορά. Ενώ έχει αποδειχθεί ικανός να δημιουργεί ανάπτυξη και καινοτομία, συχνά κατηγορείται για την ενίσχυση των ανισοτήτων. Η συγκέντρωση του πλούτου σε λίγους και η μείωση των εισοδημάτων για πολλούς είναι φαινόμενα που παρατηρούνται σε πολλές καπιταλιστικές οικονομίες.
3. Ρόλος της Πολιτικής
Τα αστικά κόμματα, που υποστηρίζουν τον καπιταλισμό, συχνά υποσχόντται "ανάπτυξη για όλους" μέσω πολιτικών όπως η φορολογική μεταρρύθμιση, η επένδυση σε κοινωνικές υπηρεσίες και η προώθηση της ευκαιρίας για όλους. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα αυτών των πολιτικών εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η διαφάνεια, η διακυβέρνηση και η πολιτική βούληση.
4. Κριτική από Αριστερές Προσεγγίσεις
Από την άλλη πλευρά, κριτικοί του καπιταλισμού, ιδιαίτερα από αριστερά ιδεολογικές προσεγγίσεις, υποστηρίζουν ότι η "ανάπτυξη για όλους" είναι αδύνατη σε ένα σύστημα που βασίζεται στον ανταγωνισμό και τη συγκέντρωση του πλούτου. Προτείνουν εναλλακτικά συστήματα, όπως ο σοσιαλισμός, που επικεντρώνονται στη συλλογική ιδιοκτησία και την ισότητα.
5. Παραδείγματα και Εμπειρίες
Υπάρχουν παραδείγματα καπιταλιστικών χωρών που έχουν καταφέρει να μειώσουν τις ανισότητες και να βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο των πολιτών τους μέσω ισχυρών κοινωνικών πολιτικών (π.χ. οι σκανδιναβικές χώρες). Ωστόσο, αυτά τα μοντέλα συχνά βασίζονται σε υψηλό φορολογικό φορτίο και ισχυρό κράτος πρόνοιας, κάτι που μπορεί να μην εφαρμόζεται παντού.
6. Συμπέρασμα
Η "ανάπτυξη για όλους" στον καπιταλισμό είναι δυνατή υπό ορισμένες συνθήκες, αλλά δεν είναι εγγυημένη. Εξαρτάται από τις πολιτικές που εφαρμόζονται, τις θεσμικές δομές και την πολιτική βούληση. Ωστόσο, η κριτική ότι ο καπιταλισμός ενισχύει τις ανισότητες παραμένει έγκυρη και απαιτεί συνεχή προσοχή και διορθωτικές ενέργειες.
Η συζήτηση αυτή είναι ζωντανή και συνεχίζεται σε ακαδημαϊκούς, πολιτικούς και κοινωνικούς κύκλους, με διαφορετικές απόψεις και προτάσεις για το πώς μπορεί να επιτευχθεί μια πιο δίκαιη και ισότιμη ανάπτυξη.




ΗΠΑ
Κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός με την Κίνα στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Καθοδικές πιέσεις στην αξία μετοχών μεγάλων αμερικανικών τεχνολογικών μονοπωλίων με συνολικές απώλειες άνω του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίου καταγράφηκαν στις 27/1 στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης μετά την είσοδο της δωρεάν κινέζικης εφαρμογής Τεχνητής Νοημοσύνης «DeepSeek», τύπου chatbot, στην αμερικανική αγορά, που έγινε την ίδια μέρα η πιο δημοφιλής εφαρμογή που κατέβασαν οι χρήστες των συσκευών της Apple.

Η κίνηση αυτή κλιμακώνει τον ανταγωνισμό σε έναν τομέα που αναδεικνύεται καθοριστικός. Αμερικανικά μονοπώλια είχαν σημαντικές απώλειες: Η «Nvidia» (που κατασκευάζει μεταξύ άλλων τσιπ για εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης) έχασε το 17% της αξίας των μετοχών τη Δευτέρα, η «Alphabet» (μητρική της Google) έχασε το 3%, η «Amazon» 1%, η «Microsoft» είχε πτώση μετοχών 3%. Η εφαρμογή «DeepSeek» σε πολύ λιγότερο χρόνο - μόλις δύο μήνες - και με κόστος περίπου 5,6 εκατομμύρια δολάρια - σημαντικά μικρότερο σε σχέση με τα εκατοντάδες δισ. αμερικανικών εταιρειών - κατάφερε να παρακάμψει εμπόδια όπως το αμερικανικό εμπάργκο στις εξαγωγές προηγμένων μικροεπεξεργαστών (τσιπ) για εφαρμογές ΤΝ και να φτιάξει μία εφαρμογή με το (πολύ φθηνότερο και προσιτό) τσιπ H800 της «Nvidia», με απόδοση ανάλογη ή και καλύτερη από το μοντέλο No1 της OpenAI, που κυκλοφόρησε στους χρήστες του Chat GPT τον Δεκέμβριο.

