Συνολικές προβολές σελίδας

Translate

30 Αυγούστου, 2025

Η Ιαπωνία σήμερα και Οι παππούδες της δουλειάς..Απ' την Σεμίνα Διγενή

 

Έγραψα στον "Ριζοσπάστη" τις εντυπώσεις μου από την Ιαπωνία πίσω από τη βιτρίνα.
☆Από την εφηβεία ήθελα να ταξιδέψω στην Ιαπωνία. Θες η συναρπαστική ιστορία της, οι θρύλοι κι οι παραδόσεις της, ο Λευκάδιος Χερν, οι γκέισες, η Χιροσίμα, οι σαμουράι, ο Οσιμα, ο Νταζάι, το σούσι, η Γιόκο Ονο, ο Μεγάλος Βούδας, ο Τοσίρο Μιφούνε, το Φούτζι... Ολα αυτά μαζί με γοήτευαν και πάνω από όλα εκείνος ο Κουροσάβα, που στους «Εφτά Σαμουράι» του και στο «Καγκεμούσα» του, μας έδειξε την επική διάσταση της αλήθειας.
Μπορεί ν' άργησα κάπου πενήντα χρόνια, αλλά τελικά τα κατάφερα. Είκοσι μέρες στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, των Χρυσανθέμων, των άνιμε και των μάνγκα. Τόκιο, Οσάκα, Κιότο, Νάρα, Ούτζι, Κόμπε, Γιοκοχάμα.
●«Οποιος επισκεφτεί την Ιαπωνία για πρώτη φορά, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος για πολλά πράγματα», με προϊδέασε ο φίλος Στέλιος Πρεζεράκος, που είναι καθηγητής Φυσικής σε διεθνές Λύκειο στο Τόκιο και συγγραφέας, προσθέτοντας:
Π.χ. να ξεπεράσει το αναπόφευκτο πολιτισμικό σοκ της καθαριότητας, να μάθει να παραγγέλνει σε σερβιτόρους - ρομπότ ή να αφεθεί στη νιρβάνα μιας ηλεκτρονικής τουαλέτας. Αν τώρα θελήσει να γνωρίσει (ή να φλερτάρει) με ντόπιους, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος να απαντήσει σε κάτι που θα ερωτηθεί άπειρες φορές: «Τι ομάδα αίματος έχεις;»
●Ομως η χώρα των bullet train, των ρομπότ, των αυστηρών κανόνων και της σχεδόν εξεζητημένης ευγένειας, αυτός ο φουτουριστικός πλανήτης, που κρύβει χιλιάδες εκπλήξεις σε κάθε βήμα του ξένου επισκέπτη, η χώρα στην οποία ο πρωθυπουργός Shigeru Ishiba συνεχίζει και επεκτείνει την ...εκσυγχρονισμένη εκδοχή του καπιταλισμού, τη «new form of capitalism», έχει κι ένα άλλο πρόσωπο.
Οι παππούδες της δουλειάς..
Παρότι γνώριζα πως η Ιαπωνία είναι η πιο γηρασμένη χώρα στον κόσμο, αυτό που μου έκανε εντύπωση από την πρώτη μέρα εκεί, ήταν οι πολλοί ηλικιωμένοι που συναντούσα παντού, να δουλεύουν σε εργοτάξια, ταμεία, εστιατόρια, σούπερ μάρκετ, ακόμη και στα ταξί. Υπάρχουν πάνω από 9 εκατομμύρια εργαζόμενοι με ηλικία άνω των 65.
Παρατηρώντας στους δρόμους, αεικίνητους ογδοντάρηδες παππούδες με φωσφοριζέ γιλέκα να κατευθύνουν την κίνηση, γιαγιάδες να τακτοποιούν ράφια σε σούπερ μάρκετ, σχεδόν αιωνόβιους να οδηγούν ταξί και να φυλάνε σχολεία, σκεφτόμουν πως σίγουρα δεν έχω ξανασυναντήσει χώρα που να στηρίζεται τόσο πολύ στους γέροντές της. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Οι συντάξεις είναι περιορισμένες και το κόστος ζωής είναι υψηλό, ενώ το κοινωνικό πρότυπο λέει ότι η αξία του ανθρώπου μετριέται και από το αν παραμένει ενεργός. Ετσι, για πολλούς ηλικιωμένους, το να συνεχίζουν να εργάζονται είναι ταυτόχρονα ανάγκη και τιμή.
Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιπτώσεις που πιέζονται να συνεχίσουν, συχνά και με εξαντλητικά ωράρια, ακόμη κι όταν η υγεία τους δεν το επιτρέπει.
Στην έξοδο του μετρό στο Σιντζούκου, συνάντησα έναν γκριζομάλλη φύλακα με κίτρινο γιλέκο. Ηταν - όπως μου είπε - 78 χρονών και δούλευε δώδεκα ώρες τη μέρα κατευθύνοντας πεζούς γύρω από ένα εργοτάξιο. «Πρέπει να ζήσω. Αν κάτσω σπίτι θα είμαι μόνος μου και θα πεινάσω αν δεν δουλέψω» (Αυτό μετέφρασε ο ηλεκτρονικός μεταφραστής μου).
■Ενοικιαζόμενοι άνθρωποι!
Εζησα σχεδόν τρεις εβδομάδες σε μια χώρα απρόβλεπτη, συντηρητική αλλά ταυτόχρονα υπερμοντέρνα και με μοναδικές, σουρεαλιστικές εμπειρίες, όπως οι εξής:
Υπάρχει μια υπηρεσία που ονομάζεται «Εντάξει γιαγιάδες» και προσφέρει τη δυνατότητα να έρχονται στον χώρο σου - για 15 ευρώ την ώρα συν τα έξοδα μετακίνησης - ηλικιωμένες γυναίκες έως 95 χρονών για να σου μεταδώσουν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους.
Η πλειοψηφία των πελατών είναι νεαρές Γιαπωνέζες που ενοικιάζουν μια γιαγιά για να τους μάθει να μαγειρεύουν ή για να τους δώσει συμβουλές για τη σχέση με το αγόρι τους, και μαθητές που χρειάζονται βοήθεια σε σχολικές εργασίες στην Ιστορία. Αλλοι τις χρησιμοποιούν ως καλλιγράφους για επιστολές ή γράμματα, ως μεσάζοντες σε οικογενειακές διαμάχες, ενώ πολλοί τις θέλουν ως συναισθηματική υποστήριξη πριν ανακοινώσουν στους γονείς τους ότι είναι γκέι.
Αυτά μου είπε ο φίλος καθηγητής και συγγραφέας του best seller «Ενας Ελληνας στο Edο», υπογραμμίζοντας: «Οταν κάποιος νομίσει ότι το "πρόσωπο" κινδυνεύει να φθαρεί ανεπανόρθωτα, το σώζει ενοικιάζοντας φίλους, οικογένεια ή συγγενείς. Υπάρχουν αρκετές υπηρεσίες Ενοικίασης Ανθρώπων στην Ιαπωνία και κοστίζουν γύρω στα 200 ευρώ για λίγες ώρες.
Οι λόγοι είναι πολλοί: Μια γυναίκα ήθελε να πάει στο νοσοκομείο για μια σημαντική εγχείρηση και ενοικίασε έναν "συγγενή" για να την συνοδεύσει, έχοντας την εντολή να φαίνεται ταραγμένος. Μια κοπέλα ήθελε να τραβήξει την προσοχή του αγοριού της και ενοικίασε έναν όμορφο νεαρό για να την φλερτάρει στον δρόμο. Ενας άντρας πιεζόταν από τους γονείς του να παντρευτεί, ενοικίασε μια κοπέλα και την παρουσίασε στους γονείς του ως δική του.
Μια γυναίκα έπρεπε να πάει στις γυμναστικές επιδείξεις του σχολείου των παιδιών της και ενοικίασε έναν "σύζυγο" γιατί δεν ήθελε να μαθευτεί ότι ήταν χωρισμένη. Ενας νεαρός, ορφανός από πολύ μικρός, ενοικίαζε κάθε μήνα έναν ηλικιωμένο "πατέρα" για να νιώσει τη στοργή που πάντα του έλειπε. Ενας συνταξιούχος είχε αποξενωθεί από την οικογένειά του και ενοικίαζε μια "σύζυγο" και μια "κόρη" για να τρώνε μαζί του τα κυριακάτικα πρωινά. Μια κυρία είχε να δει τον γιο της πολλά χρόνια και ενοικίαζε έναν νεαρό για να κάθεται δίπλα της με εντολή να την αφήνει να τον συμβουλεύει».
