Συνολικές προβολές σελίδας

Translate

28 Ιουνίου, 2020

Έχασαν τη Μιλιά τους



Εκλεισε όπως άνοιξε

Η υπόθεση «Novartis» έκλεισε στις ΗΠΑ όπως ακριβώς άνοιξε: Με έναν συμβιβασμό ανάμεσα στη φαρμακευτική εταιρεία και την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η οποία είχε «αποκαλύψει» και είχε καταγγείλει τον γερμανοελβετικό κολοσσό για «αθέμιτες πρακτικές» που έθιγαν τα αμερικανικά μονοπώλια. Δεν ξέρουμε και δεν πρόκειται να μάθουμε σύντομα ποιες άλλες «δουλειές» έκλεισαν όλα αυτά τα χρόνια που «τρέχει» το σκάνδαλο «Novartis», ανάμεσα στις ΗΠΑ και Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους. Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που ένα «σκάνδαλο» κάνει τον κύκλο του, αφού πρώτα εξάντλησε το ρόλο του και την αποστολή του. Είχαν προηγηθεί αυτά της «Deutsche Bank», της «Volkswagen», της «Siemens». Στην τελευταία μάλιστα περίπτωση, όπως και στη «Novartis», τα «απόνερα» έπαιξαν καταλυτικό ρόλο σε πολιτικές και επιχειρηματικές διεργασίες στην Ελλάδα. Ετσι και τώρα, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ επιχειρούν να εμφανιστούν ο καθένας ως ο «νικητής» της υπόθεσης, συνεχίζοντας να κρύβουν κάτω από το χαλί το σκάνδαλο των σκανδάλων που αποκαλύπτει ο συμβιβασμός με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ: Την εμπορευματοποίηση της Υγείας και του Φαρμάκου, στο έδαφος της οποίας αναπτύσσεται και η διαπλοκή των επιχειρηματικών ομίλων με το κράτος, τις κυβερνήσεις και τα αστικά κόμματα, προκειμένου να κερδίσουν προβάδισμα στον ανταγωνισμό και μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» της αγοράς και των κερδών. Αυτήν την πολιτική υπηρέτησαν και υπηρετούν ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, που τώρα χάνουν και το τελευταίο «φύλλο συκής».



Μαχαίρι

Μόνο ως πρόκληση μπορεί να χαρακτηριστεί η απαίτηση της κυβέρνησης από τους αυτοαπασχολούμενους και μικρούς ΕΒΕ να αναρτήσουν στα καταστήματά τους αφίσα, με την οποία θα πληροφορούν τους πελάτες τους ότι εισέπραξαν την «αποζημίωση ειδικού σκοπού» ύψους 300 έως 534 ευρώ από το κράτος και την ΕΕ! Το συγκεκριμένο επίδομα αφορά επαγγελματίες που είχαν κλείσει για μήνες τα καταστήματα και τις επιχειρήσεις τους, λόγω του κορονοϊού. Ανάμεσα στις προϋποθέσεις που βάζει η κυβέρνηση, για να εισπράξουν αυτό το γλίσχρο βοήθημα για τον μήνα Μάη, είναι και η ανάρτηση αφίσας συγκεκριμένων διαστάσεων στην επιχείρηση, που θα διαφημίζει τα ...χουβαρνταλίκια της! Τα λεφτά όμως που παίρνουν οι βιοπαλαιστές επαγγελματίες, όσοι τα παίρνουν, δεν φτάνουν ούτε για «ζήτω». Τι να πρωτοπληρώσει κανείς με 500 και κάτι ευρώ; Τις υποχρεώσεις που «τρέχουν» για την επιβίωση; Τα έξοδα και τα χρέη που σωρεύονταν και πριν από την πανδημία; Τα καινούργια χρέη που δημιούργησε το τρίμηνο της καραντίνας; 'Η αυτά που «τρέχουν» τώρα που η κρίση κάνει ολοένα και πιο εμφανή τα σημάδια της; Αντί, λοιπόν, η κυβέρνηση να ψάχνει τρύπα να κρυφτεί, την ίδια ώρα μάλιστα που αμπαλάρει μερικές δεκάδες δισ. για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, έχει την απαίτηση από τους μικρούς ΕΒΕ να της πουν κι ευχαριστώ, ακόμα και να διαφημίζουν την πολιτική της, που τους ρίχνει στο καναβάτσο. Πάει πολύ το θράσος της και πρέπει οι αυτοαπασχολούμενοι να της το κόψουν μαχαίρι.


