Συνολικές προβολές σελίδας

Translate

10 Αυγούστου, 2016

το παιδομάζωμα



Νήπια με τη μαύρη στολή της ΕΟΝ χαιρετούν φασιστικά



Στις 4 Αυγούστου 1936 επιβλήθηκε στην Ελλάδα δικτατορία.
Δημιούργημα της καπιταλιστικής κρίσης, στηρίχτηκε από τους Άγγλους, 
σε μια εποχή που η εκμετάλλευση των εργατών από τους μεγαλοαστούς εργοδότες τους οξυνόταν και η φτώχεια μάστιζε τα λαϊκά στρώματα στην πόλη και τους αγρότες στα χωριά. 
Κάθε κινητοποίηση αντιμετωπιζόταν με δολοφονικές επιθέσεις της αστυνομίας και του στρατού.

Σε πολιτικό επίπεδο οι παλιές κοινοβουλευτικές μέθοδοι δεν προστάτευαν τα συμφέροντα της αστικής τάξης όσο αυτή ήθελε.
 Μπροστά στο φόβο της οργάνωσης και ανάπτυξης του εργατικού κινήματος και γενικότερα του δημοκρατικού η κυρίαρχη τάξη και οι ξένες δυνάμεις κατέφυγαν στην επιβολή της δικτατορίας.

Η αρχή έγινε όταν ο βασιλιάς Γεώργιος Β’ διόρισε τον Ιωάννη Μεταξά ως Υπουργό Στρατιωτικών, η ορκωμοσία του οποίου έγινε στις 5 Μαρτίου 1936. Παράλληλα διάφοροι μοναρχικοί κύκλοι προσπαθούσαν να ματαιώσουν το σχηματισμό κυβέρνησης από το Κόμμα των Φιλελευθέρων επειδή είχε την ανοχή του Παλλαϊκού Μετώπου που είχε συγκροτηθεί με πρωτοβουλία του Κομμουνιστικού Κόμματος. 
Το ΚΚΕ είχε θέσει συγκεκριμένους όρους στο Κόμμα των Φιλελευθέρων, που αποτελούσαν τη συνισταμένη των διεκδικητικών αγώνων των ταξικών συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Στις 13 Απριλίου 1936 ο Ιωάννης Μεταξάς διορίσθηκε από το παλάτι Πρωθυπουργός διατηρώντας και τη θέση του Υπουργού Στρατιωτικών. Στη συνέχεια ανέλαβε το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και τη Γενική Αρχηγία του Αθλητισμού.

Στο μεταξύ το Κόμμα των Φιλελευθέρων αθέτησε την υπογραφή του και αρνήθηκε να εφαρμόσει το Σύμφωνο με το Παλλαϊκό Μέτωπο 
( Σύμφωνο ΣοφούληΣκλάβαινα).

Το παλάτι παράλληλα προσπαθούσε με κάθε τρόπο να διατηρήσει το θεσμό της βασιλείας και γι’ αυτό η δικτατορία είχε βασικό στήριγμά της τον αγγλόφιλο Γεώργιο Β’ και την ίδια την Αγγλία που υπεράσπιζε τα συμφέροντά της στην περιοχή. 
Έτσι ο Ιωάννης Μεταξάς παρά τον θαυμασμό του για τη χιτλερική Γερμανία και την επιθυμία προσέγγισης του Γ’ Ράιχ δεν μπόρεσε να ξεφύγει από την αγγλική εξάρτηση και κηδεμονία.
 Ακολούθησε την αγγλική πολιτική γιατί έτσι του υπαγόρευαν τα συμφέροντα του παλατιού και η αστική τάξη της Ελλάδας.

Η δικαιολογία για την επιβολή της δικτατορίας ήταν ο κομμουνιστικός κίνδυνος.

Η δικτατορία προσπάθησε με κάθε τρόπο να επιβληθεί στην πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή των Ελλήνων.
 Ο εκφασισμός, κυρίως της νεολαίας, ήταν από τις πιο σημαντικές επιδιώξεις της. 
Ήθελε να μετατρέψει τους νέους σε οργανωμένους φασίστες,
 χωρίς προσωπικότητα και σκέψη
πειθήνια όργανα του καθεστώτος καλλιεργώντας τον εθνικισμό και το φασισμό στην καθημερινότητά τους και στις σχέσεις τους, ακόμα και τις οικογενειακές.

Για την επίτευξη του σκοπού αυτού ιδρύθηκε στις 7 Οκτωβρίου 1936 με τον ΑΝ 334/7/10 η Εθνική Οργάνωση Νέων (ΕΟΝ) . 
Ο στόχος της ήταν να οργανώσει την ελληνική νεολαία με τα πρότυπα των νέων της Αρχαίας Σπάρτης για τη δημιουργία του Γ΄ Ελληνικού Πολιτισμού 
Η νεολαιίστικη οργάνωση του Μουσολίνι «BALLILA» και η αντίστοιχη του Χίτλερ «HITLERJUGEND» ήταν τα πρότυπα της ΕΟΝ.

Η ένταξη στην ΕΟΝ ήταν αρχικά εθελοντική. Το 1937 η δύναμή της αριθμούσε 300 μέλη. 
Στις αρχές του 1938, πανελλαδικά έφθανε τις 15.000, απ’ τα οποία το 90% ήταν «επιστρατευμένοι» με συγκαλυμμένη βία.

Εκτός από την προβολή του Γ’ Ελληνικού Πολιτισμού και της Μεγάλης Ιδέας που θα έφερνε ξανά στο προσκήνιο τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία
 καλλιεργούσε και την άποψη ότι ο λαός δεν είναι πηγή των εξουσιών, αλλά «αριθμητικό απλώς σύνολο» και ότι «Αρχηγός», «Πατέρας» και «Θεόπνευστος» είναι ο «Ένας».

Επειδή η προσέλευση μελών δεν ήταν ικανοποιητική,
 η ένταξη στην ΕΟΝ έγινε υποχρεωτική για όλους τους νέους και τις νέες σε όποια ομάδα ή κατηγορία ανήκαν.
Αίτηση εγγραφής στην ΕΟΝ


Στις Ανώτερες Σχολές και στα Γυμνάσια συγκροτήθηκαν οι πρώτες φασιστικές φάλαγγες. Οι νέοι από 12 μέχρι 25 χρονών υποχρεώνονταν να υπογράψουν ομαδικά και «αυθόρμητα» την αίτηση εγγραφής στην ΕΟΝ δίνοντας συγχρόνως και όρκο:
«Εν ονόματι της Αγίας, ομοουσίου και αδιαιρέτου Τριάδος, ορκίζομαι ότι θα διαφυλάττω πίστιν εις τον Θεόν, εις τον Βασιλέα και εις την Πατρίδα, ότι θα διαφυλάττω πίστιν εις τον Αρχηγόν Α.Β.Υ. Διάδοχον του Θρόνου και Εθνικόν Κυβερνήτην και Γενικόν Επιθεωρητήν, 
θα πειθαρχώ απολύτως εις πάσαν αυτού διαταγήν, 
ότι θα αγωνιστώ παντού και πάντοτε δια πασών των δυνάμεων μου υπέρ των Εθνικών Ιδανικών, υπέρ των ιδεολογικών, πολιτικών, κοινωνικών και ηθικών αρχών της 4ης Αυγούστου. 
Να υπερασπίζομαι τας Σημαίας και να υπακούω εις πάντα ανώτερόν μου, εις τους Νόμους και Διατάξεις του Κράτους και της Οργανώσεως και ότι τον όρκον μου αυτό θα τηρήσω επί θυσία και της ζωής μου ακόμη.»

