Συνολικές προβολές σελίδας

Translate

04 Μαρτίου, 2018

-ΠΩΣ ΜΑΣ ΚΛΕΒΟΥΝ ;; -Το Αποτέλεσμα του Κλεψίματος:

ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ - ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΕΝΓΚΕΛΣ Συζητώντας με εργάτες. Εργο του A. Venetsian, 1961
ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ - ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΕΝΓΚΕΛΣ Συζητώντας με εργάτες. Εργο του A. Venetsian, 1961
Από τον καιρό που υπάρχουν στον κόσμο κεφαλαιοκράτες και εργάτες δεν εκδόθηκε ακόμα κανένα άλλο βιβλίο που να έχει τόση σπουδαιότητα για τους εργάτες, όση έχει το βιβλίο που έχουμε μπροστά μας. Η σχέση ανάμεσα στο κεφάλαιο και την εργασία, ο άξονας που γύρω του περιστρέφεται ολόκληρο το σημερινό μας κοινωνικό σύστημα, για πρώτη φορά αναπτύσσεται εδώ επιστημονικά κι αυτό με μια βαθύτητα και οξύνοια που μόνο ένας Γερμανός μπορούσε να το κάνει. 
Οσο πολύτιμα κι αν είναι και παραμένουν τα συγγράμματα ενός Οουεν, ενός Σεν - Σιμόν ή ενός Φουριέ - επιφυλάχτηκε σ' έναν Γερμανό να αναρριχηθεί ως την κορυφή απ' όπου μπορεί κανείς να δει καθαρά και επισκοπικά ολόκληρο το πεδίο των σύγχρονων κοινωνικών σχέσεων, ακριβώς όπως ένας παρατηρητής που στέκεται στην ψηλότερη κορφή βλέπει τα χαμηλότερα ορεινά τοπία.
Η ως τα τώρα πολιτική οικονομία μάς διδάσκει ότι η εργασία είναι η πηγή όλου του πλούτου και το μέτρο όλων των αξιών, έτσι που δυο αντικείμενα που η παραγωγή τους στοίχισε τον ίδιο χρόνο εργασίας έχουν επίσης την ίδια αξία και μια και κατά μέσον όρο ανταλλάσσονται μεταξύ τους ίσες αξίες, θα πρέπει τα δυο αυτά αντικείμενα να μπορούν να ανταλλαχτούν το ένα με το άλλο. 
Ταυτόχρονα όμως, η πολιτική οικονομία διδάσκει ότι υπάρχει ένα είδος συσσωρευμένης εργασίας που την ονομάζει κεφάλαιο, ότι αυτό το κεφάλαιο χάρη στις βοηθητικές πηγές που ενυπάρχουν σ' αυτό, ανεβάζει την παραγωγικότητα της ζωντανής εργασίας εκατό και χίλιες φορές, και σ' αντάλλαγμα παίρνει μια ορισμένη αποζημίωση, που ονομάζεται όφελος ή κέρδος. 
Οπως όλοι ξέρουμε, στην πραγματικότητα τα πράγματα γίνονται έτσι που τα κέρδη της συσσωρευμένης, νεκρής εργασίας αυξαίνουν ολοένα σε μάζα, τα κεφάλαια των κεφαλαιοκρατών γίνονται όλο και πιο κολοσσιαία, ενώ ο μισθός της ζωντανής εργασίας λιγοστεύει ολοένα, και η μάζα των εργατών που ζουν αποκλειστικά από το μισθό της εργασίας γίνεται όλο και πιο πολυάριθμη και πιο φτωχή.
 Πώς μπορεί να λυθεί αυτή η αντίφαση; 
Πώς μπορεί να μένει στον κεφαλαιοκράτη ένα κέρδος, αν ο εργάτης αποζημιώνεται με ολόκληρη την αξία της εργασίας που προσθέτει στο προϊόν του; 
Μα αφού ανταλλάσσονται μόνο ίσες αξίες θα πει ότι έτσι πρέπει να γίνεται. Από την άλλη μεριά, πώς μπορούν να ανταλλάσσονται ίσες αξίες, πώς μπορεί ο εργάτης να παίρνει ολόκληρη την αξία του προϊόντος του, αν όπως παραδέχονται πολλοί οικονομολόγοι, το προϊόν αυτό μοιράζεται ανάμεσα σ' αυτόν και στον κεφαλαιοκράτη; 
Η παλιά πολιτική οικονομία στέκεται αμήχανη μπρος σ' αυτή την αντίφαση και γράφει ή τραυλίζει συγχυσμένες φράσεις που δε λένε τίποτα. 
Ακόμα και οι ως τα τώρα σοσιαλιστές κριτικοί της πολιτικής οικονομίας δεν ήταν σε θέση να κάνουν τίποτα περισσότερο παρά να τονίσουν αυτή την αντίφαση.
 Κανένας δεν την έλυσε, ώσπου επιτέλους ο Μαρξ παρακολούθησε την πορεία γέννησης αυτού του κέρδους ως τον τόπο της γέννησής του κι έτσι φώτισε όλο το ζήτημα.
ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ - ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΕΝΓΚΕΛΣ Δουλεύοντας πάνω στο ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ. Εργο του V. Polyakov, 1961
ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ - ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΕΝΓΚΕΛΣ Δουλεύοντας πάνω στο ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ. Εργο του V. Polyakov, 1961
Στην ανάλυση του κεφαλαίου, ο Μαρξ ξεκινά από τα απλό, πασίγνωστο γεγονός ότι οι κεφαλαιοκράτες αξιοποιούν το κεφάλαιό τους με την ανταλλαγή: Αγοράζουν με το χρήμα τους εμπόρευμα κι υστέρα το πουλάνε για περισσότερο χρήμα απ' όσο τους στοίχισε. Λογουχάρη, ένας κεφαλαιούχος αγοράζει βαμπάκι για 1.000 τάλιρα και το ξαναπουλά για 1.100, κι έτσι «κερδίζει» 100 τάλιρα. 
Αυτό το πλεόνασμα από 100 τάλιρα, πάνω από το αρχικά κεφάλαιο, ο Μαρξ το ονομάζει υπεραξία.
 Από πού γεννιέται αυτή η υπεραξία; Σύμφωνα με όσα παραδέχονται οι οικονομολόγοι ανταλλάσσονται μόνον ίσες αξίες και στην περιοχή της αφηρημένης θεωρίας αυτό είναι σωστό. 