Απίθανες υπηρεσίες για χαρές και λύπες
Τέλος, υπάρχει και άλλη μια υπηρεσία με τον απίθανο τίτλο «Ομορφοι άντρες που θρηνούν». Ο ρόλος τους είναι να συνοδεύουν γυναίκες σε γάμους ή κηδείες με σκοπό να τους συμπαραστέκονται, σκουπίζοντας τα δάκρυά τους, ενώ τις αγκαλιάζουν σφιχτά.
Είναι αλήθεια ότι στην Ιαπωνία και ειδικά στο Τόκιο βρίσκεις τα πάντα. Ο,τι μπορείς να φανταστείς. Από παγωτό με τσούχτρες, μέχρι αυτόματους πωλητές μεταχειρισμένων εσωρούχων και ηλεκτρονικές τουαλέτες - διαστημόπλοια, με πολλά κουμπιά για ...διάφορες διευκολύνσεις. Κάποια πράγματα ακροβατούν στα όρια του παράνομου, του εκκεντρικού, του παρανοϊκού, ενώ κάποια άλλα βρίσκονται στα όρια του ανήθικου - όπως π.χ. τα wakaresaseya, που σημαίνει κυριολεκτικά «χαλαστές» ή «χωριστές» και προσφέρουν ακριβώς αυτό, δηλαδή τη διάλυση μιας σχέσης. Μεσολαβούν για να χωρίζουν ζευγάρια ή φιλίες.
Επίσης να ξέρετε πως σ' αυτήν τη χώρα οι υπέρβαροι είναι σπάνιο είδος. Υπάρχει νόμος που υποχρεώνει την ετήσια μέτρηση της περιμέτρου μέσης σε άτομα ηλικίας 40-75 ετών, από εργοδότες και τοπικές αρχές. Αν παχύνεις, δηλαδή, ο προϊστάμενός σου θεωρείται υπεύθυνος και πληρώνει πρόστιμο!
Οι εξαφανισμένοι που ...εξατμίζονται!
Στην Ιαπωνία υπάρχει μια σκοτεινή, σχεδόν μυθιστορηματική πραγματικότητα, οι άνθρωποι που «εξατμίζονται». Τους λένε johatsu, «ατμούς», μου λέει ο Στέλιος Πρεζεράκος. Είναι άντρες και γυναίκες που αποφασίζουν να εξαφανιστούν από τις οικογένειες, τις δουλειές, τη ζωή τους, σαν να μην υπήρξαν ποτέ.
Στο παρασκήνιο λειτουργούν εξειδικευμένες επιχειρήσεις, γνωστές ως yonige-ya («εταιρείες νυχτερινής φυγής»). Με λίγα χρήματα αναλαμβάνουν να εξαφανίσουν κάποιον μέσα σε μια νύχτα. Να μαζέψουν πράγματα, να κανονίσουν νέο σπίτι, να εξαφανίσουν ίχνη από παλιές διευθύνσεις και λογαριασμούς.
Δεν είναι παράνομες, εκτός αν σχετίζονται με χρέη ή εγκληματικές υποθέσεις. Στην πραγματικότητα, λειτουργούν σαν γραφεία διαχείρισης ...της ντροπής, έτσι τις λένε. Σ' αυτές απευθύνονται όσοι δεν αντέχουν την κοινωνική πίεση και θέλουν μια δεύτερη ζωή. Γιατί όμως εξαφανίζονται;
Ενας λόγος είναι τα χρέη και η ντροπή όταν δεν μπορούν να τα ξεπληρώσουν. Είναι επίσης οι οικογενειακές συγκρούσεις, η ψυχική κόπωση ανθρώπων που απλώς δεν αντέχουν τον ρυθμό της κοινωνίας και σίγουρα η αποτυχία στην καριέρα ή στις σπουδές. Στην Ιαπωνία η αποτυχία στιγματίζει.
Το πιο σοκαριστικό είναι ότι οι αρχές συχνά δεν αναζητούν τους johatsu. Αν δεν υπάρχει έγκλημα, θεωρείται προσωπική επιλογή. Η οικογένεια μένει με το κενό και η κοινωνία κάνει πως δεν βλέπει. Αυτό συνδέεται με την ιαπωνική νοοτροπία της ντροπής, «καλύτερα - λένε - να χαθείς παρά να εκθέσεις τους δικούς σου ή να παραδεχθείς την αποτυχία».
Για έναν ξένο επισκέπτη, το φαινόμενο αυτό μοιάζει αδιανόητο: Μια τόσο οργανωμένη κοινωνία να δέχεται ότι χιλιάδες πολίτες κυριολεκτικά «σβήνουν» από τον χάρτη. Στην Ιαπωνία, όμως, και σε μια κοινωνία που αποστρέφεται την αποτυχία, φαίνεται πως είναι απλώς ένα ακόμη μυστικό συμβόλαιο ανάμεσα στο άτομο και την κοινωνία της σιωπής.
Η συνέχεια στο επόμενο φύλλο...
(Eυχαριστώ για τις συμβουλές τον Stelios Steriteri Prezerakos )
Στο δεύτερο μέρος του κειμένου μου στον Ριζοσπάστη, για την Ιαπωνία, ξεκινάω με κάτι που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση. Αισθάνθηκα από τις πρώτες μέρες πως οι παραδόσεις και οι αρχαίοι θρύλοι της συνεχίζουν να έχουν δύναμη στο παρόν. Οι γιορτές, οι πομπές με τύμπανα και δράκους, τα ξόρκια στα ιερά του Σίντο και οι μοναχοί του Ζεν, που ψιθυρίζουν μάντρα, δεν είναι φολκλόρ για τουρίστες, είναι κομμάτι της καθημερινότητας.
●Οι Ιάπωνες εξακολουθούν να μιλούν για τα yokai, τα πνεύματα που στοιχειώνουν δάση και ποτάμια, για τα φαντάσματα των αδικημένων, ή για τον Kappa, το πλάσμα με το κέλυφος χελώνας, που πνίγει απρόσεκτους. Αυτοί οι μύθοι συνδέουν μ' έναν παράξενο τρόπο την υπερσύγχρονη μητρόπολη με το αρχέγονο, ενώ στον πολιτισμό τολμά να δείξει τον δικό της κόσμο.
●Η ιαπωνική τέχνη δεν φοβάται το σκοτάδι, μπορεί να δίνει μορφή στο άρρητο. Στο σινεμά, από τον Ακίρα Κουροσάβα μέχρι τον Χαγιάο Μιγιαζάκι και τους νέους σκηνοθέτες του animation, εξάγει φαντασία, φιλοσοφία, αλλά και σκληρές εικόνες πραγματικότητας. Στη λογοτεχνία, ο Χαρούκι Μουρακάμι έγινε παγκόσμια φωνή με τη μαγική του αφήγηση. Ο Κενζαμπούρο Οε έδωσε πιο πολιτική διάσταση, ενώ νεότεροι συγγραφείς, όπως η Μιέκο Καουκάμι, φωτίζουν την καθημερινή ζωή των γυναικών, την αποξένωση και τη μοναξιά στις μητροπόλεις.
■Φαγητό: Απλότητα και τελετουργία
Το ιαπωνικό φαγητό, δε, είναι κάτι πολύ περισσότερο από σούσι και ράμεν. Είναι μια φιλοσοφία ζωής. Μικρές μερίδες, ποικιλία πιάτων, αρμονία γεύσεων και υφών. Η λογική τού «να χορταίνεις κατά 80%» δείχνει πώς η κουζίνα συνδέεται με την υγεία και τη μακροζωία. Το γεύμα είναι τελετουργία, από το kaiseki - το πολυτελές, σερβιρισμένο σε πολλά στάδια δείπνο - μέχρι το απλό μπεντό στο τρένο, τη σούπα miso και το παγκόσμιο brand της, το σούσι.
●Αυτά είναι τα θεμέλια μιας διατροφής που στηρίζεται σε ισορροπία. Ενα από τα πολλά που εντυπωσιάζει έναν ξένο στην Ιαπωνία είναι η συνύπαρξη, δίπλα σε ένα video game arcade υπάρχει ένα παλιό ναόσπιτο με φανάρια και σκιές. Δίπλα σε μια βιτρίνα με manga, ένα μικρό βιβλιοπωλείο που πουλάει κλασική ποίηση του Μπασό. Και μέσα στην πιο θορυβώδη μητρόπολη, μπορείς να βρεις ένα σιωπηλό σούσι μπαρ όπου ο μάγειρας δημιουργεί με ιερή προσήλωση.