Ο Μεταξάς ως Υπουργός Παιδείας με αυστηρές διαταγές υποχρέωνε την εγγραφή όλων των μαθητών και φοιτητών στην ΕΟΝ. 
Τον Αύγουστο του 1940 η ΕΟΝ αριθμούσε 1.000.000 μέλη από τα οποία οι 600.000 ήταν μαθητές, φοιτητές και σπουδαστές. 
Το σχολείο και γενικά η εκπαίδευση αποτέλεσαν πρόσφορο έδαφος για να καλλιεργηθεί η φασιστική προπαγάνδα. 
Τα ποσοστά δαπανών για την Παιδεία έπεσαν δραματικά και η παρεχόμενη εκπαίδευση φτώχυνε σε ποιότητα.
 Ο αριθμός των μαθητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μειώθηκε σημαντικά και ακόμη περισσότερο δυσκόλεψε η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια. 
Σκοπός ήταν να μορφωθούν όσο γίνεται λιγότερα παιδιά από τις λαϊκές τάξεις και να εξαρτώνται όσο γίνεται περισσότερο από τη συμμετοχή τους στην ΕΟΝ για την εξεύρεση εργασίας..

Στο χαμηλό μορφωτικό επίπεδο συνέβαλε και η εκπαιδευτική πολιτική του Μεταξά ως Υπουργού Παιδείας. 
Καθιέρωσε το 8τάξιο Γυμνάσιο υποχρεώνοντας τα παιδιά να δίνουν εξετάσεις από το Δημοτικό στο Ημιγυμνάσιο και στη συνέχεια άλλες εξετάσεις για το Γυμνάσιο. 
Κατάργησε τα μικτά σχολεία προτρέποντας συγχρόνως τα κορίτσια να παντρεύονται και να γίνουν καλές νοικοκυρές και σύζυγοι.

Τα σχολικά κείμενα μεταφράστηκαν στην καθαρεύουσα, 
αφαιρέθηκε κάθε τι προοδευτικό και προσαρμόστηκαν στις απαιτήσεις της δικτατορίας και της σχετικής με αυτήν προπαγάνδας.

Εισήχθηκε για πρώτη φορά το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας που θεωρήθηκε σημαντικό στη «διαπαιδαγώγηση» των κοριτσιών προκειμένου να εκπληρώσουν σωστά το ρόλο τους ως σύζυγοι, μητέρες και νοικοκυρές.

Μια σειρά διδακτικών βιβλίων απαγορεύτηκαν ακόμη και αν ήταν αρχαιοελληνικά όπως ο Επιτάφιος του Περικλή. Συγχρόνως κυκλοφόρησε κατάλογος απαγορευμένων συγγραφέων και βιβλίων.

Ο νέος έπρεπε να είναι καλός σκαπανέας και καλός φαλαγγίτης, να πηγαίνει στις συγκεντρώσεις της Τετάρτης και της Κυριακής στις οποίες διδασκόταν ηθική αγωγή «ντυμένη» με αντικομμουνιστικό περίβλημα.

Επιπλέον η πρόοδος στο Γυμνάσιο ή στο Πανεπιστήμιο εξαρτιόταν απ’ τη συμμετοχή στις λαμπαδηφορίες των νέων με χλαμύδες.

Όλα αυτά επιδεινώθηκαν με την επικράτηση στα σχολεία και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα ανθρώπων του καθεστώτος ή απλά αδιάφορων αφού οι δημοκρατικοί και αριστεροί εκπαιδευτικοί απολύθηκαν, φυλακίστηκαν ή εξορίστηκαν. Η εκκλησία υπήρξε ο μεγάλος σύμμαχος της δικτατορίας.

Εκείνο που ενδιέφερε το καθεστώς ήταν να απομακρυνθούν οι νέοι από την επιθυμία της μόρφωσης
 για να μπορεί πολύ εύκολα να ελέγχει τη σκέψη και τη συνείδησή του.

Οι νέοι χωρίζονταν ανάλογα με την ηλικία τους. Οι μεγαλύτεροι εντάσσονταν στα Τάγματα Εργασίας με διαφορετική στολή. Τα Τάγματα Εργασίας ήταν οργανωμένα με πρότυπο τα Τάγματα Εφόδου του Χίτλερ. Υπεύθυνος ήταν ο Υπουργός Πρωτευούσης Κ.Κοτζιάς.
Η στρατιωτική εκπαίδευση των σκαπανέων – μικρών μαθητών από την ΕΟΝ

Οι μικρότεροι, μαθητές του Δημοτικού και των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου χωρίζονταν σε σκαπανείς και σκαπάνισσες, οι μεγαλύτεροι μαθητές και οι φοιτητές σε φαλαγγίτες και φαλαγγίτισσες. 
Υπεύθυνοι για την αυστηρή τήρηση των διαταγών ορίσθηκαν οι εκπαιδευτικοί ενώ εμμέσως απειλούνταν οι γονείς που διαφωνούσαν με την ένταξη των παιδιών τους στην ΕΟΝ.

Ιδιαίτερα καθήκοντα δόθηκαν στους καθηγητές Σωματικής Αγωγής οι οποίοι ήταν οι φαλαγγάρχες, υπεύθυνοι για την ΕΟΝ. Αυτοί είχαν και προνομιακή μισθολογική μεταχείριση. Η Γυμναστική έγινε το βασικό μάθημα. Αν κάποιος μαθητής αποτύχαινε στη Γυμναστική και σ’ ένα άλλο δευτερεύον μάθημα έχανε τη χρονιά του. 
Επίσης όποιος είχε 20 απουσίες από τις συγκεντρώσεις της ΕΟΝ έχανε τη χρονιά του.

Για να προσληφθεί σε οποιαδήποτε δουλειά ένας νέος ήταν απαραίτητο να είναι μέλος της ΕΟΝ.


Με τον Αναγκαστικό Νόμο 334 η ΕΟΝ αποκτά νομική υπόσταση. Διοικείται από Ανώτατο Διοικητικό Συμβούλιο στο οποίο προεδρεύει ο Ιωάννης Μεταξάς και αναπληρώνεται από τον Κυβερνητικό Επίτροπο Αλεξ. Κανελλόπουλο.