Ετσι η αγορά βαμπακιού και η μεταπούλησή του δεν μπορούν να προσφέρουν περισσότερη υπεραξία, από την υπεραξία που προσφέρει η ανταλλαγή ενός ασημένιου τάλιρου με τριάντα ασημένια γρόσια 
και η αντίστροφη ανταλλαγή των κερμάτων με το ασημένιο τάλιρο: από μια τέτοια ανταλλαγή κανένας δε γίνεται ούτε πιο πλούσιος, ούτε πιο φτωχός. 
Μα η υπεραξία δεν μπορεί να προέρχεται ούτε από την περίπτωση που οι πουλητές πουλούν εμπορεύματα πάνω από την αξία τους, ή που οι αγοραστές τα αγοράζουν κάτω από την αξία τους, γιατί ο καθένας τους με τη σειρά του γίνεται πότε αγοραστής και πότε πουλητής και έτσι τα πράγματα εξισώνονται πάλι. 
Το ίδιο δεν μπορεί να προέλθει από το γεγονός ότι αγοραστές και πουλητές ξεγελούν ο ένας τον άλλο, γιατί αυτό δε θα δημιουργούσε καμιά νέα αξία ή υπεραξία, αλλά απλούστατα θα μοίραζε το υπάρχον κεφάλαιο διαφορετικά ανάμεσα στους κεφαλαιοκράτες. Παρά το γεγονός ότι ο κεφαλαιοκράτης αγοράζει τα εμπορεύματα στην άξια τους και τα πουλά στην αξία τους, βγάζει απ' αυτά περισσότερη αξία απ' όσην έβαλε μέσα σ' αυτά. 
Πώς συμβαίνει αυτό;
Ο κεφαλαιοκράτης, μέσα στις σημερινές κοινωνικές συνθήκες, βρίσκει στην αγορά των εμπορευμάτων ένα εμπόρευμα που έχει την ιδιόμορφη ιδιότητα ότι η κατανάλωσή του αποτελεί πηγή νέας αξίας, δημιουργία νέας αξίας, κι αυτό το εμπόρευμα είναι η εργατική δύναμη.
Τι είναι η αξία της εργατικής δύναμης; 
Η αξία κάθε εμπορεύματος μετριέται με την εργασία που απαιτείται για την παραγωγή του. Η εργατική δύναμη υπάρχει με τη μορφή του ζωντανού εργάτη που χρειάζεται ένα καθορισμένο ποσό μέσων συντήρησης για την ύπαρξή του καθώς και για τη συντήρηση της οικογένειάς του, που εξασφαλίζει τη διαιώνιση της εργατικής δύναμης κι ύστερα από το θάνατό του. 
Ο αναγκαίος εργάσιμος χρόνος για την παραγωγή αυτών των μέσων συντήρησης αντιπροσωπεύει λοιπόν την αξία της εργατικής δύναμης. 
Ο κεφαλαιοκράτης πληρώνει την αξία αυτή κάθε βδομάδα και αγοράζει έτσι τη χρήση εργασίας του εργάτη για μια βδομάδα. 
Ως το σημείο αυτό, οι κύριοι οικονομολόγοι θα είναι περίπου σύμφωνοι μαζί μας στο ζήτημα της αξίας της εργατικής δύναμης.
Ο κεφαλαιοκράτης βάζει τώρα τον εργάτη του να δουλέψει. Σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα ο εργάτης θα έχει παραδώσει τόση εργασία, όση αντιπροσωπευόταν στο βδομαδιάτικο μισθό του. 
Αν υποθέσουμε ότι ο βδομαδιάτικος μισθός ενός εργάτη αντιπροσωπεύει τρεις μέρες εργασίας, τότε αν ο εργάτης αρχίσει να δουλεύει τη Δευτέρα, θα έχει ως την Τετάρτη το βράδυ αναπληρώσει στον κεφαλαιοκράτη ολόκληρη την αξία του πληρωμένου μισθού. Μήπως σταματά τότε να δουλεύει; Καθόλου. 
Ο κεφαλαιοκράτης έχει αγοράσει την εργασία του για μια βδομάδα κι ο εργάτης πρέπει ακόμα να δουλέψει και τις τρεις τελευταίες μέρες της βδομάδας. Αυτή η υπερεργασία του εργάτη, πάνω από τον αναγκαίο για την αναπλήρωση του μισθού του χρόνο, είναι η πηγή της υπεραξίας, του κέρδους, της ολοένα αναπτυσσόμενης αύξησης του κεφαλαίου.
Ας μην πει κανείς πως είναι μια αυθαίρετη υπόθεση ότι ο εργάτης βγάζει με τη δουλιά του σε τρεις μέρες το μισθό που πήρε, και ότι δουλεύει τις υπόλοιπες τρεις μέρες για τον κεφαλαιοκράτη. 
Αν χρειάζεται ακριβώς τρεις μέρες για να αναπληρώσει το μισθό του, ή δυο ή τέσσερις, αυτό μας είναι εδώ ολότελα αδιάφορο και αλλάζει σύμφωνα με τις περιστάσεις. 
Το βασικό είναι ότι ο κεφαλαιοκράτης, πλάι στη δουλιά που πληρώνει, αποκομίζει εργασία που δεν την πληρώνει, κι αυτό δεν είναι αυθαίρετη υπόθεση, γιατί τη μέρα που ο κεφαλαιοκράτης θα έβγαζε μόνιμα απ' τον εργάτη μόνο τόση εργασία όση του πληρώνει σε μισθό, τη μέρα αυτή θα έκλεινε την επιχείρησή του, αφού θα χανόταν ίσα ίσα ολόκληρο το κέρδος του.
Εδώ έχουμε τη λύση όλων εκείνων των αντιφάσεων.
 Η προέλευση της υπεραξίας (που το κέρδος του κεφαλαιοκράτη αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της) είναι τώρα ολότελα ξεκάθαρη και φυσική. 
Η αξία της εργατικής δύναμης πληρώνεται, μα η αξία αυτή είναι πολύ μικρότερη από την αξία που κατορθώνει να βγάζει ο κεφαλαιοκράτης από την εργατική δύναμη, και η διαφορά, η απλήρωτη εργασία, αποτελεί ίσα ίσα το μερίδιο του κεφαλαιοκράτη ή, για να εκφραστούμε πιο σωστά, της τάξης των κεφαλαιοκρατών. 