Σύμφωνα με ειδικούς, το μοντέλο που χρησιμοποιεί η εφαρμογή της «DeepSeek» στηρίζεται σε ένα διαφορετικό είδος εσωτερικής αρχιτεκτονικής που χρειάζεται λιγότερη χρήση μνήμης, μειώνοντας ως εκ τούτου σημαντικά το υπολογιστικό κόστος κάθε αναζήτησης ή αλληλεπίδρασης.

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της νέας κυβέρνησης Τραμπ για τη δημιουργία της κοινοπραξίας Stargate κόστους περίπου 500 δισ. δολαρίων σε μία τετραετία με σκοπό τη δημιουργία νέων μεγάλων Κέντρων Δεδομένων (Data Centers) στις ΗΠΑ - τα οποία θεωρούνται βασικοί «πυλώνες» υποδομών στις εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης - δείχνουν την αγωνιώδη προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν τεχνολογικό προβάδισμα.

Χτες, επίσης η OpenAI που υποστηρίζεται από τη «Microsoft» ανακοίνωσε πως δημιούργησε την εφαρμογή chatbot, ChatGPT Gov, που είναι αποκλειστικά φτιαγμένο για χρήση από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τιμολογεί τη νέα πλατφόρμα ως ένα βήμα πέρα από το ChatGPT Enterprise όσον αφορά την ασφάλεια και φέρεται πως επιτρέπει στις κυβερνητικές υπηρεσίες, ως πελάτες, να τροφοδοτούν «μη δημόσιες, ευαίσθητες πληροφορίες» στα μοντέλα του OpenAI, ενώ λειτουργούν μέσα στα δικά τους ασφαλή περιβάλλοντα φιλοξενίας.

Διεθνής σύνοδος στο Παρίσι για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Στο φόντο της κούρσας των σφοδρών ανταγωνισμών μεταξύ τεχνολογικών μονοπωλίων, όσο και των χωρών στις οποίες έχουν έδρα, θα πραγματοποιηθεί στις 10 και 11 Φεβρουαρίου, στο Παρίσι, διεθνής Σύνοδος Κορυφής Δράσης για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Στην εκδήλωση αυτή θα συμμετάσχουν αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων, μεταξύ των οποίων ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, διεθνείς οργανισμοί και εταιρείες, ακαδημαϊκοί, ερευνητές, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις κ.ά.

Φουντώνουν οι απειλές Τραμπ για ενεργοποίηση δασμών

Η 1η Φεβρουαρίου παραμένει η ημερομηνία έναρξης των δασμών για το Μεξικό και τον Καναδά, ανακοίνωσε χτες βράδυ η 27χρονη εκπρόσωπος Τύπου στον Λευκό Οίκο, Καρολάιν Λέβιτ. Στην πρώτη επίσημη ενημέρωση πρόσθεσε μεταξύ άλλων πως ο Πρόεδρος των ΗΠΑ σκέπτεται την ίδια ημερομηνία ως έναρξη επιβολής δασμολογικών μέτρων και για την περίπτωση της Κίνας.

Στο φόντο των πιέσεων Τραμπ, η Καναδή υπουργός Εξωτερικών Μέλανι Ζολί δήλωσε πως θα προτείνει σε Μεξικό, Βρετανία και ΕΕ να συντονίσουν τη στάση τους απέναντι στις απειλές για την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών που επισείει ο Ντόναλντ Τραμπ, πριν από επίσκεψή της στην Ουάσιγκτον.

Σχετικά με ερώτηση προς την Λέβιτ, για το ποιος συμβούλευσε τον Πρόεδρο Τραμπ σχετικά με τη νομιμότητα του «παγώματος» της ομοσπονδιακής χρηματοδότησης για ορισμένα προγράμματα και επιχορηγήσεις, παρέπεμψε στο Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, λέγοντας ότι η απόφαση Τραμπ «ήταν σίγουρα εντός των ορίων του νόμου». https://www.rizospastis.gr/story.do?id=12791084
rizospastis.gr - Κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός με την Κίνα στην Τεχνητή Νοημοσύνη
RIZOSPASTIS.GR
rizospastis.gr - Κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός με την Κίνα στην Τεχνητή Νοημοσύνη