Με τη εγκύκλιο αριθμ 3973/ 21.12.1938 του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων η φασιστική οργάνωση ενσωματώθηκε στον κρατικό μηχανισμό και απέκτησε δικό της ραδιοφωνικό σταθμό καλύπτοντας τα λειτουργικά της έξοδα και τη μισθοδοσία των στελεχών της από τον κρατικό προϋπολογισμό. Δεν την έλεγχε κανείς και δεν απολογιόταν σε κανέναν.

Με Αναγκαστικό Νόμο πάλι, το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, το Σώμα Ελληνίδων Οδηγών, η ΧΑΝ, η ΧΕΝ, η Φιλική Εταιρία Νέων, 
λογοτεχνικές ομάδες νέων και πολιτιστικοί σύλλογοι διαλύθηκαν και ενσωματώθηκαν στην ΕΟΝ. 
Τα περιουσιακά στοιχεία αυτών των συλλόγων κατασχέθηκαν και περιήλθαν στα ταμεία της οργάνωσης.

Επιπλέον το φασιστικό καθεστώς είχε καθιερώσει την απονομή στους φαλαγγίτες «Τιμητικών Ευσήμων» προκειμένου να δημιουργήσει καλές εντυπώσεις και να αναδείξει το «εθνοχριστιανικό έργο» της ΕΟΝ.

Τα πρώτα στελέχη της προέρχονταν κυρίως από την Εθνική Ένωση Ελλάδος (ΕΕΕ), φιλοναζιστική οργάνωση με έντονη αντικομμουνιστική δράση. 
Στη συνέχεια πλαισιώθηκε από διάφορα εθνικιστικά και τυχοδιωκτικά στοιχεία.

Το 1939 ο διάδοχος Παύλος έγινε Γενικός Αρχηγός της ΕΟΝ 
και οι πριγκίπισσες Φρειδερίκη και Ειρήνη τοποθετήθηκαν Γενικές Επιθεωρήτριες των γυναικείων σχηματισμών της ΕΟΝ.

Η ΕΟΝ έκλεψε τον τίτλο ΝΕΟΛΑΙΑ, που κατείχε το δημοσιογραφικό όργανο της ΟΚΝΕ από τον Αύγουστο του 1922

Τον Οκτώβρη του 1938 κυκλοφόρησε το περιοδικό της ΕΟΝ με το όνομα «Νεολαία», που θεωρείται ότι δόθηκε σκόπιμα και με παραπλανητικό σκοπό καθώς με αυτό το όνομα εξέδιδε το περιοδικό της η ΟΚΝΕ από τον Αύγουστο του 1922. 
Η αγορά του περιοδικού ήταν υποχρεωτική όχι μόνο από τα μέλη αλλά και απ’ όλους τους Οργανισμούς και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις.


Η ΕΟΝ ακολουθούσε τη στρατιωτική οργανωτική δομή.

Κάθε νέος φορούσε μαύρη στολή, ίδια σε όλους. 
Αξίζει να σημειωθεί ότι για την κατασκευή τους το καθεστώς είχε δαπανήσει 250.000.000 δρχ. όταν ο κρατικός προϋπολογισμός του 1935-1936 ήταν 130.200.000 δραχμές.

Για τις στολές μάλιστα γινόταν και ετήσιος πανελλήνιος έρανος παραμονές Χριστουγέννων «Υπέρ της στολής του Φαλαγγίτου». 
Υπήρχε και το «Φαλαγγόσημο». 
Έρανοι γίνονταν πολλοί με αναγκαστική μορφή και για τα χρήματα που συγκεντρώνονταν κανείς δεν έδινε λογαριασμό σε κανέναν. Οι αξιωματούχοι της ΕΟΝ αποσπούσαν χρήματα με εκβιασμούς και η κατάχρηση των χρημάτων δεν είχε τελειωμό.

Από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα του «πατριωτικού» έργου της ΕΟΝ είναι η διαχείριση των δεμάτων που έστελναν οι συγγενείς των στρατιωτών στον πόλεμο του 1940.
 Τα δέματα αυτά είχαν αναλάβει να τα συγκεντρώνουν τα μέλη της ΕΟΝ, αλλά ποτέ δεν έφτασαν στον προορισμό τους, γιατί τα μοιράζονταν οι διάφοροι βαθμούχοι. 
Το σκάνδαλο ξέσπασε όταν πουλούσαν τα μάλλινα είδη στο Μοναστηράκι και στο Βαρδάρη προς 200 δραχμές. 
Με την κατάρρευση του Μετώπου ανακαλύφθηκαν ολόκληρες αποθήκες γεμάτες με τα δέματα αυτά.

Η δικτατορία καλλιεργούσε μια λαϊκίστικη φιλοσοφία. Αν και υπερθεμάτιζε το ρόλο της οικογένειας μέσα από το σύνθημα Πατρίς – Θρησκεία – Οικογένεια , προωθούσε ένα δικό της πατριαρχικό και απολυταρχικό πρότυπο σύμφωνα με το οποίο ο πατέρας είναι ο δυνατός και η γυναίκα είναι η νοικοκυρά του σπιτιού και αυτή που γεννά παιδιά για το Έθνος χωρίς μόρφωση και άλλες ικανότητες.

Τα μέλη της ΕΟΝ χαιρετούσαν με υψωμένο το δεξί χέρι και ενωμένα τα δάκτυλα της παλάμης, όπως οι χιτλερικοί και οι φασίστες του Μουσολίνι.

Ο χαφιεδισμός και η τρομοκρατία κυκλοφορούσαν νόμιμα.
 Ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης, ο Κ. Μανιαδάκης, έλεγχε τα πάντα. 
Μια μορφή πίεσης και εκβιασμού σε όσους δεν είχαν γραφτεί στην ΕΟΝ ήταν η σίτιση και η εργασία «εκ περιτροπής», 
δηλαδή δεν μπορούσαν να τρώνε και να δουλεύουν καθημερινά όπως τα μέλη της ΕΟΝ.

Στη διάρκεια της Κατοχής η ΕΟΝ εξαφανίστηκε. 
Αυτό δείχνει ότι δεν ενέπνευσε την πλειονότητα των νέων. 
Εξαίρεση αποτελούν εκείνοι οι οποίοι συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς με την ιδιότητα των αξιωματικών της Ειδικής Ασφάλειας και των Ταγματασφαλιτών.