Γιατί ακόμα και το κέρδος που στο παραπάνω παράδειγμά μας έβγαλε ο βαμβακέμπορος από το βαμπάκι του, πρέπει, αν οι τιμές του βαμπακιού δεν υψώθηκαν, να αποτελείται από απλήρωτη εργασία. 
Ο έμπορος θα πρέπει να έχει πουλήσει το βαμπάκι του σ' έναν εργοστασιάρχη βαμβακερών, που μπορεί να βγάλει από το προϊόν του, εκτός από κείνα τα 100 τάλιρα που πλήρωσε στο βαμβακέμπορο, και ένα ακόμα κέρδος για τον ίδιο τον εαυτό του και έτσι μοιράζεται μ' αυτόν την απλήρωτη εργασία που τσέπωσε. 
Αυτή η απλήρωτη εργασία είναι γενικά που συντηρεί όλα τα μη εργαζόμενα μέλη της κοινωνίας. 
Απ' αυτήν πληρώνονται οι κρατικοί και δημοτικοί φόροι, στο βαθμό που θίγουν την κεφαλαιοκρατική τάξη, καθώς και η γαιοπρόσοδος των γαιοχτημόνων κτλ. Πάνω σ' αυτή στηρίζεται ολόκληρο το υπάρχον κοινωνικό καθεστώς.
Χώρια απ' αυτό, θα ήταν παράλογο να υποθέσει κανείς ότι η απλήρωτη εργασία προέκυψε μόνο μέσα στις σημερινές σχέσεις, όπου η παραγωγή γίνεται από τη μια από κεφαλαιοκράτες και από την άλλη από μισθωτούς εργάτες. 
Αντίθετα. 
Η καταπιεζόμενη τάξη σ' όλες τις εποχές ήταν αναγκασμένη να προσφέρει απλήρωτη εργασία. 
Σ' όλη τη μακρόχρονη περίοδο που η δουλεία ήταν η επικρατούσα μορφή της οργάνωσης της εργασίας, οι δούλοι ήταν υποχρεωμένοι να δουλεύουν πολύ περισσότερο απ' ό,τι τους ανταποδιδόταν με τη μορφή μέσων συντήρησης. 
Το ίδιο συνέβαινε κάτω από την κυριαρχία της δουλοπαροικίας κι ως την κατάργηση της αγροτικής αγγαρείας. Εδώ μάλιστα εκδηλώνεται χειροπιαστά η διαφορά ανάμεσα στο χρόνο που ο αγρότης δουλεύει για την ίδια του τη συντήρηση στη ζωή και στην υπερεργασία για τον τσιφλικά, ακριβώς γιατί η τελευταία εργασία εκτελείται χωριστά από την πρώτη. 
Σήμερα άλλαξε η μορφή, μα η ουσία παρέμεινε, κι όσον καιρό ένα μέρος της κοινωνίας κατέχει το μονοπώλιο των μέσων παραγωγής, ο εργάτης, είτε είναι ελεύθερος είτε όχι, πρέπει να προσθέτει στον αναγκαίο για την αυτοσυντήρησή του εργάσιμο χρόνο, έναν παραπανίσιο χρόνο εργασίας για να παράγει τα μέσα συντήρησης των ιδιοχτητών των μέσων παραγωγής» (Μαρξ σελ. 202)1·
II
Στο προηγούμενο άρθρο είδαμε ότι κάθε εργάτης που απασχολεί ένας κεφαλαιοκράτης εκτελεί διπλή εργασία: Στη διάρκεια ενός μέρους του χρόνου της εργασίας του αναπληρώνει το μισθό που του πλήρωσε ο κεφαλαιοκράτης, κι αυτό το μέρος της εργασίας ο Μαρξ το ονομάζει αναγκαία εργασία. 
Υστερα όμως απ' αυτό, ο εργάτης είναι υποχρεωμένος να συνεχίσει δουλεύοντας, και στο χρονικό αυτό διάστημα παράγει για τον κεφαλαιοκράτη την υπεραξία, που ένα σημαντικό μέρος της αποτελεί το κέρδος. Το μέρος αυτό της εργασίας ονομάζεται υπερεργασία.
Ας υποθέσουμε ότι ο εργάτης δουλεύει τρεις μέρες τη βδομάδα για την αναπλήρωση του μισθού του και τρεις μέρες για την παραγωγή υπεραξίας για τον κεφαλαιοκράτη. 
Αν το εκφράσουμε με άλλα λόγια, αυτό σημαίνει ότι όταν εργάζεται δώδεκα ώρες τη μέρα, εργάζεται έξι ώρες τη μέρα για το μισθό του κι έξι ώρες για την παραγωγή υπεραξίας. 
Από τη βδομάδα δεν μπορεί κανείς να βγάλει παρά έξι ή το πολύ εφτά εργάσιμες μέρες λογαριάζοντας και την Κυριακή. Από κάθε ξεχωριστή μέρα όμως μπορεί κανείς να βγάλει έξι, οχτώ, δέκα, δώδεκα, δεκαπέντε ή και περισσότερες ώρες εργασίας. Ο εργάτης πούλησε στον κεφαλαιοκράτη μια εργάσιμη μέρα για ένα μεροκάματο. 
Τι είναι όμως μια εργάσιμη μέρα; Οχτώ ή δεκαοχτώ ώρες;
Ο κεφαλαιοκράτης έχει συμφέρον να κάνει την εργάσιμη μέρα όσο μπορεί μεγαλύτερη. Οσο πιο μεγάλη είναι η διάρκειά της, τόσο περισσότερη υπεραξία παράγει. Ο εργάτης νιώθει σωστά ότι κάθε ώρα εργασίας που δουλεύει πάνω από την αναπλήρωση του μισθού της εργασίας του, του αφαιρείται άδικα. Δοκιμάζει στην ίδια του την πλάτη τι θα πει να δουλεύεις ένα υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα. 
Ο κεφαλαιοκράτης αγωνίζεται για το κέρδος του, ο εργάτης για την υγεία του, για κάνα - δυο ώρες ανάπαυση τη μέρα, για να μπορεί έξω από τη δουλιά, τον ύπνο και το φαγητό, να δράσει και σαν άνθρωπος. 