■Ισότητα στα λόγια, ανισοτιμία στην πράξη
Βέβαια πίσω από τη βιτρίνα της υπερσύγχρονης Ιαπωνίας, του τεχνολογικού θαύματος, υπάρχουν και θύματα. Οπως οι γυναίκες, που συνεχίζουν να παλεύουν με χαμηλούς μισθούς, σεξιστικά στερεότυπα και την αόρατη «διπλή βάρδια» του σπιτιού. Μια καπιταλιστική κοινωνία που τρέχει με ιλιγγιώδη ταχύτητα, κρατά τις γυναίκες δεμένες στα δεσμά της ανισοτιμίας. Τελικά, οι παλιές αλυσίδες δύσκολα σπάνε...
●Μόλις ένα 15% φτάνει σε θέσεις διοίκησης και 8 στις 10 εγκαταλείπουν την καριέρα μετά το πρώτο παιδί. Σε μια «υπερδύναμη» του 21ου αιώνα, οι γυναίκες συνεχίζουν να βρίσκονται «στο πίσω κάθισμα».
Ενώ δουλεύουν πολύ, πληρώνονται λιγότερο. Ο μισθός τους είναι, κατά μέσο όρο, 25% χαμηλότερος από των ανδρών για τις ίδιες θέσεις. Οι περισσότερες βρίσκονται σε «μη κανονικές θέσεις» (part-time, προσωρινά συμβόλαια), χωρίς προοπτική εξέλιξης. Μετά τη δουλειά στο γραφείο ή στο κατάστημα, αρχίζει η άλλη δουλειά, σπίτι, παιδιά, ηλικιωμένοι γονείς.
●Παρά τις υποσχέσεις περί «σύγχρονης ισότητας», η ιαπωνική κοινωνία εξακολουθεί να φορτώνει στις γυναίκες το μεγαλύτερο βάρος της οικογένειας. Το αποτέλεσμα; Εξάντληση, ανασφάλεια, αδιέξοδα. Ολο και περισσότερες νέες γυναίκες αρνούνται τον γάμο και την παραδοσιακή οικογενειακή ζωή. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που η Ιαπωνία έχει τόσο χαμηλή γεννητικότητα, η γυναίκα ξέρει ότι αν κάνει παιδί, η καριέρα της σχεδόν τελειώνει.
Στην καθημερινότητα οι γυναίκες βιώνουν πίεση να είναι «υπάκουες», «χαριτωμένες» και να μη μιλούν δυνατά. Στο τρένο, η σεξουαλική παρενόχληση είναι τόσο συχνή που δημιουργήθηκαν ξεχωριστά βαγόνια για γυναίκες.
●Από hostess clubs μέχρι «maid cafes», η βιομηχανία ψυχαγωγίας της Ιαπωνίας χτίζει κέρδη πάνω στην εικόνα της γυναίκας - υπηρέτριας, της γυναίκας - μαριονέτας. Αυτή η κανονικοποίηση του ρόλου της γυναίκας ως «διακοσμητικού αντικειμένου» ενισχύει τη νοοτροπία ότι η θέση της είναι στην υπηρεσία του άντρα.
Κι ενώ όλο και περισσότερες αντιδρούν, οι διαμαρτυρίες τους περιορίζονται σε κινήσεις όπως το «#KuToo», ενάντια στην υποχρέωση γυναικών να φορούν τακούνια στη δουλειά, ή σε οργανώσεις που διεκδικούν ίση αμοιβή και προστασία από παρενόχληση. Οι νέες γενιές αρνούνται να υποταχθούν στα παλιά σχήματα. Ομως όσο οι γέφυρες ανάμεσα στα δύο σύμπαντα δεν κλείνουν, η κοινωνία παραμένει μισή.
■Η κουλτούρα της υπερεργασίας
Η Ιαπωνία είναι διεθνώς γνωστή για το φαινόμενο karoshi, τον «θάνατο από υπερβολική εργασία». Υπάλληλοι σε εταιρείες τεχνολογίας, τραπεζικοί, εργάτες παραγωγής, συχνά δουλεύουν 12 και 14 ώρες τη μέρα, με ελάχιστες ημέρες άδειας. Το ποσοστό των εργαζομένων που απασχολούνται σε «μη κανονικές θέσεις» είναι 37%. Οι υπερωρίες είναι συχνά απλήρωτες, αλλά θεωρούνται «αυτονόητη απόδειξη αφοσίωσης».
1 στους 4 εργαζόμενους δηλώνει ότι δουλεύει πάνω από 60 ώρες την εβδομάδα. 1 στους 5 Ιάπωνες ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, ενώ τα μονογονεϊκά νοικοκυριά φτάνουν το 50%. Ο εργαζόμενος που φεύγει πρώτος από το γραφείο στιγματίζεται, αφού η παραμονή έως αργά ισοδυναμεί με «πίστη» στην εταιρεία.
■Η λεγόμενη «μεσαία τάξη» στα όρια της φθοράς και οι αόρατοι φτωχοί
Το «ιαπωνικό όνειρο» της σταθερής δουλειάς, της οικογένειας και του μικρού σπιτιού ξεθωριάζει. Η «μεσαία τάξη» ζει με το άγχος ότι μπορεί εύκολα να γλιστρήσει προς τη φτώχεια. Το κοινωνικό κράτος είναι ασθενικό, η Υγεία και η Πρόνοια βαραίνουν τον ίδιο τον πολίτη και την οικογένεια. Κι ενώ προβάλλεται διεθνώς σαν χώρα χωρίς μεγάλη φτώχεια, αυτό δεν είναι παρά μια ψευδαίσθηση. Εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε μικροσκοπικά διαμερίσματα (wan-room mansions) ή ακόμη και σε «internet cafe refuges», πληρώνοντας ανά ώρα για μια καρέκλα και ένα κουβερτάκι.
●Οι ηλικιωμένοι, που οι συντάξεις τους δεν επαρκούν, αναγκάζονται να δουλεύουν ως φύλακες ή καθαριστές. Πολλοί φτωχοί ηλικιωμένοι καταλήγουν να διαπράττουν μικροκλοπές, ώστε να φυλακιστούν και να έχουν στέγη και φαγητό. Οι ανισότητες μεγαλώνουν και η κοινωνία, πίσω από την εικόνα της «ομοιογένειας», κρύβει μια σιωπηλή περιθωριοποίηση.
●Ο ιαπωνικός καπιταλισμός είναι ταυτόχρονα παραγωγικός και ανελέητος. Από τη μία πλευρά, προσφέρει σταθερότητα στους ισχυρούς εταιρικούς ομίλους, που κινούν την οικονομία και εξάγουν τεχνολογία. Από την άλλη, για τον απλό εργαζόμενο και τους φτωχούς το μοντέλο αυτό είναι ένα καθεστώς πίεσης και υπερεργασίας, χωρίς ουσιαστικό κοινωνικό κράτος να στηρίξει όσους μένουν πίσω. Το ιαπωνικό κράτος, όπως σε όλο τον καπιταλιστικό κόσμο, δεν είναι «προνοιακό» κράτος. Δεν εγγυάται στέγη, ούτε αξιοπρεπές εισόδημα. Η «φροντίδα» είναι ατομική ευθύνη και της οικογένειας ή, αν δεν υπάρχει, του ίδιου του εργαζόμενου.
●Η χώρα δείχνει συχνά σαν ένα καλοκουρδισμένο ρολόι. Αλλά αν κοιτάξεις καλύτερα, θα δεις πως το ρολόι αυτό χτυπά με ταχύτητα που συνθλίβει ανθρώπους, από τα γραφεία των εταιρειών μέχρι τα φτωχικά καταλύματα των αόρατων. Πριν από μερικά χρόνια, μάλιστα, η κυβέρνηση όρισε υπουργό «μοναξιάς» για να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού και την κατακόρυφη αύξηση των αυτοκτονιών στη χώρα εν μέσω πανδημίας...
Φωτο απ' το διαδίκτυο https://www.pexels.com/el-gr/photo/2982653/
Τίτλος του Blog 