Το σκίτσο του Ι. Μεταξά δημοσιευμένο στο Ριζοσπάστη της 11ης Μαΐου 1936 μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης

Σε αυτή τη βίαιη οργάνωση της νεολαίας αντιδρά η ΟΚΝΕ, η οποία έθεσε δύο στόχους:
 α) να δημιουργηθεί Αντιδικτατορικό Μέτωπο των οργανώσεων της νεολαίας και 
β) να παλέψει εναντίον της φασιστικής ΕΟΝ.
«Νέοι κομμουνιστές δώστε το παράδειγμα και σχηματίστε μαζί με όλες τις μη φασιστικές οργανώσεις το Ενιαίο Μέτωπο ενάντια στη φασιστική οργάνωση της νεολαίας. Αυτό είναι το κύριο καθήκον της στιγμής…
…Εμείς θα νικήσουμε κι όχι ο δικτάτορας Μεταξάς. Το μέλλον ανήκει στη νεολαία». (Από το μήνυμα της ΟΚΝΕ στην εφημερίδα «Νεολαία» στις 3 Δεκεμβρίου 1936)

Στις 4 Δεκεμβρίου 1936 η Κομμουνιστική Νεολαία της Αθήνας και η Σοσιαλιστική Πρωτοπορία της Αθήνας αποφάσισαν να δημιουργήσουν ενιαίο μέτωπο πάλης κατά του φασισμού αλλά να αγωνιστούν παράλληλα για τις οικονομικές, πολιτικές και πολιτιστικές ανάγκες της νεολαίας. 
Στο μέτωπο προσχώρησαν και άλλες οργανώσεις. Αρχικά εξέδιδε την «Ελευθερία» και αργότερα τη «Φλόγα». 
Η δημιουργία του μετώπου είχε μεγάλη απήχηση στην ελληνική νεολαία και την ξεσήκωσε κατά της δικτατορίας. 
Μέσα στη μαυρίλα και την καταχνιά οργάνωσαν φοιτητικές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας για την απόλυση των προοδευτικών καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθήνας και Θεσσαλονίκης, 
αντιδικτατορικές εκδηλώσεις με την ευκαιρία της 25ης Μαρτίου και της άφιξης του Γάλλου Υπουργού Παιδείας για την 100ετηρίδα του Πανεπιστημίου της Αθήνας, 
συγκέντρωση στα Προπύλαια για την αποδοκιμασία του εκπροσώπου της χιτλερικής Γερμανίας και στο Στάδιο κατά τη διάρκεια φοιτητικών αγώνων. 
Το τίμημα ήταν ακριβό καθώς η Ασφάλεια έκανε επιθέσεις εναντίον τους, χτυπώντας τους, συλλαμβάνοντας και φυλακίζοντας πολλούς από αυτούς τους νέους.

Η ΕΟΝ διαλύθηκε στις 2 Μαΐου 1941 με την κατάληψη της Ελλάδας από τους Γερμανούς.

Ο ξεσηκωμός του ελληνικού λαού εναντίον των κατακτητών 
και η οργάνωση της αντίστασης κυρίως μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ και της ΕΠΟΝ για τη νεολαία δείχνουν ότι τα σχέδια του Μεταξά για τον εκφασισμό της απέτυχαν.

Για τον χαρακτήρα της οργάνωσης αυτής στις 12 Μαρτίου 1939 δημοσιεύτηκε στον παράνομο Ριζοσπάστη κείμενο που περιλαμβάνεται στην απόφαση της ΚΕ του ΚΚΕ για την κατάσταση της νέας γενιάς και τα καθήκοντά της:

«… Απ’ την 4η Αυγούστου 1936, που πραξικοπηματικά κατέλαβε την εξουσία, με τη δημαγωγία, την απάτη και την τρομοκρατική βία, 
αγωνίζεται να καθυποτάξει τη νέα γενιά στους αντιλαϊκούς και αντεθνικούς σκοπούς της. 
Με τη συγκατάθεση και ενεργητική υποστήριξη του θρόνου δημιούργησε τη νεογενιτσαρική οργάνωση ΕΟΝ 
και μέσω αυτής διαφθείρει τη νεολαία εθνικά, 
τη διαπαιδαγωγεί με τα βαρβαρώδη ιδεώδη του τσεκουριού, του χαφιεδισμού, της κατασκοπείας και εθνικής προδοσίας.

Η δικτατορία με το βίαιο παιδομάζωμα των νέων στην ΕΟΝ επιδιώκει να διαφθείρει τη νέα γενιά, να δημιουργήσει μαχητική φασιστική οργάνωση, ν’ αναδείξει στελέχη για να πλαισιώσει το φασιστικό κράτος της, την αστυνομία και το στρατό, να συγκροτήσει πιστά τυφλά σώματα πραιτωριανών δολοφόνων που τα χρειάζεται για να πνίγει τον αντιδικτατορικό αγώνα του λαού μας. 

Η πλατειά μάζα των παιδιών του ελληνικού λαού μπαίνοντας στις γενιτσαρικές οργανώσεις της ΕΟΝ χάνουν την προσωπική τους ελευθερία, υποτάσσονται κάτω απ’ την κτηνώδη πειθαρχία των διορισμένων και εμμίσθων αξιωματούχων , δέρνονται, ξευτελίζονται απ’ αυτούς και μεταβάλλονται σε άβουλη μάζα δούλων.



Παρά την αιματηρή τρομοκρατία ο ελληνικός λαός και η νέα γενιά δεν έπαψαν ν’ αντιδρούν στο βίαιο φασιστικό παιδομάζωμα, 
γι’ αυτό η αντιλαϊκή βασιλομεταξική δικτατορία έβαλε στη διάθεση της ΕΟΝ ολόκληρο τον κρατικό μηχανισμό. 
Νόμοι, ασφάλειες, χωροφυλακή, σχολεία, εκκλησία, φασίστες αξιωματικοί, «οίκος του αγρότου» 
και τα κρατικοποιημένα συνδικάτα χρησιμοποιούνται και τρομοκρατούν τους Έλληνες γονείς 
με το διώξιμο από τη δουλειά, το ξύλο και την εξορία, αποκλείουν τα παιδιά από τα σχολεία και τα διώχνουν απ’ την δουλειά, μόνο και μόνο για να αναγκαστούν να υποκύψουν και να μπουν στην λεγόμενη “Εθνική Οργάνωση Νεολαίας”».