Ετσι ας σημειωθεί εν παρόδω ότι δεν εξαρτιέται καθόλου από την καλή θέληση των ξεχωριστών κεφαλαιοκρατών αν επιθυμούν να ανακατευτούν ή όχι σε τούτο τον αγώνα, αφού ο συναγωνισμός εξαναγκάζει ακόμα και τους πιο φιλάνθρωπους απ' αυτούς να κάνουν το ίδιο που κάνουν και οι συνάδελφοί τους και να καθιερώνουν κατά κανόνα έναν εργάσιμο χρόνο, το ίδιο παρατεταμένο όσο και οι άλλοι.
Η πάλη για τον καθορισμό της εργάσιμης μέρας κρατά από την πρώτη ιστορική εμφάνιση των ελεύθερων εργατών ως τα σήμερα. 
Στους διάφορους κλάδους επικρατούν διαφορετικές πατροπαράδοτες εργάσιμες μέρες. Στην πραγματικότητα όμως σπάνια τηρούνται. 
Μονάχα εκεί που ο νόμος καθορίζει την εργάσιμη μέρα και που εποπτεύει την τήρησή της, μονάχα εκεί μπορεί κανείς να πει πραγματικά ότι υπάρχει μια κανονική εργάσιμη μέρα. Κι ως τώρα αυτό συμβαίνει σχεδόν μόνο στις εργοστασιακές περιοχές της Αγγλίας. 
Εδώ, για όλες τις γυναίκες και τα παιδιά από 13 ως 18 χρονών έχει καθοριστεί η δεκάωρη εργάσιμη μέρα (10 1/2 ώρες τις πέντε μέρες της βδομάδας και 7 1/2 ώρες το Σάββατο). 
Και επειδή οι άντρες δεν μπορούν να δουλέψουν χωρίς τους παραπάνω, υποτάσσονται και αυτοί στη δεκάωρη εργάσιμη μέρα. 
Το νόμο αυτό τον κατάχτησαν οι Αγγλοι εργοστασιακοί εργάτες ύστερα από πολύχρονη εγκαρτέρηση, με τον πιο επίμονο και πεισματικό αγώνα ενάντια στους εργοστασιάρχες, με την ελευθεροτυπία, με το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι και του συνέρχεσθαι, καθώς και με την επιδέξια χρησιμοποίηση των διαιρέσεων μέσα στην ίδια την κυρίαρχη τάξη. 
Ο νόμος αυτός έγινε το παλλάδιο των Αγγλων εργατών, επεκτάθηκε σιγά σιγά σ' όλους τους μεγάλους βιομηχανικούς κλάδους και πέρσι2σε όλους σχεδόν τους κλάδους, τουλάχιστον σε όλους εκείνους που απασχολούν γυναίκες και παιδιά. 
Το έργο αυτό περιέχει εξαιρετικά λεπτομερειακό υλικό για την ιστορία αυτής της νομοθετικής ρύθμισης της εργάσιμης μέρας στην Αγγλία. Το ερχόμενο βορειογερμανικό Ράιχσταγκ θα έχει επίσης να συζητήσει ένα βιομηχανικό κανονισμό και μαζί μ' αυτό τη ρύθμιση της εργασίας στα εργοστάσια.
 Ελπίζουμε ότι κανένας από τους βουλευτές που εκλέξανε οι Γερμανοί εργάτες δε θα πάει στη συζήτηση αυτού του νόμου, χωρίς προηγούμενα να έχει ολότελα γνωρίσει το βιβλίο του Μαρξ. 
Στο ζήτημα αυτό πολλά μπορούν να επιτευχθούν. 
Οι διαιρέσεις ανάμεσα στις άρχουσες τάξεις είναι πιο ευνοϊκές για τους εργάτες απ' ό,τι ήταν κάποτε στην Αγγλία, γιατί το γενικό εκλογικό δικαίωμα αναγκάζει τις κυρίαρχες τάξεις να επιδιώκουν την εύνοια των εργατών. 
Μέσα σ' αυτές τις συνθήκες, τέσσερις ή πέντε αντιπρόσωποι του προλεταριάτου αποτελούν μια δύναμη, αν ξέρουν πώς να χρησιμοποιήσουν τη θέση τους, αν πριν απ' όλα ξέρουν για το τι πρόκειται, πράγμα που οι αστοί δεν το ξέρουν. Και γι' αυτό το σκοπό, το βιβλίο του Μαρξ, τους δίνει έτοιμο στο χέρι όλο το υλικό.
Αφήνουμε κατά μέρος μια σειρά άλλες πολύ όμορφες έρευνες που έχουν περισσότερο θεωρητικό ενδιαφέρον και περνάμε στο τελευταίο κεφάλαιο που πραγματεύεται τη συσσώρευση ή συγκέντρωση του κεφαλαίου. 
Εδώ αποδείχνεται πρώτα ότι η κεφαλαιοκρατική μέθοδος παραγωγής, δηλαδή η παραγωγή που γίνεται, από τη μια, από τους κεφαλαιοκράτες κι από την άλλη από τους μισθωτούς εργάτες, όχι μόνο αναπαράγει συνεχώς το κεφάλαιο για τον κεφαλαιοκράτη, αλλά ταυτόχρονα αναπαράγει συνεχώς και τη φτώχεια των εργατών. 
Ετσι εξασφαλίζεται από τη μια να υπάρχουν πάντα οι κεφαλαιοκράτες, που είναι οι ιδιοχτήτες όλων των μέσων συντήρησης, όλων των πρώτων υλών και όλων των εργαλείων δουλιάς, κι απ' την άλλη, να υπάρχει πάντα η μεγάλη μάζα των εργατών που είναι υποχρεωμένοι να πουλάνε την εργατική τους δύναμη σ' αυτούς τους κεφαλαιοκράτες για ένα ποσό από μέσα συντήρησης, που, στην καλύτερη περίπτωση, φτάνουν ίσα ίσα για να τους διατηρούν σε κατάσταση που να είναι ικανοί για δουλιά και για ν' αναθρέψουν μια νέα γενιά από ικανούς για δουλιά προλετάριους. 
Το κεφάλαιο όμως δεν αναπαράγεται μονάχα: Ολοένα πληθαίνει και μεγαλώνει - και μαζί μ' αυτό πληθαίνει και μεγαλώνει η εξουσία του πάνω στην τάξη των εργατών που δεν έχουν καμιά ιδιοχτησία.