22 Αυγούστου, 2025

Ισραήλ ο επιλεγμένος “σωτήρας” των Ελλήνων “αναλυτών” . Via Γιώργος Μαργαρίτης




Vasilis Visinokipos:
3 ώρ. ·

ΑΡΘΡΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Το Ισραήλ ως ένα νέο "ξανθό γένος" που θα σώσει τον Ελληνισμό.
(Σημ. Βυσσινόκηπου: Για τους μη γνώστες "ξανθό γένος" θεωρόταν από παραθρησκευτικές οργανώσεις, οι Ρώσοι ομόδοξοι που θα μας έσωναν από τους εχθρούς)
Ξαφνικά πολλοί αναλυτές και “αναλυτές” επί των εθνικών θεμάτων αφού εξάντλησαν έναν πλουσιότατο κατάλογο υποψήφιων “σωτήρων” της Ελλάδας, ανακάλυψαν τον τελικό και υπέρτατο σωτήρα. Προφανώς, εφόσον συνέχισαν να ψάχνουν ώσπου να καταλήξουν στο ύστατο συμπέρασμα, οι προηγούμενοι σωτήρες (ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, ΕΕ, Γαλλία, κλπ) ουδέν απέδωσαν στο κεφάλαιο της σωτηρίας.
Μέχρις ότου προέκυψε στη νεοελληνική ιστορία το κράτος του Ισραήλ.
 Αυτό θα μας σώσει και εμάς ως Έλληνες και τους αδελφούς Κυπρίους και γενικώς τον δυτικό πολιτισμό από τους “ισλαμοφασίστες” και αλλόφυλους εισβολείς.
 Η στενή συμμαχία λοιπόν με το Ισραήλ (η “σύμπλευση” μαζί του) αναγορεύθηκε σε “εθνική επιταγή”. 

Να ξεκινήσουμε από το τι είναι το Ισραήλ
Το Ισραήλ λοιπόν είναι ένα κράτος 9.400.000 ανθρώπων. 
Από αυτούς:
Το 21,1% (1.983.000 άτομα) είναι Άραβες Παλαιστίνιοι με ισραηλινή υπηκοότητα.
Το 14% (1.316.000) είναι “υπερορθόδοξοι” εβραϊκού θρησκεύματος που μάλλον απεχθάνονται το κράτος του Ισραήλ και σίγουρα την ιδέα να πολεμήσουν γι’ αυτό.
Το 5% (470.000) είναι Εβραίοι της Αφρικής και της Ασίας (Υεμένη), πολίτες β’ κατηγορίας στην χώρα της οποίας το διαβατήριο διαθέτουν.
Ένα άλλο 5% κατοικεί στο Ισραήλ με καθεστώς ξένου υπηκόου.
Με λίγα λόγια το κράτος του Ισραήλ το συγκροτούν 5.200.000 Ισραηλινοί με πλήρη δικαιώματα, στην πάνω κλίμακα του “απαρχάϊντ” που λειτουργεί σε βάρος των υπολοίπων. 
Από αυτούς περίπου 700.000 κατοικούν ως “έποικοι” σε παλαιστινιακά εδάφη, δηλαδή στην Δυτική Όχθη και την Ανατολική Ιερουσαλήμ. 
Οι υπόλοιποι στριμώχνονται σε τρεις μεγάλες πόλεις. (στοιχεία CIA Factbook).
Με ετούτα τα πληθυσμιακά δεδομένα το Ισραήλ ασκεί στρατιωτική κατοχή και στα υπόλοιπα παλαιστινιακά εδάφη ερήμην πλήθους αποφάσεων του ΟΗΕ. 

Στην Λωρίδα της Γάζας κατοικούν 2.146.000 Παλαιστίνιοι (2024) και στην Δυτική όχθη 3.243.000 Παλαιστίνιοι. Συνολικά δηλαδή 5.389.000 Παλαιστίνιοι, ήδη περισσότεροι από τους “βέρους” Ισραηλινούς. 
Αν δε αθροίσουμε τους Παλαιστίνιους με ισραηλινή υπηκοότητα τότε έχουμε 7.372.000 Παλαιστίνιους μέσα στα όρια της ισραηλινής εξουσίας.