Οι πληροφορίες και οι φωτογραφίες αντλήθηκαν από το βιβλίο του Δημήτρη Σέρβου Το παιδομάζωμα και ποιοι φοβούνται την αλήθεια, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 2009, 4η έκδοση

Tίτλος κ Επισημάνσεις του: Viva La Revolucion 

09 Αυγούστου, 2016

η "Ολυμπία Οδός" κ τα λαμόγια των Αυτοκινητοδρόμων

ΔΡΟΜΟΣ - ΑΠΑΤΗ !
Ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Πατρών έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τον Απρίλιο του 2011. Φθάνουμε, όμως, στα τέλη του 2016 και η Κοινοπραξία ΄΄Ολυμπία Οδός Α.Ε΄΄ πρόκειται να παραδώσει στην κυκλοφορία τα πρώτα 20 χλμ.
Αυτό που προκαλεί εντύπωση, είναι πως ουδείς γνωρίζει πόσα λεφτά κόστισε τούτο το έργο ! 
Αν έκανε τον κόπο ένας βουλευτής και ζητούσε από το υπουργείο Υποδομών, να δώσει στη δημοσιότητα τα οικονομικά στοιχεία θα γέλαγε και το παρδαλό κατσίκι !
Με βάση την αρχική σύμβαση, το προβλεπόμενο κόστος του έργου έχει εισπραχθεί ήδη από την Κοινοπραξία, από τις καταβαλλόμενες χρηματοδοτήσεις, αποζημιώσεις και τέλη διοδίων.
 Παραταύτα, εξακολουθούμε να είμαστε χρεωμένοι, ενώ μετά την ολοκλήρωση του έργου, η ΄΄Ολυμπία Οδός΄΄ θα συνεχίσει να εισπράττει διόδια για 35 χρόνια !

Το πιο εξοργιστικό είναι ότι η Κοινοπραξία, πριν λίγες μέρες, απαίτησε και αποδέχτηκε το υπουργείο Υποδομών, να της καταβληθούν άλλα 46.500.000 ευρώ ως απώλεια εσόδων (!) καθώς δεν είχαν λειτουργήσει επιπρόσθετα διόδια.

Αν ίσχυε η αρχική σύμβαση, αυτή η απαίτηση θα ήταν εντελώς παράνομη. Η σύμβαση εκείνη έλεγε ΄΄32 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, παύει να ισχύει η επιβολή διοδίων τελών στα μη ολοκληρωμένα τμήματα του αυτοκινητόδρομου΄΄. 
Τούτο σημαίνει πως εδώ και χρόνια πληρώνουμε διόδια στην ΄΄Ολυμπία΄΄ δίχως να τα δικαιούται.
Αυτή την καραμπινάτη παρανομία, ήρθε να νομιμοποιήσει η κυβέρνηση Σαμαρά, η οποία τροποποίησε τη σύμβαση και απάλλαξε την Κοινοπραξία από αυτή την υποχρέωση. 

Έδωσε το δικαίωμα στην Κοινοπραξία, να συνεχίσει την είσπραξη διοδίων, ανεξάρτητα εαν έχει ή όχι ολοκληρώσει τμήματα του αυτοκινητόδρομου.

Έτσι, έρχεται τώρα η ΄΄Ολυμπία Οδός΄΄ και κάνει χρήση της αναθεωρημένης σύμβασης, ζητώντας το ΄΄καπελάκι΄΄ των 46.500.000 ευρώ (ο Σπρίντζης μας είπε πως 62 εκατ. ζητούσαν, αλλά το διαπραγματεύθηκε μαζί τους και μας έκαναν έκπτωση !).


Την υγειά μας να΄χουμε, να πληρώνουμε τους νταβατζήδες, οι οποίοι, με όποια αστική κυβέρνηση, συνεχίζουν να είναι κράτος εν κράτει.

Έχεις γίδια-πρόβατα k δεν βγάζεις 120 κιλά γάλα ανά ζώο; Dεν έχει κardia moy Επιδότηση !!


Έχεις γίδια και πρόβατα ελεύθερης βοσκής και δεν βγάζεις 120 κιλά γάλα ανά ζώο; 
Πρέπει να καταστραφείς! 
Σ' αυτήν την κατάληξη οδηγεί το μέτρο της συνδεδεμένης ενίσχυσης αιγοπρόβειου κρέατος, που άφησε έξω από την ενίσχυση σχεδόν το σύνολο των κτηνοτρόφων ορεινών και μειονεκτικών περιοχών που εκτρέφουν ντόπιες φυλές, που παράγουν γάλα άριστης ποιότητας για την παραγωγή της φέτας και άλλων ποιοτικών προϊόντων, αλλά δεν καλύπτουν το όριο των 120 κιλών ανά ζώο, που θεωρείται άπιαστο. 

Με αυτόν τον τρόπο απολαμβάνουν, σχεδόν αποκλειστικά, τη συνδεδεμένη ενίσχυση οι σταβλισμένες βελτιωμένες φυλές των, επιχειρηματικής μορφής κυρίως, κτηνοτροφικών μονάδων. 

Επίσης, έξω από τη συνδεδεμένη ενίσχυση έμειναν όλοι οι αιγοτρόφοι, γιατί οι αίγες που εκτρέφονται σε αυτές τις περιοχές αρμέγονται μόνο για 2 με 3 μήνες.
Το μέτρο επιβλήθηκε σε μια περίοδο όπου ήδη ο κτηνοτροφικός τομέας είναι υπό κατάρρευση και σε απόγνωση βρίσκονται χιλιάδες φτωχοί κτηνοτρόφοι ορεινών και μειονεκτικών περιοχών σε όλη τη χώρα, καθώς βιώνουν τις αρνητικές συνέπειες της αντικτηνοτροφικής πολιτικής της ΕΕ, της ΚΑΠ που εφαρμόζουν διαχρονικά και με συνέπεια όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις.

Το μέτρο της συνδεδεμένης ενίσχυσης ήρθε να προστεθεί σε όλα τα προηγούμενα όπως
 το πετσόκομμα των ενισχύσεων της εξισωτικής αποζημίωσης, 
της επιστροφής φόρου στο πετρέλαιο, 
των χαρατσιών του ΕΝΦΙΑ, 
των ασφαλιστικών εισφορών του ΟΓΑ, 
την φορολεηλασία του εισοδήματος, 
την αύξηση του ΦΠΑ σε 24% στα μέσα και στα εφόδια, 
στις άδειες σταυλικών εγκαταστάσεων, κ.ά.

Γίνεται προφανές πως αυτή η πολιτική χτυπάει τους φτωχούς και μεσαίους γεωργούς και κτηνοτρόφους, 
τους ξεκληρίζει μια ώρα αρχύτερα, για να μαζευτεί η γη και η παραγωγή σε λίγα χέρια, οδηγώντας τη χώρα μας σε παραπέρα διατροφική εξάρτηση, αφού ήδη δαπανούμε πάνω από 2 δισ. για την εισαγωγή κτηνοτροφικών προϊόντων. 