Εχασαν τη μιλιά τους
Μέχρι πριν από λίγες μέρες, το κόστος της κρατικής καμπάνιας για τον κορονοϊό ήταν το «πρώτο θέμα» στην αντιπαράθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοσέλιδες κατηγορίες για «αδιαφάνεια», «εξυπηρέτηση ημετέρων» κ.τ.λ.
 Θα περίμενε λοιπόν κανείς ότι όσοι κόπτονται να μπει μια τάξη και να ξέρει ο λαός τουλάχιστον πού πάνε τα λεφτά της κρατικής διαφήμισης, που είναι δικά του λεφτά, θα συμφωνούσαν με ορισμένες στοιχειώδεις δικλίδες, όπως αυτές που θέτει η τροπολογία του ΚΚΕ:
  1. (Ορίζεται ρητά και ξεκάθαρα ότι μηνύματα του υπουργείου Υγείας ή άλλων φορέων του Δημοσίου, που σχετίζονται με την προστασία της δημόσιας υγείας (πρόληψη και αντιμετώπιση ασθενειών, πανδημιών, εμβολιασμοί κλπ), μεταδίδονται και καταχωρούνται από όλα τα ΜΜΕ (όπως ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο, εφημερίδες, περιοδικά) υποχρεωτικά και εντελώς δωρεάν.
  2. Ορίζεται ότι κάθε είδους διαφημιστική δαπάνη για την προβολή του έργου ή των υπηρεσιών των υπουργείων, δημοσίων υπηρεσιών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των νομικών προσώπων που ανήκουν στο λεγόμενο ευρύτερο δημόσιο τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ, καθώς και των θυγατρικών αυτών των νομικών προσώπων, θα πρέπει να δημοσιεύεται αναλυτικά, ανά ποσό και ανά ΜΜΕ, άμεσα, μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και να παραδίδεται σε αναλυτική κατάσταση στην Αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Και τούτο για να είναι απολύτως γνωστό και διαφανές ποιο ΜΜΕ πήρε κρατική διαφήμιση και τι ποσό εισέπραξε για την διαφημιστική καμπάνια.
  3. Για την επιλογή των ΜΜΕ που αναλαμβάνουν την προβολή και καταχώρηση των σχετικών μηνυμάτων, ακολουθούνται αποκλειστικά αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, που θα καθορίσει ειδική νομοθεσία.
  4. Για να καθίσταται ουσιαστικά εφαρμόσιμη η πιο πάνω ρύθμιση για τη δημοσιότητα και διαφάνεια της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης, ορίζεται ότι αν δεν τηρηθούν οι πιο πάνω όροι, τότε ως κύρωση προβλέπεται η ακύρωση των σχετικών συμβάσεων και η αναζήτηση των ποσών που τυχόν καταβλήθηκαν στα ΜΜΕ.
  5. Επιπλέον, η παράλειψη της δημοσιότητας και της διαφάνειας στην κατανομή της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης, καθώς και η αποφυγή της αναζήτησης των ποσών που καταβλήθηκαν σε περίπτωση ακύρωσης των σχετικών συμβάσεων, συνεπάγεται και την ποινική δίωξη των υπαιτίων φυσικών προσώπων και την απειλή σε βάρος τους ποινής φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος.
  6. Τέλος, προβλέπεται η κατάθεση στοιχείων για το πώς ξοδεύτηκαν τα χρήματα του ελληνικού λαού τα τελευταία τουλάχιστον δέκα (10) χρόνια για την προώθηση της κρατικής διαφήμισης. Δίνεται προθεσμία τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση της παρούσας, σε όλες τις «Αναθέτουσες αρχές» (υπουργεία, ΝΠΔΔ κλπ.) να δώσουν για να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας αναλυτικός κατάλογος των ποσών που κατέβαλαν και ανά μέσο ενημέρωσης, για τη διαφημιστική προβολή τους, τα τελευταία δέκα (10) έτη, όπως επίσης και να κατατεθούν τα στοιχεία αυτά στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
  7. Ειδικά για την δαπάνη που καταβλήθηκε για την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων -εντός του 2020, αλλά και σε εκτέλεση των σχετικών Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου για την αντιμετώπιση της πανδημίας- σε όλα τα ΜΜΕ κι αναλυτικά ανά μέσο, οι «Αναθέτουσες Αρχές» οφείλουν να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες μέσα σε πέντε (5) ημέρες από τη δημοσίευση του παρόντος.
  8. Η παραβίαση των πιο πάνω υποχρεώσεων, συνεπάγεται για τους υπευθύνους την ποινική τους δίωξη και την απειλή σε βάρος τους ποινής φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος.)