Ο γεωπολιτικός περίγυρος του Ισραήλ
Η διάμεσος ηλικία των “βέρων” Ισραηλινών ξεπερνά τα 31-32 χρόνια, στους Παλαιστίνιους ο αντίστοιχος δείκτης είναι κάτω από το 20. 
Οι σχεδιασμοί των ισραηλινών κυβερνήσεων (και των ΗΠΑ) για εκδίωξη των Παλαιστινίων σε άλλους τόπους ελάχιστα έχουν αποδώσει παρά τις απάνθρωπες, εγκληματικές πολιτικές που έχουν επιστρατευθεί σε αυτή την κατεύθυνση. Αντίθετα, αν και τα ισραηλινά στοιχεία παραμένουν αυστηρά απόρρητα, ο εκπατρισμός Ισραηλινών προς άλλους, περισσότερο ασφαλείς τόπους παίρνει διαστάσεις. Το βλέπουμε και στην Κύπρο και στην χώρα μας και παντού αλλού.

Γύρω από το Ισραήλ υπάρχουν μόνο αραβικές χώρες. Μερικές από αυτές παρουσιάζονται ως σταθερές, άλλες έχουν διαλυθεί ως ενιαίες πολιτικές οντότητες. 
Οι κυβερνήσεις τους – ενίοτε με αμερικανική παραίνεση – είναι πρόθυμες να συμβιβαστούν με το Ισραήλ. Οι λαοί τους μάλλον μισούν το Ισραήλ και με τις τρέχουσες εξελίξεις μάλλον θα το μισούν περισσότερο. Οπότε τυχόν συμμαχία ή συμφωνία με το Ισραήλ μετατρέπεται αυτόματα σε ζήτημα εσωτερικής πολιτικής.

Τα μεγέθη εδώ είναι αξιοσημείωτα:
Η Συρία έχει 24.000.000 ανθρώπους, ο Λίβανος 5.360.000, η Ιορδανία 11.174.000, η Αίγυπτος 111.247.000, η Λιβύη 7.361.000, το Ιράκ 42.083.000, η Υεμένη 32.140.000, το Ιράν 88.386.000, η Τουρκία 84.189.000, η Σαουδική Αραβία 36.544.000 και τα Εμιράτα 10.032.000. 
Τα άθροισμα μας δίνει κοντά στο μισό δισεκατομμύριο ανθρώπους, μέγεθος δηλαδή εκατό φορές μεγαλύτερο από εκείνο του Ισραήλ. Ας μην αναφερθούμε σε γεωγραφικά ή στρατηγικά δεδομένα.

Ο επιλεγμένος “σωτήρας” των Ελλήνων “αναλυτών” και αναλυτών μάλλον έχει συγκεκριμένο πρόβλημα προστασίας του εαυτού του. 
Είναι λοιπόν αμφίβολο εάν θα προστρέξει στην επίλυση προβλημάτων άλλων. Επιπλέον το Ισραήλ έχει αρκετούς εχθρούς το ίδιο. 
Μπορεί να διακρίνει την ηγεσία του ο φανατισμός, αλλά η τελευταία δεν θα επιθυμούσε να προσθέσει στους ενεργούς εχθρούς της τους εχθρούς των “φίλων” της
Για να το διατυπώσω πιο απλά: θα ήταν αυτοκτονική κίνηση για το Ισραήλ να προκαλέσει την Τουρκία για λογαριασμό της Κύπρου ή της Ελλάδας. Αρκετά προβλήματα έχει με το Ιράν.

Μία φανταστική θέση ισχύος
Ας περάσουμε σε ένα άλλο κεφάλαιο.
 Το Ισραήλ έχει χρήματα. 
Για την ακρίβεια έχει τα χρήματα και την συνακόλουθη στρατιωτική, επιμελητειακή, οικονομική, πολιτική στήριξη των ΗΠΑ. 
Επειδή υπάρχουν οι ΗΠΑ τα καθεστώτα της Αραβικής χερσονήσου επιχειρούν εξομάλυνση των σχέσεων με το Ισραήλ, το ίδιο και η κυβέρνηση του Καΐρου. 
Άρα, το Ισραήλ το προστατεύουν οι ΗΠΑ και ως εκ τούτου είναι μάλλον υπερβολικό να μιλούμε για την στρατιωτική ισχύ του Ισραήλ. 
Χωρίς την ενεργή παρέμβαση των ΗΠΑ θα είχε χάσει όλους τους μετά το 1967 κλασσικούς ή μη κλασσικούς πολέμους.

Ο κάθε λογικός άνθρωπος θα συμπέραινε ότι η όποια στήριξη θα μπορούσε το Ισραήλ να δώσει στην Ελλάδα και στην Κύπρο δεν θα ήταν παρά η στήριξη των ΗΠΑ. 
Οι τελευταίες όμως υποτίθεται πώς από καιρό στηρίζουν Ελλάδα και Κύπρο – με τα γνωστά αποτελέσματα… 
Οι προσδοκίες των “αναλυτών” και αναλυτών ως προς την στήριξη που το “σύμμαχο” Ισραήλ θα μπορούσε να δώσει στην Ελλάδα και στην Κύπρο, ουσιαστικά επαναφέρουν στο προσκήνιο την, “ζωτικής σημασίας”, στήριξη των ΗΠΑ.
Επαναφέρουν δηλαδή ένα σενάριο που η χώρα μας και η Κύπρος πλήρωσαν ακριβά στο παρελθόν. 
Στην ουσία η περί Ισραήλ φαντασίωση ανασταίνει την παλιά καλή συνταγή της προστασίας που παρέχει στις χώρες μας η Δύση και ως εκ τούτου δικαιολογεί το κυβερνητικό αφήγημα περί “σωστής πλευράς της ιστορίας”.

Αυτού του είδους οι φαντασιώσεις και τα εκ του πονηρού συμπεράσματά τους δεν είναι ακίνδυνες
Δημιουργούν γύρω από την Ελλάδα και την Κύπρο ένα διπλωματικό κενό. Οι δύο χώρες γίνονται υπόλογες για τα εγκλήματα του Ισραήλ, τα οποία δεν διαπράττουν οι ίδιες, και επιδοκιμάζουν την κατάργηση του διεθνούς δικαίου που προκλητικά καταλύει η πολιτική του Ισραήλ.
 Με πιπίλα την δήθεν θουκυδίδεια συνταγή περί δικαίου του ισχυρού (διάλογος Μηλίων) οδηγούν μια αδύναμη χώρα σε μια φαντασιακή θέση ισχύος απέναντι στους εχθρούς της, επικαλούμενοι όχι την ισχύ της χώρας αυτής αλλά την εξίσου φαντασιακή ισχύ του “συμμάχου” τους, του Ισραήλ. Όπως εξάλλου το έκαναν στο παρελθόν με τις “φιλελληνικές” ΗΠΑ.

Το γεγονός ότι μισό δισεκατομμύριο άνθρωποι ολόγυρα μισούν δικαίως το Ισραήλ για τις εγκληματικές πρακτικές του φαίνεται ότι περνά απαρατήρητο τόσο στο Μέγαρο Μαξίμου, όσο και στο εν Αθήναις υπουργείο Εξωτερικών, όσο και στον εθνικιστικό παροξυσμό, δεξιό και “αριστερό”, που, εν μία νυκτί, πέρασε από την σχετικοποίηση των εγκλημάτων του Χίτλερ (διότι ο Στάλιν και η Σοβιετική Ένωση…)
 και την συνακόλουθη άμβλυνση των όσων ο ναζισμός προκάλεσε στον λαό μας, στον θαυμασμό του Νετανιάχου.
 Κι όλο αυτό στο όνομα του “αντισημιτισμού”!