Κι όλα αυτά την ώρα που η χώρα μας έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης της κτηνοτροφίας και με επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό, μπορεί να καλύψει τις σύγχρονες διατροφικές ανάγκες του λαού μας, αλλά μια τέτοια πολιτική σκοντάφτει στην πολιτική της ΚΑΠ, η οποία ευνοεί προκλητικά και αποκλειστικά τους μεγάλους και ξεκληρίζει τη μικρομεσαία αγροτιά.
Η κρισιμότητα του προβλήματος ήρθε και πάλι στο φως της επικαιρότητας με αφορμή Ερώτησης που κατέθεσαν βουλευτές του ΚΚΕ στην κυβέρνηση τι άμεσα μέτρα θα λάβει για τη στήριξη της ελληνικής κτηνοτροφίας και της ντόπιας παραγωγής, καταργώντας το άπιαστο κριτήριο των 120 κιλών γάλακτος ανά ζώο για τη συνδεδεμένη ενίσχυση του αιγoπρόβειου κρέατος για τις εγχώριες φυλές ελευθέρας βοσκής καθώς και με μέτρα ενάντια στις «ελληνοποιήσεις» προϊόντων που εισέρχονται από άλλες χώρες.

με e-mail "αιτήματα της καρδιακής σας προσευχής προς την Παναγία": ,,δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο,,, !!!



08 Αυγούστου, 2016

κονστρουκτιβισμός: η αλήθεια ανακαλύπτεται ή κατασκευάζεται ;;


Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Κονστρουκτιβισμός: Καινούργιο προσωπείο σε μια τόσο παλιά ιδέα που μυρίζει λιβάνι



Στη νέα πρόταση του Κόμματος για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας 
γίνεται ειδική αναφορά στη διδασκαλία του κονστρουκτιβισμού, 
«σύμφωνα με την οποία η γνώση δεν είναι αντανάκλαση της αντικειμενικής πραγματικότητας, αλλά κατασκευάζεται είτε ατομικά είτε κοινωνικά, επομένως δεν υπάρχει δυνατότητα για τον άνθρωπο να τη γνωρίσει στην ουσία της».

Στο άρθρο αυτό επιδιώκουμε να αναλύσουμε πιο διεξοδικά την παραπάνω άποψη, πώς αυτή εφαρμόζεται στην Εκπαίδευση και να δώσουμε βασικές απαντήσεις όπως αυτές απορρέουν από τη διαλεκτική - υλιστική αντίληψη για τη γνώση και τη μαρξιστική παιδαγωγική.

Οι βασικές θέσεις του κονστρουκτιβισμού


Ο κονστρουκτιβισμός έχει κυριολεκτικά κατακλύσει τη διεθνή βιβλιογραφία για την Παιδαγωγική τα τελευταία 30 χρόνια, τόσο στις χώρες της ΕΕ όσο και στις ΗΠΑ.
 Στην Ελλάδα εκφράζεται στα σχολικά εγχειρίδια, στα βιβλία του εκπαιδευτικού, στις κατευθύνσεις του πρώην Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και νυν ΙΕΠ. 

Δεν υπάρχει επιμόρφωση, συζήτηση, συνέδριο γύρω από την Παιδαγωγική που ο κονστρουκτιβισμός να μην κατέχει δεσπόζουσα θέση. 
Στην ελληνική βιβλιογραφία παρουσιάζεται επίσης ως «δομισμός» ή «εποικοδομητισμός».


Σύμφωνα με τους θεωρητικούς του κονστρουκτιβισμού, η γνώση που αποκτάμε μέσα από την εμπειρία, αν και συνδέεται ως ένα βαθμό με τον αντικειμενικό κόσμο, έχει κυρίως υποκειμενικό χαρακτήρα.

Δηλαδή, δεν μας δίνει και δεν μπορεί να δώσει μια συνεχώς πιο ολοκληρωμένη εικόνα της αντικειμενικής πραγματικότητας, καθώς συνδέεται μόνο με τις αισθητηριακές μας αντιλήψεις. 
Άρα, η γνώση υποβιβάζεται στο συσχετισμό και την ταξινόμηση εμπειρικών δεδομένων, των άμεσων δηλαδή στοιχείων της εμπειρίας, των αισθημάτων 
και όχι στη γνώση των αλληλεξαρτήσεων και των νόμων κίνησης του αντικειμενικού κόσμου. 
Ο αντικειμενικός κόσμος, σύμφωνα με τους κονστρουκτιβιστές, δεν υπάρχει ή δεν μας ενδιαφέρει αν υπάρχει. 
Είναι μια λογική ανακατασκευή ή αναπαράσταση εμπειρικών δεδομένων.

Παρά το δήθεν «σύγχρονο» αυτών των απόψεων, μπορούμε να δούμε ως πυρήνα τους τις ιδεαλιστικές αντιλήψεις στις οποίες στην εποχή του είχε ασκήσει δριμεία κριτική ο Λένιν, όπως π.χ. αυτές των νεοθετικιστών, που υποστήριζαν ότι το μόνο που μπορούμε να γνωρίσουμε είναι η ύπαρξη των αισθημάτων μας.
 Αλλωστε, η αναφορά του G. Wheatly1 (γνωστού κονστρουκτιβιστή) ότι «δεν ανακαλύπτουμε την αλήθεια, αλλά οικοδομούμε βιώσιμες εξηγήσεις των εμπειριών μας», μοιάζει πάρα πολύ με τις αντίστοιχες θέσεις των νεοθετικιστών της εποχής του Λένιν.

Εδώ, επίσης, πρέπει να ξεχωρίσουμε την έννοια της κατασκευής, που δεν είναι τυχαία. 

Είναι φιλοσοφικό και γνωσιολογικό ζήτημα το αν ο άνθρωπος ανακαλύπτει τις αντικειμενικές συσχετίσεις ανάμεσα στις μορφές της ύλης και προσπαθεί να εξετάσει πειραματικά την ισχύ τους, όπως υποστηρίζει ο διαλεκτικός υλισμός, 
ή
 τις κατασκευάζει, όπως υποστηρίζουν όλα τα ρεύματα του υποκειμενικού ιδεαλισμού και ο κονστρουκτιβισμός ως κομμάτι του.


Χαρακτηριστικές της κυριαρχίας του κονστρουκτιβισμού είναι οι αναφορές στα βιβλία του εκπαιδευτικού της Χημείας τόσο στη Γ' Γυμνασίου2, όπου αναφέρεται ότι
 «η διαδικασία με την οποία η συγκρότηση και η οικοδόμηση της γνώσης στηρίζεται στην αλληλεπίδραση της αισθητηριακής εμπειρίας και της λογικής ονομάζεται εποικοδομισμός»,
 όσο και στη Β' Γυμνασίου3, όπου αναφέρεται ότι «οι μαθητές να μπορούν να προσαρμόζουν, να εμπλουτίζουν ή να ανασκευάζουν τα νοητικά μοντέλα τους, ώστε αυτά να μοιάζουν περισσότερο με τα συναινετικά μοντέλα (...)».