 Κι όπως το ίδιο αναπαράγεται σε ολοένα μεγαλύτερη κλίμακα, έτσι ο σύγχρονος κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής αναπαράγει επίσης σε ολοένα μεγαλύτερη κλίμακα, σε ολοένα μεγαλύτερο αριθμό την τάξη των εργατών που δεν έχουν καμιά ιδιοχτησία.
 «...Η συσσώρευση του κεφαλαίου αναπαράγει την κεφαλαιοκρατική σχέση σε πλατύτερη κλίμακα: περισσότερους κεφαλαιοκράτες ή μεγαλύτερους κεφαλαιοκράτες στον ένα πόλο, περισσότερους μισθωτούς εργάτες στον άλλο... Συσσώρευση του κεφαλαίου σημαίνει λοιπόν αύξηση του προλεταριάτου» (σελ. 600)3
Επειδή όμως, με την πρόοδο των μηχανών, με τη βελτιωμένη γεωργία κλπ. χρειάζονται όλο και λιγότεροι εργάτες για να παράγουν το ίδιο ποσό προϊόντα, επειδή αυτή ή τελειοποίηση, δηλαδή αυτή η μετατροπή των εργατών σε υπεράριθμους, αυξάνει ταχύτερα από ό,τι το ίδιο το αυξανόμενο κεφάλαιο τι θα γίνει μ' αυτόν τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό των εργατών; 
Σχηματίζουν ένα βιομηχανικό εφεδρικό στρατό που, σ' εποχές που οι δουλιές πάνε άσχημα ή μέτρια, πληρώνεται κάτω απ' την αξία της εργασίας του και απασχολείται όχι ταχτικά ή περιέρχεται στη φροντίδα της δημόσιας πρόνοιας για τους φτωχούς, που είναι όμως απαραίτητη στην κεφαλαιοκρατική τάξη σε καιρούς που σημειώνεται ιδιαίτερη ζωηρότητα στις δουλιές όπως αυτό φαίνεται σήμερα ολοκάθαρα στην Αγγλία. 
Σε όλες τις περιπτώσεις, όμως, χρησιμεύει για να σπάει τη δύναμη αντίστασης των εργατών που απασχολούνται ταχτικά και για να κρατά χαμηλά τους μισθούς τους. 
«Οσο μεγαλύτερος είναι ο κοινωνικός πλούτος... τόσο μεγαλύτερος είναι κι ο σχετικός υπερπληθυσμός, ή ο βιομηχανικός εφεδρικός στρατός. Και όσο μεγαλύτερος είναι αυτός ο εφεδρικός στρατός σε σχέση με τον ενεργό (τον κανονικά απασχολούμενο) εργατικό στρατό, τόσο μαζικότερος είναι ο σταθεροποιημένος (μόνιμος) υπερπληθυσμός, ή τα εργατικά εκείνα στρώματα που η αθλιότητά τους βρίσκεται σε αντίστροφη αναλογία με το μόχθο της δουλιάς τους. Οσο πιο πλατιά είναι, τέλος, τα στρώματα των ολότελα εξαθλιωμένων ανθρώπων της εργατικής τάξης και του βιομηχανικού εφεδρικού στρατού, τόσο μεγαλύτερος είναι ο επίσημος παουπερισμός*. Αυτός είναι ο απόλυτος γενικός νόμος της κεφαλαιοκρατικής συσσώρευσης» (σελ. 631)4.
Αυτοί είναι μερικοί από τους κυριότερους νόμους του σύγχρονου κεφαλαιοκρατικού κοινωνικού συστήματος, που αποδείχτηκαν αυστηρά επιστημονικά και οι επίσημοι οικονομολόγοι αποφεύγουν βέβαια να κάνουν έστω και μια απόπειρα να τους αντικρούσουν. 
Μα μήπως μ' αυτό τα είπαμε όλα; Καθόλου. 
Με την ίδια οξύτητα που ο Μαρξ τονίζει τις κακές πλευρές της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής, με την ίδια σαφήνεια αποδείχνει ότι η κοινωνική αυτή μορφή ήταν αναγκαία για να αναπτύξει τις παραγωγικές δυνάμεις της κοινωνίας ως το επίπεδο που θα κάνει δυνατή μια ίση για όλα τα μέλη της κοινωνίας ανάπτυξη, μια ανάπτυξη αντάξια για τον άνθρωπο. 
Ολες οι προηγούμενες κοινωνικές μορφές ήταν πολύ φτωχές για ένα τέτοιο πράγμα. 
Η κεφαλαιοκρατική παραγωγή είναι η πρώτη που δημιουργεί τον πλούτο και τις παραγωγικές δυνάμεις που χρειάζονται γι' αυτό, μα ταυτόχρονα δημιουργεί, επίσης, στο πρόσωπο των πολυάριθμων καταπιεζόμενων εργατών, την κοινωνική εκείνη τάξη που ολοένα και περισσότερο υποχρεώνεται από τα πράγματα να πάρει στα χέρια της τη διαχείριση αυτού του πλούτου κι αυτών των παραγωγικών δυνάμεων, προς το συμφέρον ολόκληρης της κοινωνίας - κι όχι όπως γίνεται ως σήμερα, προς το συμφέρον μιας μονοπωλιακής τάξης.
Σημειώσεις
1. Η παραπομπή αναφέρεται στην πρώτη έκδοση του πρώτου τόμου του «Κεφαλαίου». Αμβούργο 1867
2. Δηλαδή το 1867
3. Αναφέρεται στην πρώτη έκδοση του πρώτου τόμου του «Κεφαλαίου», Αμβούργο 1867
4. Αναφέρεται στην πρώτη έκδοση του πρώτου τόμου του «Κεφαλαίου, Αμβούργο 1867
Μόνιμη κατάσταση τέλειας ανέχειας στην οποία βρίσκεται ένα τμήμα του πληθυσμού στις κεφαλαιοκρατικές χώρες
ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ο Καρλ Μαρξ για τον εργάσιμο χρόνο και την ένταση της εκμετάλλευσης (9/9/2012)
ΑΤΙΤΛΟ (1/11/2008)
Για την εργάσιμη μέρα και την εργατική δύναμη (10/10/2004)