 που δεν λύνουν βέβαια το πρόβλημα, εξασφαλίζουν όμως την υποχρεωτική και δωρεάν προβολή μηνυμάτων που αφορούν στη δημόσια υγεία και δεσμεύουν το κράτος να δημοσιεύει αναλυτικά τη δαπάνη για τις διαφημιστικές του καμπάνιες. Ωστόσο, μόνο έτσι δεν έγιναν τα πράγματα στη συνεδρίαση της Βουλής την περασμένη Πέμπτη, όπου οι βουλευτές του ΚΚΕ ανέλυσαν τη σχετική τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης. Οι εκπρόσωποι της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και όλων των άλλων κομμάτων έχασαν τη μιλιά τους, επιβεβαιώνοντας την υποκρισία τους και δείχνοντας τις πραγματικές προθέσεις τους. Δεν έχουν άλλωστε κανέναν λόγο να θέλουν αλλαγή της σημερινής νομοθεσίας για την κρατική διαφήμιση, που δίνει τη δυνατότητα στην εκάστοτε κυβέρνηση να μοιράζει χρήμα πάνω και κάτω από το τραπέζι σε ΜΜΕ που της «κάνουν τη δουλειά», όπως έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ επί των ημερών του και κάνει τώρα η ΝΔ.


Βασικά υλικά

Τη σύναψη μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου μεταξύ Τουρκίας και ΗΠΑ, η οποία θα «αγκιστρώσει» τις διμερείς (και όχι μόνο) σχέσεις, πρότεινε ένας από τους ισχυρότερους Αμερικανούς γερουσιαστές, μιλώντας σε εκδήλωση του Τουρκοαμερικανικού Επιμελητηρίου. Σύμφωνα με τον Ρεπουμπλικάνο γερουσιαστή, τα δυο κράτη θα μπορούσαν να «ενσωματώσουν τις οικονομίες τους», βάζοντας πολύ πιο φιλόδοξους στόχους από την αύξηση του όγκου των συναλλαγών στα 100 δισ. δολάρια, όπως έχει ειπωθεί στις συναντήσεις Τραμπ - Ερντογάν. Το σκεπτικό είναι ότι μια τέτοια σύμπραξη θα αποτελούσε το πιο δραστικό ανάχωμα για τη διείσδυση της Κίνας στην Αφρική.
 Σύμφωνα με τον γερουσιαστή, «συμφέρει περισσότερο να παραγάγει κανείς ένα προϊόν στην Τουρκία παρά σε πολλά άλλα μέρη της Ευρώπης. Μοιάζει να έχει επεξεργασμένες δυνατότητες, αλλά σε χαμηλό κόστος, που θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν την Κίνα».
 Οσο κι αν δεν πρέπει κανείς να παίρνει «τοις μετρητοίς» τέτοιες δηλώσεις, ειδικά σε ένα περιβάλλον ρευστότητας και κλιμακούμενων αντιθέσεων μέσα κι έξω από τις ΗΠΑ, ορισμένες φράσεις - «κλειδιά» έχουν τη σημασία τους: «Αγκίστρωση της Τουρκίας», «ανταγωνισμός με την Κίνα», «διείσδυση στην Αφρική». Αυτά είναι ορισμένα από τα πιο βασικά «υλικά» που συνθέτουν τον αμερικανοΝΑΤΟικό σχεδιασμό στην περιοχή, αφήνοντας ανοιχτά όλα τα σενάρια για το πώς θα διαμορφωθούν στο άμεσο μέλλον οι σχέσεις των ΗΠΑ με την Τουρκία, αλλά και της Τουρκίας με τους άλλους ευρωατλαντικούς συμμάχους τους.