Αν λοιπόν για τους κονστρουκτιβιστές η επιστημονική γνώση δεν εκφράζει την αντικειμενική πραγματικότητα, αλλά είναι προϊόν συναίνεσης - συμφωνίας (βλέπε «συναινετικά μοντέλα») ανάμεσα στους επιστήμονες, τότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να διδάσκεται στο μαθητή. 
Ο μόνος σκοπός του εκπαιδευτικού είναι να πατά στις «εναλλακτικές» ιδέες του μαθητή και να οικοδομεί «βιώσιμες εξηγήσεις», «βολικά μοντέλα», που να ικανοποιούν την προϋπάρχουσα εμπειρία του. 
Ο κάθε μαθητής, λοιπόν, έχει την προσωπική του εικόνα για τον κόσμο, φτιάχνει με λέξεις αυτή την εικόνα (worldmaking), δεν οφείλει να εξετάζει εάν αυτή η αλήθεια είναι πραγματική ή όχι. 

Στο βιβλίο του εκπαιδευτικού Βιολογίας Α' Γυμνασίου4 αναφέρεται:
 «Σύμφωνα με το ίδιο μοντέλο, ο μαθητής κατασκευάζει τη δική του προσωπική γνώση, ερμηνεύει την πραγματικότητα με το δικό του τρόπο, σύμφωνα με τις δικές του ιδέες και νοητικές δομές. Η γνώση ως προσωπικό κατασκεύασμα δεν μπορεί να είναι αντικειμενική, αλλά προσωπικά και κοινωνικά προσδιορισμένη». 

Αφού, λοιπόν, η επιστημονική γνώση είναι σχετικοποιημένη μέχρι εκεί που δεν πάει άλλο για τον κονστρουκτιβισμό, τότε πρέπει απλώς να τη μετατρέψουμε σε «διδάξιμη ύλη», χωρίς να επιμένουμε στους νόμους της κάθε επιστήμης που εξηγούν τα πραγματικά φαινόμενα, αλλά να παρουσιάζουμε κάτι ενδιαφέρον στους μαθητές, προσεγγίζοντάς το από διαφορετικές σκοπιές.

Διαθεματική «σούπα» που αρνείται τη δυνατότητα επιστημονικής γενίκευσης

Στο κείμενο του Τμήματος Παιδείας, διαχωρίζουμε την επιστημονική διασύνδεση ανάμεσα στα μαθήματα και τη διαθεματικότητα. 

Η πρώτη είναι «αντικειμενική και προοδευτική από τη φύση της (καθώς εκφράζει τη διαλεκτική σχέση ανάμεσα στις μορφές κίνησης της πραγματικότητας και τις διαφορετικές πτυχές μελέτης της ενότητάς της, ώστε πιο ολοκληρωμένα να κατανοούνται τα αντικείμενα που μελετάνε οι φυσικές επιστήμες)». 

Στη δεύτερη περίπτωση, η σύνδεση αυτή γίνεται «ιδεαλιστικά ή περιορισμένα, κυρίως δε χρησιμοποιείται διαλεκτικά - υλιστικά στη μελέτη της πραγματικότητας, φυσικής, αλλά και κοινωνικής». 
Σημειώνουμε, επίσης, ότι η διαθεματικότητα όπως γίνεται σήμερα, είναι αποσπασματική μετάβαση από μέρος σε μέρος. 
Δεν δίνει τη δυνατότητα γενικότερων συσχετίσεων και οδηγεί σε μερικές εμπειρίες, που από τη φύση τους είναι και περιορισμένες.


Ορισμένα παραδείγματα.
 Ο μαθητής προσεγγίζει μία έννοια (π.χ. το νερό) μέσα από διάφορες επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Λογοτεχνία), έτσι ώστε να του κινήσουμε το ενδιαφέρον, ανεξάρτητα από το βάθος της γνώσης που αποκτά για την κάθε διακριτή επιστήμη. 
Έτσι, σε μια διαθεματική προσέγγιση, ο μαθητής πληροφορείται ότι το νερό αποτελείται από ένα άσπρο και δύο κόκκινα μπαλάκια (προσομοιώματα των ατόμων στα βιβλία της Χημείας), 
μαθαίνει να ρίχνει το νερό στο μπρίκι για να βράσει στους 100 βαθμούς, στέλνει ένα γράμμα στον υπουργό για τη μόλυνση των υδάτων στην περιοχή του (λες και αυτός είναι αδαής και δεν γνωρίζει ότι το νερό στον Ασωπό είναι μολυσμένο) και σαν επιστέγασμα χορεύει το «ένα νερό κυρα-Βαγγελιώ». 
Ο σύμβουλος εκπαίδευσης είναι ευχαριστημένος από αυτή την τόσο «σύγχρονη προσέγγιση», η στοχοθεσία κατά Bloom επετεύχθη (γνωστικοί, συναισθηματικοί, ψυχοκινητικοί στόχοι),
 ο μαθητής απέκτησε «δεξιότητες και ευαισθησίες», αλλά δεν έμαθε τίποτα. 

Ακραία έκφραση της αντίληψης της διαθεματικότητας είναι η άποψη που υπάρχει σε πολλές χώρες της Ευρώπης, αλλά εκφράζεται και από επιστημονικές ενώσεις στην Ελλάδα, να καταργηθούν τα διακριτά μαθήματα Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία στο Γυμνάσιο και να διδάσκεται το μάθημα «Φυσικές Επιστήμες» (Science). 

Επιστρέφουμε λοιπόν αιώνες πίσω, στα χρόνια της φυσιογνωσίας, 
τότε που οι επιστήμες, 
δίνοντας τη μάχη να ανακαλύψουν τους νόμους κίνησης της ύλης με βάση το βαθμό της πολυπλοκότητάς της, αυτονομήθηκαν η μία από την άλλη.

Το πραγματικά νέο δεν μπορεί να είναι η άρνηση του ανθρώπου να γνωρίσει τον κόσμο

Είναι τελικά αυτή η θεωρία τόσο σύγχρονη όσο παρουσιάζεται; 
Ας αφήσουμε έναν κονστρουκτιβιστή να απαντήσει. 
Ο Antonio Bettencourt γράφει: «Ο κονστρουκτιβισμός είναι όπως ο ιδεαλισμός, υποστηρίζει ότι είμαστε γνωστικά απομονωμένοι από την πραγματικότητα της φύσης»5.

Το ερώτημα αν η αλήθεια ανακαλύπτεται 
ή κατασκευάζεται 
είναι τόσο παλιό όσο και το βασικό ερώτημα της φιλοσοφίας,
από την εποχή που ο Ενγκελς συγκρουόταν με τις ιδεαλιστικές αντιλήψεις του επισκόπου Berkeley.

Ο Ένγκελς αναφέρει: 
«Στις φυσικές επιστήμες πρέπει να ξεκινάμε από τα δεδομένα γεγονότα, δηλαδή πρέπει να ξεκινάμε από τις πραγματικές μορφές και τις μορφές κίνησης της ύλης. 
Στις θεωρητικές φυσικές επιστήμες δεν πρέπει να κατασκευάζουμε συσχετίσεις ανάμεσα στα γεγονότα, 
αλλά να τις ανακαλύψουμε σε αυτά, και από τη στιγμή που θα τις ανακαλύψουμε, πρέπει να τις επαληθεύσουμε πειραματικά στο μέτρο του δυνατού»6.