 Η παρακμή ενός έθνους, βλέπετε, αντικατοπτρίζεται πρώτα στην ποιότητα των θέσεων, των απόψεων και των ιδεών των ταγών του – φυσικά και των αντίστοιχων μόνιμων παρατρεχάμενων της εξουσίας τους.


Via Γιώργος Μαργαρίτης

Οι εμφάσεις στο κείμενο και ο τίτλος, είναι του blog.

18 Αυγούστου, 2025

Ο ΠΕΛΕΤΙΔΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ.. ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ:



ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ
14 λ. 
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ ΚΩΣΤΑ ΠΕΛΕΤΙΔΗ ΣΤΑ ΑΡΜΟΔΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ, ΜΕ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ, ΑΜΕΣΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΘΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΝΕΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ
Στην σύσκεψη που είναι σε εξέλιξη στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, παρουσία του υπουργού Εσωτερικών και του Υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ο Δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, καταθέτει υπόμνημα, που απευθύνεται στα Υπουργεία Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Το υπόμνημα του Δήμου Πατρέων έχει ως εξής:
«Οι πυρκαγιές που ξέσπασαν στις 12 Αυγούστου στο νομό μας, αλλά και οι πολλαπλές εστίες στο Δήμο Πατρέων, που έκαιγαν για πάνω από δύο 24ωρα, φτάνοντας ακόμα και μέσα στον αστικό ιστό της πόλης, απέδειξαν για μια ακόμη φορά ότι το κράτος και οι σχεδιασμοί διαχρονικά των κυβερνήσεων, ούτε θέλουν, ούτε μπορούν να διασφαλίσουν ολοκληρωμένη πολιτική πυροπροστασίας και γενικότερα πολιτική προστασίας του λαού μας, της περιουσίας του αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος, η οποία δυστυχώς αντιμετωπίζεται ως κόστος. 
Η πολιτική που ακολουθείτε και η οποία αποτελεί πολιτική και της Ευρωπαϊκής Ένωσης εμπλέκει την Πολιτική Προστασία ακόμα και στους πολεμικούς σχεδιασμούς, θέτοντας την στην υπηρεσία του πολέμου που αποτελεί ειδικά σήμερα πρώτη προτεραιότητα για τις κυβερνήσεις όλων των χωρών και την ΕΕ, και καθορίζει το περιεχόμενο της.

Βασικές πλευρές που αποδεικνύουν την αντιπεριβαλλοντική και μακριά από τις πραγματικές ανάγκες του λαού μας, αντιμετώπιση του κράτους στον τομέα της πυροπροστασίας αποτελούν:
 η αντιεπιστημονική διάσπαση της ενιαίας διαχείρισης των δασών, ο διαχωρισμός του αντιπυρικού σχεδιασμού, των υπηρεσιών πρόληψης και κατάσβεσης, η μετατροπή του σε επιχειρησιακό ζήτημα, ενώ είναι ζήτημα συστηματικής και ολοκληρωμένης διαχείρισης και προστασίας, καθώς και η ανάθεσή της στην Πυροσβεστική που εκπαιδεύεται και διαθέτει υποδομή κυρίως για αστικό περιβάλλον.
Η πολιτική αντιμετώπιση αυτή αναδεικνύεται καθοριστικά και από τις τραγικές ελλείψεις σε βασικές υποδομές πρόληψης που θα έπρεπε να υπήρχαν στο πλαίσιο της αντιπυρικής προστασίας και να προέβλεπε η μελέτη αντιπυρικού σχεδιασμού όπως πχ τις τυχόν αναγκαίες αντιπυρικές ζώνες, την ύπαρξη πλήρους δικτύου δασικών δρόμων για την εξασφάλιση της πρώτης προσβολής στα πρώτα 15 λεπτά από τις απαραίτητες επίγειες δυνάμεις, τους αναγκαίους δασοκομικούς χειρισμούς για την καθυστέρηση της εξέλιξης μιας πυρκαγιάς, την εξασφάλιση επαρκούς δικτυού υδατοδεξαμενών και πυροσβεστικών κρουνών κλπ.

Οι προτεραιότητες του υφιστάμενου σχεδιασμού αποκαλύπτονται χαρακτηριστικά και από το ότι σχεδόν όλα τα προμηθευόμενα μέσα, μέσω του προγράμματος "ΑΙΓΙΣ" ανήκουν στην κατηγορία εξοπλισμού που θα εξυπηρετεί όχι μόνο την Πολιτική Προστασία, αλλά και την Πολιτική Άμυνα (στρατιωτικές επιχειρήσεις ή καταστάσεις πολέμου). Το πρόγραμμα είναι ενταγμένο στην στρατηγική «Εσωτερικής και εξωτερικής ασφάλειας» της ΕΕ και του ΝΑΤΟ και περιλαμβάνει δαπάνες που κρίνονται επιλέξιμες εξυπηρετώντας αυτή τη «διπλή χρήση».
Τα έργα που υλοποιούνται μέσω του προγράμματος "AntiNero" είναι αποσπασματικά, αφορούν περίπου το 2-3% των δασών που χρειάζονται διαχείριση και προστασία και δεν καλύπτουν την ανάγκη ολοκληρωμένης διαχείρισης και προστασίας των δασών από τις πυρκαγιές και κάθε άλλο κίνδυνο.
 Πρόκειται για έργα που κοστίζουν εκατοντάδες χιλιάδες μέχρι και εκατομμύρια ευρώ, τα οποία υλοποιούν μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες και με κόστος τετραπλάσιο απ' ό,τι αν τα ίδια έργα εκτελούνταν με αυτεπιστασία από μια διαφορετικά οργανωμένη και στελεχωμένη Δασική Υπηρεσία.

Την ίδια στιγμή τα χρήματα που διατίθενται για την πυροπροστασία στους δήμους της χώρας συνολικά επιβεβαιώνουν τα παραπάνω, με τα τμήματα Πολιτικής Προστασίας να αποτελούν ουσιαστικά μια ακόμα αναφορά στους οργανισμούς εσωτερικής υπηρεσίας Περιφερειών και Δήμων, χωρίς προσωπικό και εξοπλισμό, με σχέδια επί χάρτου.