Για τη σχέση αναγκαίου χρόνου εργασίας και υπερεργασίας (6/8/2000)

02 Μαρτίου, 2018

-ΟΙ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΟΙ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΆΝΝΑΒΗ:


ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΑΤΡΑΣ

Χρέος απέναντι στα παιδιά και την κοινωνία η σαφής θέση ενάντια στη νομιμοποίηση της κάνναβης


«Η νομιμοποίηση της κάνναβης για ιατρική χρήση είναι ο "Δούρειος Ίππος" για τη νομιμοποίηση και για την ψυχαγωγική χρήση»,  τονίζει σε ανακοίνωσή της η Δημοτική Αρχή Πάτρας, με αφορμή την ψήφιση  από ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι του νομοσχεδίου για την παραγωγή της φαρμακευτικής κάνναβης.
«Πρόκειται για ένα νόμο που απελευθερώνει την παραγωγή και την πώληση προϊόντων κάνναβης γιατί αποφέρει τεράστια κέρδη στους επιχειρηματικούς ομίλους. Αποτελεί ένα ακόμη βήμα για τη νομιμοποίηση της χρήσης της κάνναβης», τονίζει. 
Προσθέτει πως «η αλήθεια είναι ότι από την ιατρική έρευνα προκύπτει πως η φαρμακευτική κάνναβη επιλέγεται ως ύστατη λύση (όπως και άλλα ναρκωτικά) και δεν αποτελεί φάρμακο επιλογής για καμία ασθένεια. Η αθώωσή της προωθεί την αντίληψη ότι είναι φάρμακο και όχι ναρκωτικό, ενώ όπου έχει νομιμοποιηθεί η κάνναβη αυξήθηκε ο αριθμός των χρηστών και των εξαρτημένων (Ολλανδία, Τσεχία, ΗΠΑ)». Και προσθέτει:
«Η Δημοτική Αρχή Πάτρας, ανταποκρινόμενη στο χρέος της απέναντι στα παιδιά, στην κοινωνία και στο μέλλον της πόλης μας, έχει σαφή θέση ενάντια στη νομιμοποίηση της κάνναβης. Παίρνει πρωτοβουλίες σε συνεργασία με φορείς ενισχύοντας τον αντιναρκωτικό αγώνα. Πρόσφατα (24 - 1 - 2018) πραγματοποιήθηκε ημερίδα του δήμου σε συνεργασία με το Εθνικό Συμβούλιο κατά των Ναρκωτικών (ΕΣΥΝ), το ΚΕΘΕΑ και την Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Πατρέων με θέμα "Όχι σε όλα τα ναρκωτικά".
Αυτό το διάστημα είναι σε εξέλιξη και υλοποιούνται εκπαιδευτικές δράσεις του Δήμου Πατρέων με τη συνεργασία του ΕΣΥΝ και της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων με θέμα την "Πρόληψη κατά των εξαρτήσεων" και αφορά μαθητές των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τους γονείς τους.
Διεκδικούμε ενίσχυση και επαρκή χρηματοδότηση των φορέων πρόληψης.
Ενίσχυση στεγνών θεραπευτικών προγραμμάτων.
Λέμε "όχι" σε όλα τα ναρκωτικά.
Αγωνιζόμαστε για μια κοινωνία χωρίς ναρκωτικά και όχι με ελεύθερα ναρκωτικά. Για μια κοινωνία της δουλειάς και της προκοπής».
---------------------------------------------------
Θ.ΠΑΦΙΛΗΣ: Το ΚΚΕ λέει «ΌΧΙ σε όλα τα ναρκωτικά, είτε ''σκληρά'' είτε ''μαλακά'' όπως τα βαφτίζουν. 
Ζωή ολόκληρη και όχι σε δόσεις, με δόσεις ναρκωτικών», 
''Το ίδιο το σύστημα σπρώχνει τους νέους στις παραισθήσεις των ναρκωτικών με τα αδιέξοδα που δημιουργεί, και που προτιμάει τη νεολαία στη μαστούρα και όχι στον αγώνα για να ανατρέψει το σύστημα. Καλούμε τους νέους να κλείσουν τα αυτιά τους σε όσους τους θέλουν να φυτεύουν χασίσι, είτε να παίρνουν τη δόση τους, επίσημα ή ανεπίσημα.''
«
Αφού λέτε ότι είναι να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα των ασθενών, που όντως υπάρχουν και που κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις μπορεί καθένας να συζητήσει γι' αυτά, γιατί δεν προχωράτε σε κρατικές επενδύσεις; Απέραντες κρατικές εκτάσεις υπάρχουν, γιατί δεν το κάνετε αυτό», «γιατί, ακριβώς η πολιτική σας υπηρετεί τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου, δίνει διέξοδο και μεγάλο κέρδος σε λιμνάζοντα κεφάλαια»
Συνεχίζοντας, ρώτησε την κυβέρνηση γιατί επέλεξε τον όρο «
τελικά προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης», αντί να προσδιορίζονται οι ουσίες, με σαφήνεια; 

«Αφήνετε περιθώριο γενικής χρήσης της κάνναβης», απάντησε, ενώ σχολιάζοντας ορισμένες τοποθετήσεις, είπε: 
«Ντροπή, αυτό το σήμα δίνουν στη νεολαία ορισμένοι, που ξεσάλωσαν, βγάλτε αστράκια και αύριο, γιατί όχι, πάρτε και τις σύριγγες και την δόση σας». 
Επιπλέον, αναφέρθηκε στην εμπειρία άλλων χωρών όπου η ιατρική χρήση ήταν το όχημα για την απελευθέρωση της χρήσης.

-"Ο αναπλ. φιλόλογος Γιώργος, η Οδύσσειά Του και το Ξύλο που έφαγε σήμερα"-

Ο Γιώργος είναι αναπληρωτής φιλόλογος...
Σήμερα οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί όλης της χώρα πραγματοποίησαν κινητοποιήσεις κατά της αδιοριστίας.(δες παρακάτω)

Σύλλογοι της Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας ενωμένοι πραγματοποιούν συγκεντρώσεις για το θέμα που τυραννά τους εκπαιδευτικούς, το οποίο δεν είναι άλλο από το καθεστώς του αναπληρωτή και η μη πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών.


Λόγω των συγκεντρώσεων έχει δημιουργηθεί ένα πανό το οποίο κυκλοφορεί στο Facebook και δεν έχουμε βρει την πηγή του, το οποίο έχει κάνει θραύση καθώς παρουσιάζει την συνθήκες στις οποίες εργάζονται οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, συνθήκες μετακίνησης,
 επισφάλειας και ανασφάλειας με ολοένα και περισσότερες περικοπές στο μισθολόγιο και στα δικαιώματα
"Ο Γιώργος είναι αναπληρωτής φιλόλογος και κάνει Οδύσσεια στα παιδιά"
________________________________

Ξύλο και χημικά στους εκπαιδευτικούς στη μαζική συγκέντρωση στο υπουργείο Παιδείας (ΦΩΤΟ)


Με ξύλο και χημικά απάντησε η κυβέρνηση σε μία ακόμη λαϊκή κινητοποίηση. Θέμα της νέας επίδειξης του κυβερνητικού αυταρχιασμού ήταν αυτή τη φορά αναπληρωτές και μόνιμοι εκπαιδευτικοί, που πραγματοποιούν συγκέντρωση αυτή την ώρα στο υπουργείο Παιδείας.

Οι εκπαιδευτικοί που ζητούν μόνιμη και σταθερή δουλειά, δέχτηκαν την απρόκλητη επίθεση των ΜΑΤ, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η χρήση χημικών στο σώμα της συγκέντρωσης, με ξεκάθαρη πρόθεση να την διαλύσουν. Σύμφωνα με πληροφορίες, από την επίθεση, υπάρχουν τραυματίες, ενώ ήδη ένας εκπαιδευτικός μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο φέροντας τραύμα στο κεφάλι.

Κάτω από την επιμονή των ταξικών δυνάμεων, οι αστυνομικές δυνάμεις αποχώρησαν και οι εκπαιδευτικοί μπήκαν στο κτίριο του υπουργείου. Αντιπροσωπεία τους συναντήθηκε με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου, Γιώργο Αγγελόπουλο και άλλους υπηρεσιακούς παράγοντες.




Η κινητοποίηση πραγματοποιείται στο πλαίσιο των σημερινών κινητοποιήσεων σε όλη τη χώρα με τις οποίες κορυφώνεται η βδομάδα δράσης με κεντρικά αιτήματα μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους, μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων εκπαιδευτικών και εξίσωση των δικαιωμάτων των αναπληρωτών με αυτά των μονίμων.




Στην κινητοποίηση κάλεσε και η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, αναφέροντας μεταξύ άλλων τις επιπτώσεις της πολιτικής της αδιοριστίας και των περικοπών στις εκπαιδευτικές ανάγκες και στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, ειδικά όσων προέρχονται από φτωχές οικογένειες.

Τρίωρες στάσεις εργασίας για συμμετοχή στις κινητοποιήσεις έχουν κηρύξει τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ και κάλεσμα συμμετοχής απευθύνουν, η Πρωτοβουλία Αναπληρωτών - Ωρομισθίων και πολλά πρωτοβάθμια σωματεία εκπαιδευτικών.