Η γνώση αντανακλά την πραγματικότητα ή είναι απλώς μια ωφέλιμη «ψυχολογική βίωση», ένα «βιώσιμο μοντέλο»; 

Ο Λένιν, απαντώντας στον Μαχ, διατύπωσε την εξής θέση: 
«Η γνώση μπορεί να είναι βιολογικά ωφέλιμη, ωφέλιμη στην πράξη του ανθρώπου, στη διατήρηση της ζωής, στη διατήρηση του είδους, 
μόνο όταν αντανακλά την αντικειμενική αλήθεια, την ανεξάρτητη από τον άνθρωπο. 
Για τον υλιστή η "επιτυχία" της ανθρώπινης πράξης αποδεικνύει τη συμφωνία των παραστάσεών μας με την αντικειμενική φύση των πραγμάτων που αντιλαμβανόμαστε. (...) 
Εάν συμπεριλάβουμε στη βάση της θεωρίας της γνώσης το κριτήριο της πράξης, φτάνουμε αναπόφευκτα στον υλισμό λέει ο μαρξιστής»7.

Θα μπορούσε να ρωτήσει βέβαια κανείς: 
Δεν είναι χρήσιμο παιδαγωγικά οι μαθητές να κατασκευάζουν σταδιακά την αντίληψή τους για τη φύση, τη γνώση τους; 

Ή δεν είναι χρήσιμο η μάθηση να ξεφύγει από την παπαγαλία και να γίνεται μέσα από δραστηριότητες; 

Εμείς αποφασιστικά πρέπει να απαντάμε ότι πράγματι η γνωστική διαδικασία μπορεί να διεξάγεται και μέσα από δραστηριότητες, όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει στο ιδεαλιστικό πλαίσιο του κονστρουκτιβισμού. 

Η σχολική γνώση δεν μπορεί να διαχωρίζεται από την πραγματικά επιστημονική. 
Είναι άλλο πράγμα η γνώση του παιδικού ψυχισμού κατά τις διάφορες φάσεις της ανάπτυξης του παιδιού και άλλο να χρησιμοποιείται αυτό ως άλλοθι για να γίνεται διάκριση ανάμεσα στη σχολική και επιστημονική γνώση εις βάρος της δεύτερης. 
Οι μαθητές πράγματι, κατά μία έννοια, θα ανακαλύπτουν -όχι θα κατασκευάζουν- τη γνώση ανάλογα με την ηλικία τους και τις δυνατότητές τους, προφανώς με την ευθύνη του εκπαιδευτικού.

Η πρότασή μας αξιοποιεί όλα τα σύγχρονα επιστημονικά πορίσματα που επιβεβαιώνονται από την παιδαγωγική πράξη. 
Εντάσσουμε σε αυτή την προσπάθεια όλες τις μεθόδους και τα τεχνικά μέσα που βοηθούν να κατακτιέται η επιστημονική γνώση και να γίνεται ο μαθητής δραστήριος για να κατακτήσει την αλήθεια, η οποία έχει αντικειμενική βάση.

Η δική μας απάντηση στον κονστρουκτιβισμό είναι 
η διαλεκτική - υλιστική άποψη για την ύλη, για τη φύση της αλήθειας. 
Η αλήθεια έχει σχετικό χαρακτήρα γιατί ιστορικά αλλάζει, 
ταυτόχρονα έχει απόλυτο γιατί υπάρχει ανεξάρτητα από τη συνείδηση του ανθρώπου. 
Η αλήθεια είναι αντικειμενική. 
Δηλαδή αντανακλάται στη συνείδηση του ανθρώπου, υπάρχει όμως έξω από αυτόν. 
Είναι άλλο πράγμα να δεις το ρόλο του υποκειμένου στην κατάκτηση της αλήθειας 
και άλλο να πεις ότι το υποκείμενο καθορίζει τη φύση της αλήθειας. 
Από την άποψη της Παιδαγωγικής, απάντησή μας είναι η ενιαία μετάδοση της επιστημονικής αλήθειας σε όλους τους μαθητές. 
Το πώς θα γίνει αυτό δεν αναιρεί την αντικειμενική φύση της αλήθειας.

Η σύγκρουση με αυτές τις αντιλήψεις είναι μονόδρομος.
 Και σε αυτή την υπόθεση σημαντικό ρόλο έχουν να παίξουν οι προοδευτικοί εκπαιδευτικοί. 
Να διδάξουν στα παιδιά ότι η αντικειμενική πραγματικότητα υπάρχει και ο ρόλος των επιστημών είναι να ανακαλύψουν τους νόμους που διέπουν τα φαινόμενα της φύσης και της κοινωνίας. 
Άλλωστε, αυτή η διαδικασία ήταν μακροχρόνια, σε διαρκή σύγκρουση με καθεστηκυίες απόψεις, αλλά έδωσε στον άνθρωπο τη δυνατότητα να χτυπήσει το άγνωστο που δημιουργεί φόβο, δεισιδαιμονίες, θρησκευτικές προκαταλήψεις. 
Η διαδικασία της παρατήρησης, της επιστημονικής αφαίρεσης, συνολικά της επιστημονικής μεθόδου, δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουν την πραγματικότητα, να ξεχωρίζουν το κύριο, το ουσιαστικό, παρακολουθώντας ένα φαινόμενο, να αναπτύσσουν την κριτική τους ικανότητα.
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:
1. Ι. Α. Βλάχος: «Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες - Η πρόταση της Εποικοδόμησης», εκδόσεις «Γρηγόρη», Αθήνα, 2004.
2. Βιβλίο του εκπαιδευτικού Χημείας Γ' Γυμνασίου, ΟΕΔΒ 2007.
3. Βιβλίο του εκπαιδευτικού Χημείας Β' Γυμνασίου, ΟΕΔΒ 2007.
4. Βιβλίο του εκπαιδευτικού Βιολογίας Α' Γυμνασίου, ΟΕΔΒ 2007.
5. A. Bettencourt: «The Construction of Knowledge: A Radical Constructivist View. In K. Tobin (ed.) The Practise of Constructivism in Science Education», AAAS Press, Washington DC, 1993, p.46.
6. Φ. Ένγκελς: «Διαλεκτική της Φύσης», εκδόσεις «Αναγνωστίδη», Αθήνα.
7. Β. Ι. Λένιν: «Άπαντα», έκδοση 5η, τόμος 18, «Υλισμός και Εμπειριοκριτικισμός», «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα, 1988.
Α. Κ. - Κ. Ι.

Το άρθρο αναδημοσιεύεται από τον «Ριζοσπάστη» της 13ης Απρίλη 2016