Η συνολική κρατική χρηματοδότηση στην Τοπική Διοίκηση είναι μειωμένη πάνω από 60% σε σχέση με το 2009. Μάλιστα δίνονται σχεδόν το 1/3 από τους θεσμοθετημένους πόρους. 
Με απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών, το ποσό που διατέθηκε φέτος στους 332 δήμους της χώρας, είναι 40εκ ευρώ, που αντιστοιχούν σε είναι λιγότερα από 4 ευρώ ανά κάτοικο. 
Με το παραπάνω ποσό καλούνται οι δήμοι να καλύψουν σειρά δράσεων όπως: ο προληπτικός καθαρισμός της βλάστησης σε δημόσιους χώρους (πάρκα, άλση κλπ), στη ζώνη μίξης δασών – πόλεων και οικισμών σε συνεργασία με τις κατά τόπους αρμόδιες Δασικές Υπηρεσίες, απομάκρυνση των υπολειμμάτων καθαρισμού από όποια δραστηριότητα (ακόμα και ιδιώτη), να συμβάλλουν στη συντήρηση και βελτίωση του δασικού οδικού δικτύου, σε συνεργασία με τις κατά τόπους Δασικές Υπηρεσίες, να υλοποιηθούν προληπτικά μέτρα για τις αναφλέξεις σε χωματερές, να γίνει προμήθεια εξοπλισμού (βυτιοφόρα, γεννήτριες, ασύρματοι), να καλυφθούν τα λειτουργικά έξοδα πυροπροστασίας (καύσιμα, υπερωρίες και έκτακτες προσλήψεις προσωπικού), μίσθωση οχημάτων ή μηχανημάτων προς ενίσχυση του έργου της καταστολής ή της αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και εθελοντικές δράσεις.
Ο Δήμος μας χρηματοδοτήθηκε με 178.000ευρώ (λιγότερο από 0,90€ ανά κάτοικο) για το 2025 για την αντιπυρική περίοδο, που αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό των μεγάλων αναγκών αν ληφθεί υπόψη πως απαιτούνται πολλαπλάσια δαπάνη μόνο για την αποψίλωση κοινόχρηστων χώρων, καθαρισμό δασών, αλσών, κοινοτικών και αγροτικών οδών.
 Συνολικά η δαπάνη του Δήμου για τις ανάγκες της πυροπροστασίας ανέρχεται στο 4πλασιο ποσό από αυτά που διαθέτει η κυβέρνηση και τα οποία ο Δήμος εξασφαλίζει από ιδίους πόρους και χωρίς επιβάρυνση των πολιτών. 
Οι υπηρεσίες του Δήμου έχουν προχωρήσει, όλο το προηγούμενο διάστημα σε καθαρισμούς οικοπέδων και περισυλλογή κλαδιών και υπολειμμάτων κοπής (με τρακτέρ και καταστροφέα), αλλά και εργασίες αποκατάστασης βατότητας οδών λόγω φυσικών καταστροφών για την πρόσβαση πυροσβεστικών οχημάτων προς πρόληψη αντιμετώπιση-πυρκαγιών. Από την άλλη πλευρά το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτικής Προστασίας του Δήμου μας στελεχώνεται από δύο εργαζόμενους.

Ενώ με την Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εφαρμογή του κανονισμού πυροπροστασίας ακινήτων - ΚΥΑ 55904/19-5-2023 περί της πυροπροστασίας των ακινήτων (ΦΕΚ 3475/Β/2023), η ευθύνη για πιθανές νέες καταστροφές φορτώνεται στα λαϊκά νοικοκυριά, στο πλαίσιο της αντίληψης περί "ατομικής ευθύνης". 
Ταυτόχρονα φορτώνει τους υποστελεχωμένους δήμους με πρόσθετο διοικητικό βάρος, με την είσπραξης των προστίμων να προωθούνται ως «έσοδο» για τα δημοτικά ταμεία.

Την ίδια στιγμή διατηρούνται τεράστια κενά στη Δασική Υπηρεσία και το Πυροσβεστικό Σώμα, η κυβέρνηση προωθεί την υποκατάσταση σημαντικού μέρους των πυροσβεστικών υπηρεσιών, από τον εθελοντισμό και τις ΜΚΟ.
 Με την κατάσταση αυτή το σχέδιο "ΙΟΛΑΟΣ 2" για τις πυρκαγιές, όπως και τα αντίστοιχα σχέδια για τις πλημμύρες ("ΔΑΡΔΑΝΟΣ"), τις χιονοπτώσεις ("ΒΟΡΕΑΣ"), τους σεισμούς ("ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ") είναι γραφειοκρατικά έγγραφα με γενικές οδηγίες και περιγραφή αρμοδιοτήτων, που στην πράξη δεν μπορούν να υλοποιηθούν.

Η ενημέρωση και εκπαίδευση του πληθυσμού είναι στην ουσία ανύπαρκτη, και περιορίζεται στην ύπαρξη κάποιων οδηγιών αυτοπροστασίας στο διαδίκτυο, αλλά και στο γεγονός ότι θα υπάρξει το μήνυμα του 112 όταν χρειαστεί χωρίς όμως ολοκληρωμένο σχέδιο εκκένωσης και προστασίας όσων εγκαταλείπουν τα σπίτια τους, αλλά και της περιουσίας τους.

Ξεχωριστό παράδειγμα της πολιτικής και της αντίληψης του κράτους, που βάζει σε δεύτερη μοίρα την προστασία του λαού μας είναι ο χωροταξικός σχεδιασμός. Οι χρήσεις γης, οι αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ βιομηχανικών εγκαταστάσεων και κατοικημένων περιοχών, η δόμηση, η ύπαρξη ελεύθερων χώρων, η ύπαρξη έξοδος διαφυγής, η κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων οφείλουν να καθορίζονται, με βασικό κριτήριο την προστασία της ανθρώπινης ζωής, της λαϊκής περιουσίας και του φυσικού περιβάλλοντος.

Αναδεικνύεται σε κάθε πυρκαγιά κοντά στο βιομηχανικές περιοχές, όπως συνέβη και εδώ στη Βιομηχανική Περιοχή της Πάτρας, με τον πιο τραγικό τρόπο η απουσία κρατικού ελέγχου που αφήνει ασύδοτες τις επιχειρήσεις να λειτουργούν χωρίς τα αναγκαία μέτρα, χωρίς σχέδιο εκκένωσης και περίπτωση κινδύνου, αλλά και χωρίς απαραίτητες υποδομές όπως για παράδειγμα η ύπαρξη Κέντρου Υγείας για την κάλυψη αναγκών των εργαζομένων που απασχολούνται σε αυτή.