Μεταξύ αυτών οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΕΠΕ) Ανατ. Αττικής «Ο Σωκράτης», Χαϊδαρίου, Αργυρούπολης - Αλίμου - Ελληνικού «Ο Θουκυδίδης», Βύρωνα - Καισαριανής - Παγκρατίου «Ρόζα Ιμβριώτη», Ηλιούπολης «Μ. Παπαμαύρος», N. Ιωνίας - Ηρακλείου - Μεταμόρφωσης - Λυκόβρυσης «Γ. Σεφέρης», καθώς και η Ζ' ΕΛΜΕ Αθήνας και η ΕΛΜΕ Πειραιά.

Επίσης οι Φοιτητικοί Σύλλογοι, Δασκάλων, Φιλοσοφικής, Ιστορικού - Αρχαιολογικού ΕΚΠΑ συμμετέχουν στην κινητοποίηση στο πλευρό των εκπαιδευτικών, διεκδικώντας μαζικούς διορισμούς καθώς και καμία απόσπαση παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο στις καθηγητικές σχολές.
1 / 5
ΣΧΕΤΙΚΑ




ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ν. ΚΟΖΑΝΗΣ

«Η πολιτική της κυβέρνησης οδηγεί σε απόλυση συμβασιούχου αναπληρώτριας λόγω εγκυμοσύνης!»

Το γεγονός ότι το καθεστώς της ελαστικής εργασίας των συμβασιούχων στην Εκπαίδευση δεν αναγνωρίζει το δικαίωμα της προστασίας της μητρότητας σε περίπτωση επαπειλούμενης εγκυμοσύνης, καταγγέλλει η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ν. Κοζάνης.
Όπως αναφέρει: «Το καθεστώς της ελαστικής εργασίας των συμβασιούχων στην Εκπαίδευση δεν αναγνωρίζει το δικαίωμα της προστασίας της μητρότητας σε περίπτωση επαπειλούμενης εγκυμοσύνης, καθώς οι συνάδελφοι δεν δικαιούνται ούτε μια παραπάνω μέρα άδειας (15 ημέρες αναρρωτικής).
Στο απάνθρωπο δίλημμα, να αποφασίσει αν θα πρέπει να φροντίσει τη συνέχιση της εγκυμοσύνης της, καθώς αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ή να συνεχίζει να εργάζεται, βρίσκεται αναπληρώτρια φιλόλογος ειδικής αγωγής στο Νομό Κοζάνης.
Η αναρρωτική της άδεια λήγει σε μια εβδομάδα και είναι υποχρεωμένη να παραιτηθεί και να οδηγηθεί σε απόλυση, γιατί δεν έχει το δικαίωμα να ζητήσει επιπλέον άδεια επαπειλούμενης εγκυμοσύνης. Είναι καταδικασμένη να παραιτηθεί από το δικαίωμά στην εργασία, που κάθε νέα μητέρα έχει ανάγκη στη σημερινή εποχή. Η αναλγησία και η ξεδιαντροπιά της πολιτικής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ εξαναγκάζει τελικά τη μητέρα να επιλέξει το παιδί της ή την εργασία της!
Τα τελευταία χρόνια γίνονται συνεχείς περικοπές σε εκπαιδευτικές ανάγκες στα σχολεία. Η κυβέρνηση έχει βάλει την Παιδεία, όπως και το σύνολο των εργατικών - λαϊκών δικαιωμάτων, στην "κλίνη του Προκρούστη" για να πιαστούν οι αντιλαϊκοί στόχοι και τα ματωμένα πλεονάσματα. Συνεχίζει επάξια την πολιτική της χρόνιας αδιοριστίας, τη μετατροπή της ζωής των εκπαιδευτικών σε λάστιχο, τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων, τη γενίκευση της ελαστικής εργασίας των συμβασιούχων και στην Εκπαίδευση, όπως έκαναν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι.
Το καθεστώς των αδειών είναι απαράδεκτο. Η άδεια είναι όλη κι όλη 7 ημέρες. Η αναρρωτική 15 μέρες και αυτές με την προϋπόθεση ότι θα αρρωστήσουν τουλάχιστον 10 μέρες μετά την πρόσληψη! Ακόμα, κινδυνεύουν με απόλυση, αν κριθεί αναγκαία η αντικατάσταση μετά το δεκαπενθήμερο. Οι άδειες μητρότητας είναι 2 μήνες πριν τον τοκετό και 2 ¼ του μήνα μετά τον τοκετό. Αντίστοιχα, η μόνιμη συνάδελφος έχει πέρα των 2 μηνών πριν τον τοκετό, 1 χρόνο άδεια μετά, με αποδοχές. Οι αναπληρώτριες δεν έχουν εξασφαλισμένο ότι θα δουλεύουν στον τόπο τους. Τι θα κάνει η αναπληρώτρια όταν αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της; Να νιώθει ενοχές για το φυσικό δικαίωμα της μητρότητας; Όταν 2 μήνες μετά τη γέννα πρέπει να μεταναστεύσει ξανά στον τόπο δουλειάς της; Θα πάρει το νεογέννητο μαζί της ή θα το αφήσει πίσω; Αυτά δεν είναι ατομική υπόθεση της κάθε συναδέλφου.
Η λύση είναι η εξίσωση των αδειών με αυτές των μόνιμων συναδέλφων. Εδώ και τώρα η κυβέρνηση να νομοθετήσει άμεση εξίσωση όλων των δικαιωμάτων αναπληρωτών και μόνιμων συναδέλφων.
Το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά θα το κερδίσουμε με τον αγώνα μας!
Με σύγκρουση και ρήξη απέναντι στη σύγχρονη βαρβαρότητα που μας ετοιμάζουν!».

Δ.Ν.Τ-ΛΑΓΚΑΡΝΤ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΎΝ ΟΤΙ ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΣΟΥΝΑΜΙ -ΕΣΥ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΣ ΤΙ ΘΑ ΚΆΜΕΙΣ ?