Άμεσα από το Δήμο Πατρέων και τη ΔΕΥΑΠ θα κατατεθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών ο πλήρης τεκμηριωμένος και αναλυτικός φάκελος για την αποκατάσταση των ζημιών του Δήμου μας.
Καταθέτουμε τα παρακάτω αιτήματα που θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν μετά και τις καταστροφικές πυρκαγιές στο Δήμο μας, αλλά και στους όμορους σε εμάς Δήμους. Αφορούν την αποκατάσταση των ζημιών, τα άμεσα αναγκαία μέτρα για το λαό της περιοχής μας από τις συνέπειες των πυρκαγιών, αλλά και τα μέτρα που πρέπει να παρθούν για την πρόληψη νέων καταστροφών.
Πλήρης και ουσιαστική καταγραφή της καταστροφής των καμένων εκτάσεων, των λαϊκών περιουσιών (κατοικίες, καλλιέργειες, ζώα). Άμεση και ουσιαστική στήριξη και αποκατάσταση των πληγέντων από τις πυρκαγιές, με πλήρεις αποζημιώσεις στο 100% των απωλειών τους, χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Να εξασφαλιστεί η διαμονή σε ξενοδοχεία με κρατικά έξοδα για όσους χρειάζεται και για το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την αποκατάσταση των ζημιών, αλλά και κάλυψη του συνολικού ποσού του ενοικίου για όσους τα σπίτια τους καταστράφηκαν ολοσχερώς.
Άμεση και χωρίς καθυστερήσεις αποζημίωση κατοίκων, επαγγελματιών, αγροτών και κτηνοτρόφων στο 100% της συνολικής ζημιάς, με καταβολή όλου του ποσού από την πρώτη στιγμή και όχι σε δόσεις. Αποζημίωση όπου του ζωικού και φυτικού κεφαλαίου που καταστράφηκε. Κάλυψη των απωλειών του εισοδήματος τους μέχρι την ανάκτηση της παραγωγικής δραστηριότητας.
Κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών με ευθύνη του κράτους και απαλλαγή των φορολογικών υποχρεώσεων, πάγωμα της πληρωμής των δανείων για τους πληγέντες.
Κανείς εργαζόμενος να μην χάσει το μεροκάματό του λόγω παύσης εργασιών ή καταστροφών ή ακόμη και αδυναμίας προσέλευσης στη δουλειά εξαιτίας των άσχημων συνθηκών που επικρατούν, κυρίως στη ΒΙΠΕ Πατρών.
Να δοθεί επείγουσα χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τους Δήμους της περιοχής που επλήγησαν, για τις ανάγκες αποκατάστασης των ζημιών σε βασικές υποδομές (δρόμους, δίκτυα, έργα αντιστήριξης κλπ), με άμεση στελέχωση με μόνιμο προσωπικό των τεχνικών υπηρεσιών των δήμων, αλλά και των υπηρεσιών που σχετίζονται με την αποκομιδή, την καθαριότητα, το πράσινο, την πολιτική προστασία.
Να δοθεί έκτακτη χρηματοδότηση για τις αναγκαίες εργασίες και τον εξοπλισμό που καταστράφηκε στο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας.
Να δοθεί έκτακτη χρηματοδότηση για τις ανάγκες της ΔΕΥΑΠ και του υδροδοτικού δικτύου της πόλης μας.
Να προχωρήσουν άμεσα και να χρηματοδοτηθούν από το κράτος όλα τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα στις περιοχές που εκδηλώθηκαν πυρκαγιές -για την αποφυγή πλημμυρικών φαινομένων, αλλά και σε περιοχές που είναι αναγκαία και αποτελούν διεκδικήσεις χρόνων. Άμεσα με ευθύνη της κυβέρνησης και της Ολυμπίας Οδού να ολοκληρωθούν τα αντιπλημμυρικά έργα εκατέρωθεν του νέου οδικού άξονα Πατρών – Πύργου, καθώς και τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά στην Ν.Ε.Ο. Πατρών -Κορίνθου από Ψαθόπυργο έως Ρίο.
Να πραγματοποιηθούν όλα τα απαραίτητα έργα αντιπυρικής προστασίας στη ΒΙΠΕ Πατρών και το ΒΙΟΠΑ, όπου συγκεντρώνονται μεγάλες επιχειρήσεις και εργοστάσια. Να ενισχυθεί ο πυροσβεστικός σταθμός στη ΒΙΠΕ Πατρών με προσωπικό και τεχνικά μέσα. Να δημιουργηθεί Κέντρο Υγείας μέσα στη Βιομηχανική Περιοχή, που συγκεντρώνονται καθημερινά χιλιάδες εργαζόμενοι.
Να αποκατασταθεί με ευθύνη του ΔΕΔΔΗΕ το δίκτυο ηλεκτροδότησης στις περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές. Να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης και ελέγχου στο δίκτυο ηλεκτροδότησης.
Να προχωρήσει η δημιουργία δεύτερου Πυροσβεστικού Σταθμού στην Πάτρα, με το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό και όλο τον απαραίτητο και σύγχρονο εξοπλισμό.
Να πραγματοποιηθεί με κρατική ευθύνη ολοκληρωμένος έλεγχος πυρασφάλειας σε όλες τις κρίσιμες υποδομές της περιοχής μας, όπως σχολεία, δημόσια κτήρια, νοσοκομεία, πανεπιστήμια, αρχαιολογικούς χώρους, ιερές μονές, άλση και περιαστικά δάση. Με δεδομένο ότι οι πυρκαγιές εντός του αστικού ιστού καθώς και σε δημόσιες δομές αυξάνονται.
Άμεση αποκατάσταση των εκτεταμένων ζημιών που προκλήθηκαν στο νοσοκομείο «Άγιος Ανδρέας» από τη φωτιά που ξέσπασε πριν λίγες μέρες και έχει θέσει εκτός λειτουργίας ένα μεγάλο τμήμα του.
Κήρυξη όλων των καμένων δασών και δασικών εκτάσεων ως αναδασωτέων, ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό καθεστώς χωρίς καμία εξαίρεση. Καμία αλλαγή στον χαρακτήρα και τη χρήση γης. Να θεωρηθεί παράνομη η οικοπεδοποίηση των καμένων δασών και δασικών εκτάσεων. Μέτρα προστασίας από καταπατήσεις, εκχερσώσεις και άλλες προσπάθειες αλλαγής του χαρακτήρα των καμένων δασικών εκτάσεων.
Απαγόρευση της εγκατάστασης ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών σε καμένα δάση και δασικές εκτάσεις. Κατάργηση των αδειών εγκατάστασης ακόμη και όσων έχουν εγκριθεί σε καμένα δάση και δασικές εκτάσεις.
Να χρηματοδοτηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό και να ενισχυθούν μαζικά με μόνιμο προσωπικό η Πυροσβεστική, η Δασική Υπηρεσία και όλες οι κρατικές δομές πρόληψης, διαχείρισης και Πολιτικής Προστασίας, Υγείας και εκτίμησης και πρόγνωσης των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών.
Μονιμοποίηση όλων των πενταετών, επταετών και εποχικών πυροσβεστών. Να καταργηθεί με νόμο η εποχικότητα, ώστε από εδώ και πέρα να γίνονται προσλήψεις μόνο σε μόνιμες θέσεις με πλήρη επιχειρησιακή αξιοποίηση και πλήρη εργασιακά δικαιώματα. Με ένα σύγχρονο μισθολόγιο, που θα λαμβάνει υπόψη και το σημερινό κόστος ζωής.
-
Να εξασφαλιστεί όλος ο αναγκαίος και σύγχρονος εξοπλισμός, πυροσβεστικά και άλλα οχήματα κλπ. στην κατεύθυνση ενιαίου αντιπυρικού σχεδιασμού με κύριο βάρος στην πρόληψη, την ειδική διαχείριση της δασικής βλάστησης και τη διαφορετική οργάνωση των επίγειων δυνάμενων.
Άμεση εκπαίδευση του πληθυσμού (σχετικά με μέτρα πρόληψης, διαδικασίες εκκένωσης χώρων εργασίας και κατοικίας κλπ.) και μέτρα προστασίας των εργαζομένων και του πληθυσμού χωρίς καμιά οικονομική επιβάρυνση κατά τη διάρκεια πυρκαγιών και άλλων φυσικών ή τεχνολογικών καταστροφών (μεταφορά και διαμονή σε ασφαλείς χώρους, νοσοκομειακή περίθαλψη κ.ά.). Άμεση αποκατάσταση των προβλημάτων σε δίκτυα και υποδομές με ευθύνη του κράτους.
Κατάργηση του κανονισμού Πυροπροστασίας [(ΚΥΑ 55904/19-5-2023 περί της πυροπροστασίας των ακινήτων (ΦΕΚ 3475/Β/2023)], που εδράζεται στην ατομική ευθύνη των κατοίκων και φορτώνει τις λαϊκές οικογένειες με τεράστια βάρη για τους καθαρισμούς, τις οικοδομικές μετατροπές σε περιφράξεις και σπίτια.
Να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα διαβίωσης, αλλά και πυροπροστασίας, σε όλους τους καταυλισμούς Ρομά, αλλά και εργατών γης της περιοχής μας και στους οποίους έχουμε συχνά περιστατικά πυρκαγιών, αλλά και απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης».
https://e-patras.gr/.../ypomnima-toy-dimarhoy-patreon...