Προσοχή – Προσοχή - Έρχεται τσουνάμι
Κρ. Λαγκάρντ: Στο 3,9% η παγκόσμια ανάπτυξη το 2018 και το 2019 (naftemporiki.gr / 27/02/2018)
Η γενική διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε σήμερα ότι η παγκόσμια οικονομία καταγράφει ανάπτυξη που μοιάζει να έχει ευρεία βάση, προειδοποίησε ωστόσο ότι το τοπίο μεταβάλλεται με ταχύτητα, κρίνοντας πως υπάρχουν αυξημένοι κίνδυνοι εξαιτίας διενέξεων για εμπορικά ζητήματα, της εξομάλυνσης της νομισματικής πολιτικής και των τεχνολογικών αλλαγών. 
 Σε ομιλία της κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του ΔΝΤ στην Τζακάρτα ανέφερε πως το Ταμείο αναμένει ότι η παγκόσμια ανάπτυξη θα ανέλθει σε 3,9% το 2018 και το 2019. Η πρόβλεψη παραμένει αμετάβλητη από τον Ιανουάριο και αυξημένη από το 3,7% του 2017. 
 Η Λαγκάρντ …κάλεσε τους αξιωματούχους και όσους χαράσσουν πολιτική να επαγρυπνούν για τις επιπτώσεις που θα έχουν οι μεταβολές της νομισματικής πολιτικής στη χρηματοοικονομική σταθερότητα και στις ροές κεφαλαίων. 
 «Ξέρουμε ότι αυτή (σ.σ. η άνοδος των επιτοκίων) θα έχει δευτερογενείς επιπτώσεις σε όλο τον κόσμο. Γνωρίζαμε εδώ και καιρό ότι θα ερχόταν», ανέφερε η Λαγκάρντ, ωστόσο «παραμένει αβέβαιο το πώς θα επηρεάσει αυτή η μετάβαση άλλες χώρες, τις εταιρείες, τις θέσεις εργασίας, τα εισοδήματα». 

Οι χώρες του ASEAN πρέπει να ενστερνιστούν νέα μοντέλα ανάπτυξης, τα οποία δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην εσωτερική ζήτηση, το περιφερειακό εμπόριο και τη διαφοροποίηση των πηγών προσόδων και να προετοιμαστούν για τις αλλαγές που θα φέρουν οι αυτοματισμοί στα εργοστάσια, η τεχνητή νοημοσύνη, η βιοτεχνολογία, οι νέες τεχνολογίες στον χρηματοπιστωτικό τομέα, ή τα ψηφιακά νομίσματα. 
  
«Πολλές θέσεις εργασίας θα επηρεαστούν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Κάποιες θα χαθούν, πολλές περισσότερες θα επηρεαστούν εξαιτίας των αυτοματισμών. Πρέπει λοιπόν να στοχαστούμε για το μέλλον της απασχόλησης», επισήμανε η Κριστίν Λαγκάρντ και πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει μία και μόνη ορθή προσέγγιση και πολλές κυβερνήσεις θα χρειαστεί να χαράξουν τον δικό τους δρόμο



Σημειώσεις του Γιάννη Βεντούρα:
  1. «…υπάρχουν αυξημένοι κίνδυνοι εξαιτίας διενέξεων για εμπορικά ζητήματα…». Με την φράση αυτή αποκαλύπτουν ότι παρά την ανάπτυξη, οι καπιταλιστές και γενικά οι αστικές τάξεις, ετοιμάζονται για πολεμικές συγκρούσεις και συρράξεις και παράλληλα στέλνουν απειλητικά μηνύματα ο ένας στον άλλον για να διαλέξουν συμμαχίες και στρατόπεδα. Και αυτό επειδή γνωρίζουν πολύ καλά ότι επέρχεται μεγάλη καπιταλιστική κρίση.
  2. «…μεγαλύτερη έμφαση στην εσωτερική ζήτηση…». Αυτό σημαίνει ότι ήρθε ο καιρός να ακολουθήσουν «κεϋνσιανή» πολιτική, δηλαδή να αυξήσουν την παροχή δανείων στα λαϊκά στρώματα, και ενδεχομένως να αυξήσουν λίγο τα εισοδήματά τους. Αυτό είναι κυρίως ένα απειλητικό μήνυμα των ΗΠΑ προς την Κίνα και την Ινδία, οι οποίες έχουν αυξήσει πολύ τις εξαγωγές τους και θα πρέπει να αυξήσουν τις πωλήσεις στο εσωτερικό τους.
  3. «…Πολλές θέσεις εργασίας θα επηρεαστούν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Κάποιες θα χαθούν…». Η ρομποτική, η τεχνητή νοημοσύνη θα προκαλέσει τσουνάμι απολύσεων. Εκατοντάδες εκατομμύρια εργαζόμενοι τα επόμενα πέντε χρόνια θα βρεθούν στην ανεργία. Αυτό τρομάζει τους καπιταλιστές, επειδή φοβούνται ότι θα ξεσπάσουν εξεγέρσεις και ενδεχομένως και επαναστάσεις. Ήδη πριν λίγες ημέρες η Παγκόσμια Τράπεζα, έκανε συστάσεις σε όλες τις αστικές κυβερνήσεις να εξασφαλίσουν επειγόντως προγράμματα ελάχιστου εισοδήματος για τα εξαθλιωμένα στρώματα τα οποία θα αυξηθούν υπέρμετρα.
  4. Το μεγάλο κύμα ανεργίας που θα δημιουργηθεί θα έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση των λαϊκών εισοδημάτων, άρα την μείωση της ζήτησης και συνεπώς των πωλήσεων. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι να οδηγηθεί ή παγκόσμια οικονομία σε μια μεγάλη κρίση, που όμοιά της δεν έχει ξαναδεί.
  5. (…δεν υπάρχει μία και μόνη ορθή προσέγγιση και πολλές κυβερνήσεις θα χρειαστεί να χαράξουν τον δικό τους δρόμο…). Με τη φράση αυτή αποκαλύπτεται ότι οι καπιταλιστές ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ καμία λύση για να αντιμετωπίσουν το τσουνάμι που καταφτάνει. Ανάμεσα στα μέσα, που πρόκειται να χρησιμοποιήσουν, συμπεριλαμβάνεται η ωμή αστυνομοκρατία και ο αυταρχισμός.
  6. Ό Κάρολος Μαρξ και ο Φρίντριχ Ένγκελς, μελετώντας την εξέλιξη των κοινωνιών και των οικονομικών συστημάτων, είχαν ανακαλύψει ότι, όταν τα μέσα παραγωγής και η τεχνολογία εξελίσσονται αρκετά και φθάνουν σε ένα κρίσιμο σημείο, τότε επέρχεται νομοτελειακά αλλαγή του οικονομικού συστήματος. Σήμερα η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη, οριοθετεί το τέλος του καπιταλισμού και απαιτεί να περάσει η κοινωνία σε ένα διαφορετικό οικονομικό σύστημα.
Είναι στα χέρια των λαών, πότε θα αποφασίσουν να σπρώξουν την ιστορία προς τα μπροστά.


Γιάννης Βεντούρας (οικονομολόγος – συγγραφέας)


Viva La RevolucionΤο πήρες Χαμπάρι ότι
το Μέλλον μας Δεν είναι ο καπιταλισμός?
Είναι ο Νέος κόσμος ο Σοσιαλισμός-Κομμουνισμός.
----------------------------------------------------------------------------------------------